![]() |
T�den�k �esk�ch drah - �ELEZNI��� |
![]() |
Celkovou modernizaci bohum�nsk�ho �elezni�n�ho uzlu zah�jilo Sdru�en� uzel Bohum�n firem TCHAS, s. r. o., a �S Brno, a. s., 20. srpna lo�sk�ho roku. Stavebn� pr�ce potrvaj� v devaten�cti etap�ch do listopadu roku 2005. Projektanty stavby �D DDC Optimalizace �elezni�n�ho uzlu Bohum�n jsou MORAVIA CONSULT Olomouc, a. s., a SUDOP Brno, s. r. o., investory S�DC, s. o., a �D, a. s.
Jak n�s informoval n�m�stek vrchn�ho p�ednosty uzlov� �st. Bohum�n Ing. Ivan �imbora, v lo�sk�m roce zapo�ala modernizace zejm�na koleji�t� b�val�ho se�a�ovac�ho n�dra�� v prostoru mezi ulic� Lidickou a budovou sklad�. V tomto prostoru postupn� vznikne komplex technicko-hygienick� �dr�by osobn�ch voz� s odstavn�mi kolejemi pro soupravy osobn�ch voz� s p�edt�p�c�mi stojany a hydranty, d�le fek�ln� kolej, hala myc� linky, hala s kolejemi pro �dr�bu a opravy voz�, �isti�ka odpadn�ch vod a dal�� technologick� za��zen�.
Letos a p��t� rok pak p�ich�zej� na �adu i ostatn� kolejov� obvody stanice, jako je b�val� vjezdov� n�dra��, depo kolejov�ch vozidel, lev� a prav� p�edn�dra��, se�a�ovac� n�dra�� Vrbice. Bude zru�ena odbo�ka Pudlov a trat� Bohum�n-Chalupki a Vrbice-Chalupki se tak zjednokolejn�. Nov� �st�edn� elektronick� stav�dlo bude ��dit ve�ker� dopravn� provoz bohum�nsk�ho uzlu v�etn� �elezni�n� stanice D�tmarovice a zejm�na, co� bude nejv�ce zaj�mat cestuj�c�, zcela bude modernizov�n obvod osobn�ho n�dra��, kam se v sou�asn� dob� p�esunula i stavebn� �innost.
V pr�b�hu v�lukov�ch prac� se zde zcela obm�n� koleji�t�, prohloub� a prodlou�� existuj�c� podchod, v jeho� pokra�ov�n� vznikne nov� 4. ostrovn� n�stupi�t�. Bezbari�rov� p��stup pro imobiln� osoby zajist� v�tahy ve v�pravn� budov� a na v�ech ostrovn�ch n�stupi�t�ch, informace cestuj�c�m zkvalitn� elektronick� informa�n� syst�m obsahuj�c� zejm�na p��jezdov� a odjezdov� tabule ve v�pravn� budov�, informa�n� tabule v podchodu a na n�stupi�t�ch a nov� rozhlasov� za��zen� v�etn� automatick�ho hl�en�. Rekonstrukce samoz�ejm� �ek� i existuj�c� n�stupi�t�, kter� se prodlou�� a zv���. Modernizace bohum�nsk�ho �elezni�n�ho uzlu bude znamenat z�sadn� p��nos v oblasti kultury cestov�n�, zv��� se tra�ov� a cestovn� rychlosti i bezpe�nost �elezni�n�ho provozu.
Prob�haj�c� 7. etapa bude trvat do 22. srpna. Modernizuje se 3. a buduje nov� 4. n�stupi�t�, v�etn� p�il�haj�c� ��sti podchodu. Za�ala obnova ��sti koleji�t� osobn�ho n�dra��, v provozu jsou 1. a 2. n�stupi�t� pro oba sm�ry a sou�asn� 4. n�stupi�t� pouze pro sm�r D�tmarovice. Bezpe�nost a informovanost cestuj�c�ch a pln�n� technologick�ch �kol� ve zt�en�ch podm�nk�ch zabezpe�ujeme zv��en�m po�tem zam�stnanc�, ��k� n�m�stek �imbora.
B�hem etap �. 9 a 10 v dob� od 23. srpna do 31. ��jna se dokon�� modernizace 3. a stavba nov�ho 4. n�stupi�t� na projektovanou d�lku ve sm�ru na D�tmarovice; bude pokra�ovat obnova ��sti koleji�t�. V provozu pak budou 1. a 2. n�stupi�t� pro oba sm�ry a poloviny modernizovan�ho 3. a nov�ho 4. n�stupi�t� pouze pro sm�r Ostrava. Stavba pak bude pokra�ovat v etap�ch �. 11 a� 17 od 21. �nora 2005. Po jejich dokon�en� budou od 15. listopadu 2005 v provozu v�echna n�stupi�t� bez omezen�.
Nov� 4. n�stupi�t� vyroste jako ostrovn� v ose sou�asn� koleje �. 9 osobn�ho n�dra��. N�stupi�t� bude p��stupn� z v�pravn� budovy prodlou�en�m podchodu a bude m�t historizuj�c� vzhled. Budou pou�ity nap�. shodn� prvky konstrukce zast�e�en� jako u n�stupi�� st�vaj�c�ch pouze s t�m rozd�lem, �e nebudou povrchov� tak detailn� propracov�ny (vlysov�n� sloup�, zdoben� jejich hlavic atd.). Kolej �. 9 jako pr�jezdn� dopravn� zanikne a budou z n� ponech�ny na obou �eln�ch stran�ch n�stupi�t� pouze krat�� kus� koleje nap�. k odstavov�n�, vjezd�m a odjezd�m lokomotiv. T�m, �e v�echny koleje osobn�ho n�dra�� budou kolejemi dopravn�mi, p�jde pro osobn� dopravu vyu��vat i tzv. po�tovn� kolej. Zde vznikne pro cestuj�c� v podstat� dal�� nov� n�stupi�t� ��slo 1A.
Po rekonstrukci bude m�t osobn� n�dra�� Bohum�n k dispozici sedm pr�jezdn�ch a jednu kusou n�stupi�tn� hranu oproti sou�asn�m �esti pr�jezdn�m a v�echny budou bezbari�rov� p��stupn�. D�lky st�vaj�c�ch n�stupi�� se prodlou�� a nov� parametry budou: 1. n�stupi�t� 263 m, 1A n�stupi�t� 60 m, 2. a 3. n�stupi�t� 450 m, 4. n�stupi�t� 350 m.
Sou�asn� omezen� propustnosti stanice Bohum�n si vynutilo i ur�it� z�sahy do podoby sou�asn�ho j�zdn�ho ��du. Aby cestuj�c� nebyli p�iv�d�ni v omyl z�sadn�mi zm�nami v j�zd�ch vlak�, jsou tyto z�sahy v cel�m pr�b�hu platnosti j�zdn�ho ��du v podstat� nem�nn�. V sou�asn� dob� tak z Bohum�na vych�z� nebo kon�� pouze asi sedm p�r� osobn�ch vlak�. Ostatn� osobn� vlaky jsou Bohum�nem vedeny jako pr�choz� se zastaven�m pro n�stup a v�stup cestuj�c�ch a kon�� a vych�zej� z jin�ch �elezni�n�ch stanic.
V souvislosti se stavebn� �innost�, kter� pr�v� prob�h�, bych cht�l jm�nem veden� uzlov� �st. Bohum�n pod�kovat v�em provozn�m zam�stnanc�m za dosavadn� kvalitn� odvedenou pr�ci p�i zaji��ov�n� pln�n� �kol� GVD ve slo�it�ch pom�rech rozs�hl�ch v�luk a pop��t jim do dal��ho obdob� mnoho �sp�ch� a pevn� nervy. Cestuj�c� bych pak cht�l po��dat o jistou d�vku trp�livosti, tolerance a pochopen� v n�sleduj�c�m slo�it�m obdob�. Stavba takov�chto rozm�r� s sebou v�dy p�in�� ur�it� probl�my a komplikace. Snahou �elezni���� je, aby jejich d�sledky poc�tili v co nejmen�� m��e. Jsem p�esv�d�en, �e v�sledn� d�lo bude st�t za to, dodal na z�v�r n�m�stek Ing. �imbora.