Obsazení Sudet jako tvrdý dopad Mnichova

Šlo o následek podpisu Mnichovské dohody, která předcházela začátku 2. světové války. Krátce poté, co v noci 29. září 1938 představitelé Velké Británie, Francie, Itálie a Německa podepsali tento pakt, začala postupná likvidace demokratického Československa.

Nádraží ve Frýdlantu po obsazení Sudet, foto: sbírka Roman Jeschke

Mnichov navíc výrazně ulehčil naplňování Hitlerových expanzivních plánů. Už 1. října muselo ČSR postoupit Sudety Německu, část země navíc připadla Polsku a Maďarsku. Republika přišla o 30 % území s 34 procenty obyvatelstva. Dopad to mělo i na železnici. Po obsazení Těšínska, jižního Slovenska a části Podkarpatské Rusi se musel evakuovat i personál či některé technické prostředky železnic.

Lokomotivní a vozový park ČSD byl brzy přerozdělen a příslušná část českých vozidel putovala zpět na zabrané území, kde jezdila dál pod značkou Říšské dráhy. Na nádražích se měnily nápisy za německé, za své vzalo i Kryšpínovo značení lokomotiv. Třeba jako v případě lokomotivy 354.1189 v Břeclavi krátce po vyhlášení Mnichova. Státní znak šel brzy dolů a nahradil jej nápis Deutsche Reichsbahn a později i číslo DR 77.344.

Po vytyčení hranic nového státního útvaru Česko-Slovenska se za hranicemi ocitla řada tratí. Větším problémem ale bylo, že státní hranice přetínaly i tratě potřebné pro vnitrostátní provoz. Tratě klíčového významu Praha – Ostrava a Praha – Bratislava byly přerušeny hned několikrát. Přeshraniční provoz na pár dnů zcela ustal a rychlíky z Prahy končily už v Chocni. Vše se později vyřešilo peáží, která umožnila dopravu obnovit.


Lokomotiva 354.1189 Deutsche Reichsbahn (později DR 77.344) v Břeclavi, foto: sbírka Roman JeschkePersonál stanice Mohlenice, foto: sbírka Roman Jeschke


Lokomotiva 310.801 s německými železničáři ve Velkých Hamrech, foto: sbírka Roman JeschkePoškozená trať v Jedlové, foto: sbírka Roman Jeschke


Myjící se vojáci Wehrmachtu na nádraží kdesi na Opavsku, foto: sbírka Roman Jeschke

Partneři projektu

Správa železniční dopravní cesty Národní technické muzeum Železničná spoločnosť Slovensko Czech Tourism Československá obec legionářská Železnice Slovenskej republiky