nebo registrovat
0 položek 0 Kč

ČD v Libereckém kraji

České dráhy zajišťují prostřednictvím Regionálního obchodního centra v Liberci regionální železniční dopravu na základě objednávky Libereckého kraje.

ČD v Libereckém krajiŽelezniční tratě Libereckého kraje svojí polohou, protínají několik pohoří a propojují průmyslová a rekreační centra v rámci trojmezí s Polskou republikou a Německou spolkovou republikou. Na dnešní území Libereckého kraje byla první železnice přivedena z jihovýchodu od Pardubic, a to v roce 1858 do Turnova. Tato dřívější tzv. „Jihoseveroněmecká spojovací dráha“ zajistila díky další síti již hotových železnic přímé spojení německých zemí a severních Čech s Vídní a alpskými zeměmi. Železnice představuje obrovský potenciál pro cestovní ruch. Zároveň hraje nepostradatelnou roli při každodenní dopravě cestujících do práce, škol i za úřady a zábavou v náročných horských podmínkách. Regionální vlaky Českých drah ujedou v období platnosti jízdního řádu 2015 celkem 3,580 mil. vlakokilometrů, z toho 1,450 mil. odjezdí vlaky na Jizerskohorské železnici. V pracovní den jezdí v Libereckém kraji 496 vlaků Českých drah, z toho je 439 regionálních spojů a 57 dálkových vlaků, o víkendu 443 vlaků (386 regionálních a 57 dálkových vlaků). Cestujícím Českých drah slouží 150 stanic a zastávek.

Liberecký kraj se pyšní také dvěma celorepublikovými unikáty – jedinou lanovou dráhou provozovanou ČD a jedinou ozubnicovou (a zároveň nejstrmější) železnicí v republice. Kabinová lanová dráha vede z Horního Hanychova na horu Ještěd. Překonává výškový rozdíl 402 metry po trase dlouhé 1115 metrů a vyveze za hodinu až 1 050 cestujících do nadmořské výšky 1 000 metrů těsně pod vrchol.

ČD v Libereckém kraji Jen málokterá železnice naší republiky skrývá tolik „nej“ jako trať Liberec – Tanvald – Harrachov – Szklarska Poręba Górna. Český úsek železnice z Tanvaldu do Kořenova je jedinou českou ozubnicovou tratí a nejstrmější železnicí v České republice se stavebně nejdelším jednokolejným tunelem pod Velšským vrchem o délce 940 metrů. Železnice přezdívaná „Zubačka“, na necelých sedmi kilometrech mezi Tanvaldem (466 m. n. m.) a Kořenovem (701 m. n. m.) výškový rozdíl 235 metrů. Na trati jsou tři ozubnicové úseky o celkové délce 4,43 km. Na nejdelším z nich, mezi Dolním Polubným a Kořenovem, je i největší sklon v České republice – 58 promile.

Novou kvalitu v regionálním cestování přivezly na tratě v Libereckém kraji nové motorové jednotky RegioShuttle RS 1 od Stadleru. Mají obchodní označení RegioSpider a zajišťují dopravu na regionálních tratích na tratích Liberec – Tanvald – Harrachov, Liberec – Raspenava – Frýdlant v Čechách – Černousy, Raspenava – Bílý Potok pod Smrkem a Frýdlant v Čechách – Jindřichovice pod Smrkem. Nově do Libereckého kraje zajíždějí moderní vozidla RegioShark na spojích Jablonné v Podještědí – Česká Lípa hl.n. – Děčín hl.n., o víkendu pojedou i na jednom páru vlaků na trati mezi Českou Lípou a Bakovem nad Jizerou.

Železniční doprava je také součástí integrovaného dopravního systému IDOL v Libereckém kraji. Zahrnuje osobní a spěšné vlaky na 18 tratích a také 4 rychlíky ve vybraných úsecích na trati 080. Integrovaný dopravní systém umožňuje cestujícím využívat bezkontaktní čipovou kartu.

Na území kraje není trať, která by neměla co nabídnout. Kromě výhledů z vlaku do malebné krajiny mohou cestující obdivovat odvážná díla předků, bez kterých by si vlak s tak členitým terénem neporadil. Více informací naleznete v záložce Tipy na cesty, výlety a volný čas nebo Půjčovny kol .

Těšíme se na vás v některém z vlaku Českých drah v Libereckém kraji!

Úvod ČD v Libereckém kraji ČD v Libereckém kraji