![]() |
Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ |
![]() |
V rámci stavby „Optimalizace uzlu Bohumín“, která navazuje na již dokončené úseky II. tranzitního železničního koridoru Ostrava – Studénka a Ostrava – Petrovice u Karviné, vzniká i nový areál technicko-hygienické údržby vozů (THÚ). V podstatě ho tvoří čtyři základní objekty – vlastní hala technicko-hygienické údržby vozů, myčka, fekální kolej a čistička odpadních vod.
Stavba uzlu Bohumín se měla zahájit v srpnu loňského roku s předpokládaným dokončením v listopadu 2005. Stavět se ale začalo až koncem září. I přes počáteční skluz v harmonogramu jsme slíbili, že dodržíme dokončení stavby podle plánu. Došlo k přeskupení a lepší organizaci výluk, aby se stavební práce daly zvládnout ve zkráceném termínu, informoval při nedávné návštěvě staveniště ředitel stavby Ing. Jan Odložilík, ředitel Divize dopravních staveb TCHAS, s. r. o., odštěpného závodu 33 – ISO, která je hlavním zhotovitelem výstavby areálu THÚ.
Při založení stavebních objektů se stavbaři potýkali s problémem spodních vod. Podle projektu se předpokládal jejich výskyt v hloubce kolem tří metrů, při zakládání staveb se ale spodní voda objevila už v hloubkách mezi 1,2 až 2 metry. Stavební jámy proto ohradili tzv. Larsenovými stěnami se stálým odčerpáváním vody a byli nuceni přistoupit i k různým sanacím spodku, aby se dosáhlo projektované únosnosti podloží.
Vespod jsou tu vesměs velice tekuté jíly, takže založení staveb bylo složitější a velmi specifické. A to i v tom, že nebylo vlastně kam vodu ze stavebních jam přečerpávat. Nakonec jsme to úspěšně vyřešili provizorními stavy a přeložkami. Vlivem skluzu při zahájení jsme se rovněž dostali do nepříznivých zimních podmínek. Ale jak je dnes vidět, termín dokončení myčky, fekální koleje a čističky odpadních vod v odpovídající kvalitě a, co je neméně důležité, i s dodržením předpokládaných nákladů ještě letos v říjnu je reálný, říká Ing. Odložilík.
Všechny objekty komplexu THÚ, které v současné době vyrůstají v nevyhovující části areálu bohumínského depa, jsou dodávkou Tchasu. Fekální kolej, která v Bohumíně chyběla, bude sloužit pro hrubé nečistoty a vyprazdňování toalet osobních vozů. Stavebně jde o železobetonový rám, který nese částečně zastřešenou kolej s rozvodem čisticích médií, tedy páry a vody. Na ni navazuje vlastní myčka železničních vozů s dvěma pojízdnými rámy a předpokládaným obratem 23 souprav za 24 hodin. Kapacita myčky představuje mytí sedmi železničních vozů v jednom cyklu. Čistička odpadních vod je klasické stavařské dílo s technologií, která bude upravovat všechny odpadní vody komplexu THÚ a povrchové vody z kolejiště celé bohumínské stanice, kde je železniční spodek vyspádován do odvodňovacích drénů, stažených pomocí odvodňovacího potrubí a šachtic do čističky odpadních vod. Odpadní vody se budou po úpravě vypouštět do bohumínské stružky, tedy přímo do vodoteče, a nikoliv do městské kanalizace. Jde o ekologickou stavbu. Problém čistoty vod je zde o to složitější, že všechny odtékají do Polska.
Ještě zde postavíme halu technicko-hygienické údržby vozů s třemi kolejemi a přístavkem s technickým zázemím pro zaměstnance údržby, informoval Ing. Odložilík u objektu myčky vozů. Jak uvedl, právě výstavba této části komplexu byla do poslední chvíle pro nedostatek financí nejistá. Původně se s ní počítalo a také figurovala v projektové dokumentaci, ale pro nedostatek finančních prostředků se pak smlouva se zhotovitelem podepisovala s omezením bez výstavby haly THÚ. Finanční prostředky se naštěstí našly a výstavba haly proběhne podle původního projektu.
Jsme velmi rádi, že se postupuje podle původního projektu. Při pozdější výstavbě haly by bylo mj. obtížné opět zasahovat do komplexu v souvislosti se založením spodku haly. Nehledě na vyšší náklady v důsledku inflačních vlivů, které doprovázejí každé posunutí termínu dokončení, dodal Ing. Odložilík.
Jak upozornil Ing. Jan Neslaník, vedoucí investičního oddělení DKV Ostrava, který v současné době tráví většinu pracovní doby na stavbě, v případě bohumínského areálu THÚ půjde o recyklaci odpadních vod, které se budou z 80 % vracet zpět do čisticího procesu a 20 % bude pokračovat do čističky odpadních vod. V depu zůstávají nadále činné dvě méně výkonnější původní čističky odpadních vod. Jedna se nachází v areálu depa, druhá v obvodu opravny pantografových jednotek.
Záměr výstavby technologického pracoviště pro údržbu vozů není nový. K realizaci, byť menšího rozsahu, nikdy nedošlo, protože nebyly vyřešeny pozemkové záležitosti a tehdejší služba 15 neměla na to prostředky. Když v 90. letech skončil provoz svážného pahrbku, vznikla šance využít uvolněný prostor. Areál bude dostatečně prostorný. Část kolejiště stanice se využije pro výsun souprav z osobního nádraží a jejich přístavbu do areálu THÚ.
Práce v nezabezpečených prostorách byly vždy velmi problematické z hlediska čištění povrchových vod. Jsme velmi rádi, že se areál staví a bude se již od letošního podzimu využívat jeho část s fekální kolejí a myčkou vozů, dodal Ing. Neslaník.