nebo registrovat
0 položek 0 Kč

ČD v Libereckém kraji

České dráhy zajišťují prostřednictvím Regionálního obchodního centra v Liberci regionální železniční dopravu na základě objednávky Libereckého kraje.

ČD v Libereckém krajiŽelezniční tratě Libereckého kraje svojí polohou, protínají několik pohoří a propojují průmyslová a rekreační centra v rámci trojmezí s Polskou republikou a Německou spolkovou republikou. Na dnešní území Libereckého kraje byla první železnice přivedena z jihovýchodu od Pardubic, a to v roce 1858 do Turnova. Tato dřívější tzv. „Jihoseveroněmecká spojovací dráha“ zajistila díky další síti již hotových železnic přímé spojení německých zemí a severních Čech s Vídní a alpskými zeměmi. Železnice představuje obrovský potenciál pro cestovní ruch. Zároveň hraje nepostradatelnou roli při každodenní dopravě cestujících do práce, škol i za úřady a zábavou v náročných horských podmínkách.

Regionální vlaky Českých drah ujedou v období platnosti jízdního řádu 2019 celkem 3,86 mil. vlakokilometrů, z toho 1,53 mil. odjezdí vlaky na Jizerskohorské železnici. V pracovní den jezdí v Libereckém kraji 515 vlaků Českých drah, z toho je 456 regionálních spojů a 59 dálkových vlaků, o víkendu 442 vlaků (383 regionálních a 59 dálkových vlaků). Cestujícím Českých drah slouží 150 stanic a zastávek.

Liberecký kraj se pyšní také dvěma celorepublikovými unikáty – jedinou lanovou dráhou provozovanou ČD a jedinou ozubnicovou (a zároveň nejstrmější) železnicí v republice. Kabinová lanová dráha vede z Horního Hanychova na horu Ještěd. Překonává výškový rozdíl 402 metry po trase dlouhé 1115 metrů a vyveze za hodinu až 1 050 cestujících do nadmořské výšky 1 000 metrů těsně pod vrchol.

ČD v Libereckém kraji Jen málokterá železnice naší republiky skrývá tolik „nej“ jako trať Liberec – Tanvald – Harrachov – Szklarska Poręba Górna. Český úsek železnice z Tanvaldu do Kořenova je jedinou českou ozubnicovou tratí a nejstrmější železnicí v České republice se stavebně nejdelším jednokolejným tunelem pod Velšským vrchem o délce 940 metrů. Železnice přezdívaná „Zubačka“, na necelých sedmi kilometrech mezi Tanvaldem (466 m. n. m.) a Kořenovem (701 m. n. m.) výškový rozdíl 235 metrů. Na trati jsou tři ozubnicové úseky o celkové délce 4,43 km. Na nejdelším z nich, mezi Dolním Polubným a Kořenovem, je i největší sklon v České republice – 58 promile.

Novou kvalitu v regionálním cestování přivezly na tratě v Libereckém kraji nové motorové jednotky RegioShuttle RS 1 od Stadleru. Mají obchodní označení RegioSpider a zajišťují dopravu na regionálních tratích na tratích Liberec – Tanvald – Harrachov, Liberec – Raspenava – Frýdlant v Čechách – Černousy, Raspenava – Bílý Potok pod Smrkem a Frýdlant v Čechách – Jindřichovice pod Smrkem. Nově do Libereckého kraje zajíždějí moderní vozidla RegioShark na spojích Jablonné v Podještědí – Česká Lípa hl.n. – Děčín hl.n., o víkendu pojedou i na jednom páru vlaků na trati mezi Českou Lípou a Bakovem nad Jizerou.

Železniční doprava je také součástí integrovaného dopravního systému IDOL v Libereckém kraji. Zahrnuje osobní a spěšné vlaky a rychlíky na tratích 030, 034, 035, 036, 037, 038, 040, 041, 042, 046, 064, 070, 080, 081, 086, 087. Integrovaný dopravní systém umožňuje cestujícím využívat bezkontaktní čipovou kartu OPUSCARD.

Na území kraje není trať, která by neměla co nabídnout. Kromě výhledů z vlaku do malebné krajiny mohou cestující obdivovat odvážná díla předků, bez kterých by si vlak s tak členitým terénem neporadil. Více informací naleznete v záložce Tipy na cesty, výlety a volný čas nebo Půjčovny kol .

Těšíme se na vás v některém z vlaku Českých drah v Libereckém kraji!

Úvod ČD v Libereckém kraji ČD v Libereckém kraji