Tuzemská železnice v průběhu druhé světové války utrpěla značné škody. Nejinak tomu bylo i v případě vozového a lokomotivního parku.
Z původních asi 94 tisíc nákladních vozů jich zbylo něco málo přes 17 tisíc a podobná situace panovala i u lokomotiv. Navíc všechny československé lokomotivky byly během války vybombardovány. Proto ČSD přišly vhod takzvané kořistní stroje. Šlo o lokomotivy německé konstrukce, které se ve 40. letech rozšířily po celé Evropě a po válce zůstaly v řadě osvobozených zemí jako kořistní. To byl také případ Československa. K takovým strojům patří například zástupci řady BR 52, u nás známé jako Němky. Byla to normálněrozchodná parní lokomotiva zkonstruovaná pro Německé dráhy zejména pro válečné nasazení. Vyráběla se v letech 1942 až 1945 v třinácti evropských továrnách na územích okupovaných nacistickým Německem. Přesný počet není znám, mluví se přibližně o 7 000 kusech. V ČSR se jich po konci války nacházelo celkem stopětaosmdesát. ČSD je označily řadou 555.0.
Dalším představitelem kořistních lokomotiv byla řada BR 86. Tento parní stroj se na naše území dostal po konci válečného běsnění v roce 1945. Vyráběl se u několika výrobců v Německu. U tehdejších ČSD jezdil v počtu šestadvaceti kusů jako řada 455.2. Z provozu byl vyřazen v šedesátých letech 20. století. Opomenout nelze ani řadu 365.4. Tyto dvojčité tendrové lokomotivy, u DR označené řadou 64, se k nám dostaly v době okupace pohraničí. Po skončení války jich zde část zůstala a ČSD je přeznačily na již zmíněnou číselnou kombinaci 365.4. Lokomotivy byly soustředěny na severní Moravě, konkrétně v Bohumíně, Krnově a ve městě Lipová - Lázně, kde jezdily s osobními vlaky.