![]() |
Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ |
![]() |
Koncem 19. století se rozhodly rakouské úřady vybudovat železniční trať s normálním rozchodem, spojující Nowy Lupków s Cisnou, ale po různých jednáních byla nakonec vybudována pouze úzkorozchodná železniční trať. Úzkokolejku stavělo v letech 1890–1898 kolem 300 lidí a vedla z Noweho Lupkowa přes Wolu Michowu, Maniów, Balnicu, Solinku, Zubracze do Majdanu.
V roce 1900–1904 byla trať prodloužena z Majdanu do Kalnice a Beskidu. Podél úzkokolejky vznikaly pily, obchody, střediska služeb a sloužila především k přepravě dřeva. Rok 1914 přinesl evakuaci personálu a vozového parku, zničené mostky a výhybky. V roce 1914 úzkokolejka znovu ožila ve službách armády a s krátkými přestávkami (l918–1920) fungovala až do roku 1939. V roce 1944 polští železničáři přistoupili k její rekonstrukci, ale bohužel v roce 1946 její provoz opět utichl.
V roce 1950 byl obnoven provoz nákladní dopravy, přepravoval se především stavební materiál a zásoby pro obnovující se region. Do roku 1958 úzkokolejku spravovalo Středisko lesní dopravy v Sanoku a po obnovení osobní dopravy v roce 1963 ji chtělo Středisko lesní dopravy zrušit už v roce 1975. Po mnohých protestech byl však provoz zachován, ale postupně ustupoval rozvíjející se automobilové a autobusové dopravě. Následně byly zrušeny vlaky v úseku Wetlina–Moczarne, Dolžyca–Wetlina, v roce 1993 byl zrušen provoz v úseku Rzepedž– Majdan a v roce 1994 byla úplně zrušena nákladní doprava.
Z iniciativy nadšenců vznikla nadace Bieszczadské lesní železnice, která obnovila turistickou dopravu. V současnosti lesní železnice funguje jako muzeální doprava na trase Majdan–Przystup (11 km) a Majdan–Wola Michowa (17 km) a je jednou z největších turistických atrakcí v Bieszczadách. Uvažuje se o opravě a zprovoznění úseku z Woly Michowe až do Noweho Lupkówa, kde by navazoval na trať do polského Zagórza a slovenských Medzilaborců.
Hlavní stanice a sídlo Bieszczadské lesní železnice je v Majdanu, odkud jezdí vláčky do Woly Michowe a Przyslupu a kde je také muzeum lesní železnice. Letos v červenci jsem tuto železnici navštívil a mohu vřele doporučit projížďku po zmíněných trasách a prohlídku muzea. Na závěr uvádím jízdní řád platný pro období hlavní turistické sezóny v červenci a srpnu:
A jak se dostat do Majdanu?
Automobilem ze slovenských Medzilaborců přes nový hraniční přechod Palota, železnicí po romantické trati Medzilaborce– Nowy Lupków a poté pěšky či místním busem do Majdanu nebo pěšky turistickým přechodem Osadné–Balnica na Slovensku a poté v 15.20 h vlakem lesní železnice z Balnici do Majdanu (odjezd v pracovní den v 15.20 h).