Úvod / Volný čas / Vlakem za zážitky / Řepařská drážka v Kolíně

Řepařská drážka v Kolíně

Datum a čas konání:

  • Kolín, od 16. 8. 2012 10:53 do 16. 8. 2020 10:53

Díky úsilí nadšenců ožívá po desetiletích drážka, která sloužila od konce 19. století k přepravě řepy do kolínského cukrovaru. Právě jejich zásluhou se stala vyhledávanou turistickou atrakcí.

Naplánovat cestu vlakem

:

Pokud se vydáte o některém víkendu směrem na kolínské předměstí Sendražice, můžete zažít velmi reálnou atmosféru železnice z doby před sto lety. Tam vás vrátí už mechanické závory před vchodem do areálu stanice. Nepokazí ji ani parní lokomotiva, přestože je vyrobili v lokomotivce ČKD Sokolovo až po druhé světové válce.

 

Na autentičnosti dodává celému nádraží rovněž staniční budova s názvem Kolín-Sendražice, v níž mimo jiné sídlí i malé muzeum řepařské drážky. Přestože jde o novostavbu, nezapře výraznou inspiraci ve zlaté éře železnice. Kolorit té doby dotvářejí secesní lampy v kolejišti stejně jako budova depa.

 

Jediným viditelným rozdílem je tak jen vzdálenost kolejnic, která není ani poloviční ve srovnání s běžnou železnicí. Zdejší vlaky totiž využívají rozchod 600 milimetrů, o stovku méně než měly původní vlaky s nákladem řepy.  

 

Do vagonů s dřevěnými lavicemi usedají poslední cestující a přiblížil se čas odjezdu. Nejprve zvonek zvaný Trojlístek ohlásí stahování dřevěných závor. Když přepaží celou silnici, zvednutá bílo-zelená „plácačka“ v ruce výpravčí vyšle náš vlak na trať.

 

Na každém pražci na první koleji ve stanici a na navazujícím úseku se lesknou štítky se jmény dárců, kteří přispěli několika stovkami korun na obnovu drážky. Do dneška jich bylo už více než šest set. První část tratě vede podél Hlubokého potoka, pak se od potoka poněkud odchýlíme a přijíždíme do výhybny Černý most.

Dále pokračujeme především mezi kukuřičnými lány, díky kterým připomíná zdejší krajina maďarskou pustu. Na trase se nachází několik míst, kde je nařízena pomalá jízda. Není to kvůli špatnému stavu kolejí; naopak je znát, že zde byly položeny teprve nedávno. Příčinou zpomalení je vždy série ostrých oblouků, kterými si trať hledají cestu mezi okolními pozemky.

Projíždíme výhybnou Výrovna, v níž mají konečnou některé vlaky, a podél listnatého lesa po pravé straně dosahujeme konečné ve stanici Mlýnek. Zde je možnost přestoupit na silniční vláček, který odveze zájemce do nedaleké restaurace v obřím vigvamu.

 

Jen co parní lokomotiva objede náš vlak, vydáváme se na zpáteční cestu do 3,5 kilometru vzdálených Sendražic. K tomu je třeba přičíst dalších dvě stě metrů nových kolejí směrem ke Kolínu. Už brzy po nich bude vozit drezína návštěvníky, kteří se vydali na řepařskou drážku městským autobusem.  

Související stránky

Doporučené obchodní nabídky:

Hodnocení uživatelů
Líbí
Líbí: 19
Nelíbí: 2
Nelíbí