![]() |
Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ |
![]() |
Modernizace bohumínského železničního uzlu se blíží podle harmonogramu k svému závěru. Podstatná část stavebních prací již skončí do prosince letošního roku. Od 8. srpna probíhá postupná aktivace definitivního staničního zabezpečovacího zařízení ESA 11 a jeho zapojení na ovládání z nového ústředního stavědla. Na jaře 2006 proběhnou menší dodělávky na trakčním vedení a některé nutné dokončovací práce na železničním svršku.
Nad rámec původního projektu se SDC Ostrava podařilo rekonstruovat výhybky celého ostravského zhlaví seřaďovacího nádraží Vrbice. Práce byly koordinovány s již naplánovanými hlavními výlukami a nákladní vlaky od Ostravy přes železniční přechod Chalupki do Polska jezdily tři týdny úvratí přes bohumínské osobní nádraží.
Výluková činnost byla v těchto srpnových týdnech velmi náročná, ale zvládli jsme ji i přes menší počet staničních kolejí bez provozního omezení, hodnotí situaci dopravní náměstek Ing. Kozel.
Optimalizace železničního uzlu
Stavba „ČD DDC Optimalizace železničního uzlu Bohumín“ byla zahájena 1. 9. 2003. Investorem je SŽDC, s. o., Státní fond dopravní infrastruktury a České dráhy, a. s. Stavbu projektovaly firmy MORAVIA CONSULT Olomouc, a. s., a SUDOP Brno, s. r. o. Zakázku za přibližně 2,7 mld. korun získalo ve veřejné soutěži Sdružení železniční uzel Bohumín, které zahrnuje firmy TCHAS, s. r. o. (vedoucí člen sdružení), a ŽS Brno, a. s. Hlavními zhotoviteli dalších stavebních a technologických zařízení jsou AŽD Praha, s. r. o. (zabezpečovací a sdělovací zařízení), EŽ Praha, a. s. (trakční vedení), FIRESTA, FIŠER, REKONSTRUKCE, STAVBY, a. s. (mostní stavby), a mmCITÉ, s. r. o. (zastřešení nástupišť).
Rekonstrukce železniční stanice obsahuje devatenáct stavebních postupů, ve kterých se postupně v hlavních kolejích položil nový železniční svršek UIC60, předjízdné koleje se obnovovaly regenerovaným materiálem.
Železniční stanice Bohumín se nachází v km 275,908 dvoukolejné trati Čadca ŽSR – Bohumín – Přerov, která je v úseku Bohumín Vrbice – Ostrava hl. n. tříkolejná a v úseku trati Přerov – Bohumín je s levostranným provozem. Projektová dokumentace stavby řeší optimalizaci železničního uzlu Bohumín v rozsahu od km 274,272 do km 277,090 pro kolej č. l a od km 274,237 do km 277,090 pro kol. č. 2 (rozsah vlastních kolejových úprav). V obou těchto místech stavba navazuje na koridorovou stavbu „ČD DDC Optimalizace úseku tratě Ostrava – Petrovice u Karviné“, která byla dokončena v roce 2002. Kolejové úpravy, prováděné v rámci optimalizace uzlu Bohumín v kolejové skupině 200, zasahují směrem na Dětmarovice až do km 277,890. V rámci stavby se kolejové úpravy týkají i trati Bohumín osobní nádraží – odbočka Pudlov – Chalupki (PKP) se směrovou a výškovou úpravou až po km 277,600.
Zvýšení kultury cestování
Jak uvádí náměstek Ing. Ivan Čimbora, od roku 2003, kdy započala modernizace kolejiště bývalého seřaďovacího nádraží v prostoru mezi ulicí Lidickou a budovou skladů, vznikl postupně komplex Technicko-hygienické údržby (THÚ) osobních vozů. Jsou zde odstavné koleje pro soupravy osobních vozů s předtápěcími stojany a hydranty, fekální kolej, hala mycí linky, hala se třemi kolejemi pro údržbu a opravy osobních vozů, čistička odpadních vod a další technologická zařízení. Část těchto zařízení již funguje v tzv. zkušebním provozu. Vloni a letos pak přišly na řadu i ostatní kolejové obvody stanice, jako je bývalé vjezdové nádraží, PJ Bohumín DKV Ostrava, levé a pravé přednádraží, seřaďovací nádraží Vrbice, byla zrušena odbočka Pudlov a tratě Bohumín – Chalupki a Vrbice – Chalupki jsou jednokolejné. Veškeré řízení dopravního provozu bude probíhat z ústředního elektronického stavědla. Cestující jistě přivítají modernizaci obvodu osobního nádraží, kde přibylo čtvrté ostrovní nástupiště, k němuž byl prodloužen podchod. Pohyb imobilních občanů umožňují výtahy ve výpravní budově a na všech ostrovních nástupištích. Nový informační systém obsahuje zejména příjezdové a odjezdové tabule ve výpravní budově, informační tabule v podchodu a na nástupištích a nové rozhlasové zařízení s automatickým hlášením.
Ústřední stavědlo
Srdcem stanice je nesporně nové ústřední stavědlo. V budově se nachází kompletní technologie SZZ ESA 11, vlastní ústředna, univerzální napájecí zdroje (UNZ), stanoviště výpravčích, místnosti technologie pro vytápění budovy, ohřev vody atd., místnosti pro dopravní obsluhu s kuchyňkou, šatnami, hygienickým zázemím a toaletami, kanceláře a šatny návěstních mistrů a údržby. A samozřejmě technologické místnosti pro sdělovací zařízení.
Ze stanoviště výpravčích v prvním patře se ovládá seřaďovací nádraží Vrbice, stanice Bohumín a Dětmarovice. Zahrnuje pracoviště čtyř výpravčích, dispozičního výpravčího a operátorky. Výhledově, s výstavbou 3. národního koridoru v úseku Bohumín – Mosty u Jablunkova – státní hranice se Slovenskem, se předpokládá i pracoviště výpravčího pro žst. Karviná hl. n.
Bohumín je co do rozsahu zatím největší stanicí, kde naše firma působí. Na rozdíl od Děčína, kde staniční zabezpečovací zařízení ESA 11 ovládá kolem 90 výhybek, je v Bohumíně do tohoto systému zaloučeno na 190 výhybkových jednotek, 252 nových návěstidel a šest elektronických přejezdů. Pro zajímavost, ve stanici jsme položili přes 300 km kabelů, říká Ing. Vladimír Černý, vedoucí provozu Brno AŽD Praha, s. r. o.
Zajímavé jsou čtyři zobrazovací jednotky TOSCHIBA, které zde AŽD Praha instalovala ve spolupráci s firmou AV MEDIA. Jedna zobrazuje kolejiště ve Vrbici, dvě celou stanici Bohumín a jedna Dětmarovice. V případě zmíněného pokračování 3. koridoru se přidá pátý panel. Právě zde je patrný rychlý pokrok v zobrazovací technice, která je o stupeň vyšší než v žst. Praha hl. n. Na rozdíl od používaného webového rozlišení 640 x 480 pixelů mají v Bohumíně tyto zobrazovací jednotky již rozlišení 1200 x 900 pixelů. Zařízení doplní graficko-technologická nadstavba (GTN), aby výpravčí mohli na panelech sledovat pohyb vlaků přes celý řízený obvod i podle čísla vlaku.
Jak uvedl Ing. Černý, systém se budoval s využitím umělé zátěže. V místnosti, kde je soustředěna veškerá elektronická část technologie ESA 11, funkci návěstidel imitoval náhradní panel se žárovkami a další panel kolejiště. Vlastní aktivace, tedy jeho napojení na silové prvky v kolejišti, probíhá od srpna ve třech etapách. V první se aktivovalo celé osobní nádraží pro průjezd z Vrbice po Dětmarovice. V poslední fázi se připojí obvod výhybek vyloučeného stavědla č. 8. Součástí oživení je i montáž diagnostiky AK Signal, a. s., dceřiné společnosti AŽD Praha, s. r. o. Univerzální napájecí zdroj obsahuje zařízení pro napájení celého systému z trolejového vedení a ze zdroje 22 kV. A samozřejmě z náhradního zdroje pro případ poruchy.
Bohumín stojí na vodě. To byl největší problém. Kam kopnete, tak tam je okamžitě voda. V takovém prostředí není jednoduchá práce pro nikoho, ani pro nás s kabely. Během výstavby se používala čerpadla. Kabeláž je ve vodotěsných kabelovodech, takže by neměly vznikat problémy, dodává Ing. Černý
Racionalizace provozu
V Bohumíně jsme původně měli 14 stavědel. Všechna byla zrušena. Zůstalo pouze pět stanovišť staničních dozorců, jedno spádovištní stavědlo a ústřední stavědlo, odkud bude výpravčí Dětmarovice, výpravčí Vrbice, výpravčí jih, výpravčí sever a dispoziční výpravčí, který je vedoucím směny, řídit veškerý dopravní provoz celého uzlu, informoval vrchní přednosta uzlové žst. Valent Adam. Jak dále uvedl, stanice se nyní rychle mění v moderní komplex s využitím prvků soudobé techniky. Od září je ve zkušebním provozu informační systém ve vestibulu i na peronech, hlášení již poskytuje operátorka z ústředního stavědla. Zmizela i ohyzdná bývalá celní budova za kolejištěm osobního nádraží. Určitou dominantou zůstává památkáři chráněný historický objekt přechodové lávky.
Škoda, že se do koridorové části přestavby stanice nedostalo oněch pět stanovišť staničních dozorců. Musíme je proto zřídit z vlastních zdrojů, máme už pro ně prostory. To jsou zaměstnanci, kteří budou zajišťovat vozy, vyvěšovat lokomotivy, provádět jednoduchý posun a v případě poruchy obsluhu pomocných stavědel jako signalisté, včetně ručního stavění výhybek, dodává vrchní přednosta, který má trochu obavy ze zimního období, protože změny technologie se zaváděním nové techniky znamenaly i významnou redukci personální potřeby.
Největší dopad měly právě na profese signalista a výpravčí. Reorganizace probíhala v součinnosti s odbory, řada zaměstnanců využila možnosti doprovodného sociálního programu. Situaci jsme se snažili řešit už v předstihu, říká přednosta, kdy jsme loni pro období výluk přijímali zaměstnance jen na dobu určitou, abychom pak mohli zaměstnat naše kmenové pracovníky, kterým se jejich pracovní místo ruší s dokončením přestavby. Každému jsme nabídli místo. Nepodařilo se nám je však pro všechny zajistit v obvodu uzlové stanice, ale i mimo náš kraj, jako např. v Chrudimi nebo v Praze.
Do konce roku se v uzlové žst. Bohumín, do jejíhož obvodu patří žst. Petrovice u Karviné, Dětmarovice, Karviná hl. n., Louky nad Olší a provozní pracoviště na dolech Doubrava a ČSM na vlečkách OKD, Dopravy, a. s., sníží o 127 zaměstnanců, přičemž 70 využívá doprovodného sociálního programu. Jen zmíněná přestavba železničního uzlu měla dopad na 65 pracovních míst, další úbytek ovlivnil pokles přepravních a dopravních výkonů. Netýká se to pouze provozních profesí, ale i počtu pracovníků ve vedení. Měsíční tržba uzlové žst. stanice Bohumín s nakládkou kolem 1000 vozových jednotek představuje pro ČD, a. s., zhruba půl miliardy korun.
Přestavba bohumínského železničního uzlu se chýlí ke svému závěru přesně podle harmonogramu. Chtěl bych při této příležitosti poděkovat především všem našim zaměstnancům, kteří velmi obětavě pracovali během náročných výluk prakticky bez omezení provozu, dodává vrchní přednosta Valent Adam.
Snímek zachytil Ing. Jiřího Kalouse a Ing. Patrika Psíka z AŽD Praha, s. r. o., montážního závodu Olomouc, při přepínání venkovních prvků do systému ESA 11. Tabule se žárovkami za nimi imituje návěstidla a kolejové obvody.
Pohled na pracoviště výpravčích v prvním patře ústředního stavědla koncem srpna. Neobsazená místa dokumentují postupné zapojování obvodů SSZ ESA 11.
Vrchní přednosta Valent Adam
Snímek zachytil stavební práce na rekonstrukci železničního svršku v obvodu Bohumín – Vrbice, které proběhly ve dvou etapách. První zahrnovala koleje 604 až 612 a trvala od 8. do 25. srpna, kdy také skončila náhradní doprava zátěže z Polska úvratí přes Bohumín. Druhá, v kolejové skupině 616 až 632, skončila 19. září. Současně probíhalo zapojování obvodu Vrbice do ústředního stavědla.
Foto: AUTOR (4x)