Bardotka: živoucí legenda, která přežila milénium

Patří k nezaměnitelným a dnes již legendárním strojům. Lokomotiva T 478.1, známější spíše pod přezdívkami Zamračená nebo Bardotka, je považována za jeden z nejzdařilejších strojů z bývalého pražského závodu ČKD.

Setkání Bardotek T 478.2033 a T 478.2037 na nádraží Opava východ v roce 1971, foto: sbírka Roman Jeschke

První prototyp brány továrny opustil už v roce 1964, na kolejích se však tato legenda objevuje dodnes, byť již jen příležitostně. Její vznik souvisí s elektrizací hlavních a především motorizací vedlejších tratí na počátku 60. let. Tehdy vyvstala potřeba motorových lokomotiv o výkonu přibližně 1 100 kW, které by dokázaly nahradit parní stroje v čele osobních i nákladních vlaků. Protože zprvu nebylo jasné, jestli bude použit elektrický, nebo hydraulický přenos výkonu, přistoupilo se ke dvěma variantám. Tou první byla T 478.1 s elektrickým a druhou T 478.2 s hydraulickým přenosem. V roce 1962 příslušná místa schválila základní parametry a v ČKD mohly začít konstrukční práce.

Jako první spatřila světlo světa dieselelektrická verze, přičemž první prototyp pod označením T 478.1001 vyjel z továrny v listopadu 1964, druhý následoval na jaře 1965. Ve stejném roce byl vyroben i hydraulický exemplář T 478.2001. Po testech se v roce 1966 vyrobila ověřovací série o pěti kusech, vybavená elektrickým přenosem. Zamířila do pražských Vršovic a spolu se strojem T 478.2001 byla v provozu především na tratích do Benešova, Tábora a Turnova. Následovalo ukončení vývoje hydraulické verze a zahájení výroby řady T 478.1.

První série strojů vznikla v roce 1967, v letech 1968–1969 následovala druhá a poslední, třetí, v letech 1970–1971. Poté byla ve výrobě vystřídána novou řadou T 478.3 (753). Celkem bylo zhotoveno 230 lokomotiv s topením (řada T 478.1) a 82 lokomotiv bez něj (řada T 478.2). Maximální rychlost činila 100 km/h.

Bardotky působily na území celé ČSR. Přes tři desítky let sloužily v osobní a nákladní dopravě prakticky beze změn. Teprve v 90. letech v souvislosti s omezováním výkonů v nákladní dopravě a v rámci dodávek nových vozů nastala první vlna jejich rušení. Část lokomotiv byla také přestavěna na elektrické vytápění a nově označena řadou 749.

Po roce 2000 byly stroje s ohledem na zhoršující se technický stav stále častěji odstavovány a ČD si ponechaly pouze historické prototypy. V pravidelném provozu dojezdily v prosinci roku 2013.


Lokomotiva T 478.1015 na Smíchově v roce 1985, foto: sbírka Roman JeschkeZamračená T 478.1006 v jednom z unifikovaných nátěrů v létě 1984, foto: sbírka Roman Jeschke

Partneři projektu

Správa železniční dopravní cesty Národní technické muzeum Železničná spoločnosť Slovensko Czech Tourism Československá obec legionářská Železnice Slovenskej republiky