České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Nová lokomotiva pro muzeum

Jak jsme vás již na stránkách Železničáře několikrát informovali, Železniční muzeum Zlonice upravuje nový výstavní areál v sousední obci Lisovice, kde byly za účelem rozšíření expozic zakoupeny prostory bývalého statku. A do těchto nových prostor se v úterý 30. září 2008 stěhovala první lokomotiva (nikoliv však první exponát).

Pro život tohoto muzea je to událost významná – ba přímo symbolická, neboť tato lokomotiva bude již navždy tou první, která do Lisovic dorazila. Lokomotivu typu LDI 45, která se stává zatím nejmladším vozidlem sbírkového fondu muzea, dopravila do Lisovic firma Auto 3000. Zatím byla mašinka uložena v budově bývalé konírny. Vyčká zde na dokončení úprav té části areálu, kam bude po vlastní nutné revitalizaci definitivně přemístěna. Veřejnosti se tak v plné parádě představí až v roce 2010.

A jaká je historie těchto lokomotiv u nás a proč Železniční muzeum Zlonice o ni tolik stálo? Je tomu právě 30 let, kdy představila na Strojírenském veletrhu v Brně rumunská lokomotivka UNIO z města Satu Mare úzkorozchodné důlní lokomotivy typu LDM 45 pro země tehdejší Rady vzájemné hospodářské pomoci (RVHP). Přímo z veletrhu získaly Rašelinové závody Soběslav jeden tento stroj, který zůstal jediným dodaným do Československa. Stejně jako u dalších firem v zemích RVHP sloužila lokomotiva k povrchové dopravě, k níž ale nebyla původně určena, proto ji vlastník doplnil o budku pro strojvedoucího.

Stejný výrobce ovšem dodával i upravený typ této lokomotivy, který byl určen přímo k dopravě na polních drážkách. Jednalo se o lokomotivy typu LDI 45, které našly uplatnění především v tehdejší Německé demokratické republice. Oba typy se od sebe odlišovaly karoserií a tím, že lokomotiva LDI 45 měla již z výroby dodané uzavřené stanoviště strojvedoucího, vybavené dokonce topením a stěrači.

Lokomotivy byly vybaveny dieselovým čtyřválcovým motorem s výkonem 45 koní, který dodávala Továrna na traktory Brašov. Přenos výkonu zajišťuje mechanická čtyřstupňová převodovka. K osvětlení, startování a zvukové signalizaci je nainstalován elektrický rozvod s napětím 12 V.

Ačkoliv novou lokomotivu LDI 45 ještě nemůžete vidět v expozici muzea, přesto nic nebrání tomu, abyste se na jeho prohlídku vydali. Příští sezona začíná již 25. dubna 2009. Bližší informace o muzeu naleznete na www.sweb.cz/zmzlonice.

Roman Šulc


Na snímku lokomotiva stejného typu z muzejní železniční expozice v německém Gubenu
Foto: www.feldbahn-guben.de