![]() |
T�den�k �esk�ch drah - �ELEZNI��� |
![]() |
�elezni��� 43/2006 sezn�mil �ten��e s rozhodnut�m Ministerstva dopravy �R zru�it ��st trat� �ej薎d�nice. Tomuto administrativn�mu kroku p�edch�zela pom�rn� dlouh� ag�nie koncov�ho �seku t�to region�ln� dr�hy.
Osobn� doprava zde byla ukon�ena s GVD 1997/98 a posledn� vlak byl vypraven v p�tek dne 22. kv�tna 1998. ��d�nka� v�ak zcela neosi�ela. D�ky intenzivn� nakl�dce surov� ropy v Uh�ic�ch u Kyjova se nad�le t�ila jak zna�n�mu vyu�it�, tak i dobr� �dr�b�.
Nejsiln�j�� obdob� registrujeme v l�tech 2002�2003, kdy zv��en� t�ba znamenala nav��en� po�tu vlak�: do Uh�ic se zaj�d�lo a� sedmkr�t denn�. Po napojen� zdej��ch vrt� na ropovod Dru�ba v�ak nakl�dka znateln� klesla a od konce roku 2003 se �etnost j�zd omezila na t�i dny v t�dnu. Koncov� dopravna �d�nice �ila do konce devades�t�ch let p�edev��m obsluhou vle�ky �roub�rny, posledn�ho zdej��ho p�epravce. Soust�ed�n� v�roby do nedalek�ho Kyjova v�ak p�ineslo n�slednou odst�vku a na ja�e 2003 skon�ily i posledn� sporadick� obsluhy tohoto t�m�� zapomenut�ho �seku.
Pr�v� sem v�ak v obdob� 2002�2006 sm��ovalo n�kolik nostalgick�ch vlak�, vyu��vaj�c�ch sj�zdnosti trat�. Na opu�t�nou lok�lku nezapomn�li ani nenechavci, kte�� se rychle nabourali do v�pravn� budovy. Brzy po odvezen� posledn�ch neprovozn�ch lokomotiv ze zdej�� rem�zy se propadla st�echa; bez pov�imnut� nez�stalo ani koleji�t�, ze kter�ho se za�alo leccos vytr�cet. �irou tra� pomalu obalil n�letov� porost, d�ev�n� pra�ce za�aly vyhn�vat. Zav�d�n� zvl�tn�ch vlak� se v�ak v�dy setkalo se vst��cnost� ze strany SDC Brno, za co� j� pat�� dodate�n� d�k.
Zru�en� nevyu��van�ho a zch�tral�ho �seku v�ak u� nemohlo b�t daleko. Ov�em � jako v ka�d�m spr�vn�m dramatu � nastal okam�ik jist� nad�je, spojen� s my�lenkou o�iven� �d�nick� �roub�rny. Tento z�m�r v�ak byl z�hy opu�t�n a n�sledoval n�vrh S�DC ke zru�en� trat�. Ve spr�vn�m ��zen�, veden�m Ministerstvem dopravy �R, vyslovilo nesouhlas se zru�en�m pouze m�sto �d�nice. Ten v�ak postr�dal dostate�n� zd�vodn�n�. Dne 10. ��jna 2006 proto vydal odbor drah rozhodnut� o zru�en� ��sti dr�hy mezi dopravnami Uh�ice u Kyjova a �d�nice.
A tak nostalgick� vlaky byly posledn�mi, kter� do �d�nic je�t� ob�as zaj�d�ly. Jen b�hem leto�n�ho roku se tak stalo �ty�ikr�t. Po neve�ejn� j�zd� dne 20. kv�tna 2006 s b�eclavsk�m historick�m vozem 830.018 (M 262.018) sem 29. �ervence zav�tala souprava, tvo�en� vozy 810.223 a 010.610 z DKV Brno, PJ B�eclav. Ob� j�zdy objednala bohum�nsk� firma Hobby Shop, s. r. o., ve spolupr�ci s K�M P�erov. Dne 7. ��jna vyrazil do �d�nic motorov� v�z �ady 820.113 (M 240.0113), provozovan� KPKV Brno, jeho� j�zdu organizovala CK P�no. Nakonec op�t v re�ii Hobby Shopu a K�M P�erov vyjel 14. ��jna 2006 do �d�nic dal�� vlak, v jeho� �ele stanula dnes ji� historick� motorov� lokomotiva 735.007 (T 466.0007) z PJ B�eclav. Asi nikdo z ��astn�k� t�to zda�il� akce netu�il, �e pouh� �ty�i dny p�edt�m bylo rozhodnuto o zru�en� trat�
Dal�� j�zdy u� budou z�ejm� pat�it jen slu�ebn�m vlak�m, kter� zde provedou �posledn� po��zen� t�to p�kn�, trak�n� n�ro�n� a pon�kud m�n� ��astn� lok�lky. Ale to ji� je jin� str�nka z knihy osud� trat� �ej薎d�nice.
Historick� okam�ik � 14. ��jen 2006, t�sn� po 12. hodin�. �d�nice opou�t� posledn� vlak ZvlOs 32329 s restaurovanou motorovou lokomotivou 735.007 (T 466.0007).
Foto: AUTOR