![]() |
Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ |
![]() |
Před časem měl mladý princ Viliam ve Velké Británii problém s kouřením marihuany, na které mu přišla policie. Jeho otec princ Charles pro něj zvolil návštěvu protidrogové léčebny. Poté Viliam prohlásil na veřejnosti, že pohled „za zeď“ léčebny ho šokoval a jen tak na něj nezapomene.
Touto událostí se inspiroval Pavel Tůma a podle jeho návrhu se představil veřejnosti na tiskové konferenci 2. března projekt Revolution train – Český vlak jako nová tvář drogové prevence. Je to originální myšlenka, která zatím nemá ve světě obdoby a je zaměřená především na děti a mladé lidi.
Ve speciálně upraveném osmivozovém vlaku budou návštěvníci „prožívat“ všemi smysly nejen drogové pokušení, ale především jeho tragické následky. Vlak, jehož vybavení připraví odborníci, bude projíždět, počínaje prvním čtvrtletím roku 2006, celou železniční sítí a ve vhodných stanicích přivítá veřejnost. Vlak bude vybaven nejmodernější technikou, nosiči speciálního obrazu a technologiemi, které budou schopny stimulovat pachy, teplotu těla i jeho změny.
Nepůjde jen o prázdnou stylizaci, ale o skutečně negativní zážitky a konfrontace důsledků po požití drogy. Pod pojmem droga předpokládají autoři projektu nejen marihuanu, heroin nebo extázi, ale i alkohol a tabák, takže půjde o projekt drogové prevence propagující zdravý životní styl.
Požádali jsme náměstka generálního ředitele pro obchod a provoz Ing. Jiřího Kloutvora, CSc., který jednal s představiteli Nadačního fondu Český vlak, o několik slov na toto téma:
Vozy, které dají České dráhy k dispozici, budou přestavěny na hašišové doupě, hospodu, v jednom voze bude simulovaná havárie auta i s tragickými následky, vězeňská cela apod. Bude se tam prolínat projekce s realitou, a to tak, že by to mělo být zvláště pro mládež zajímavé a přitažlivé. Ve vlaku budou samozřejmě i prostory pro diskusi a otázky odborníkům.
Generální ředitel ČD Ing. Kousal převzal nad projektem záštitu. Nadačnímu fondu bude nabídnuto k odkoupení za příznivých cenových podmínek 8 čtyřnápravových vozů. Zatím probíhá výběr, v úvahu by mohly přicházet vozy řady Bt (MLR) a B 64 (NDR). Další formy případné podpory jsou v jednání.
Vozy si přestaví nadace, a tudíž by neměly být provozovány pod značkou ČD. Samozřejmě upozorníme na případná úskalí přestavby. Podle představ nadace by měl vlak během dvou let objet celou republiku a na různých místech vždy postát určitou dobu tak, aby především žáci druhého stupně základních škol v rámci té části vyučování, která se týká těchto záležitostí, mohli vlak navštívit.
Pravda je, že značná část mladé generace – také ovlivněna některými médii – považuje železnici za relikt dvacátého století, ale když jede parní vlak, všichni přijdou ke trati nebo na nádraží. Takže když přijede vlak, který bude zlověstně pomalován a zastaví „u nás“ v železniční stanici, půjdou se tam lidé podívat. Aspoň ze zvědavosti.
Tady bude na místě i spolupráce Českých drah: přemísťování vlaku od stanice ke stanici, vytipování vhodných stanic, zvolení koleje, kde bude vlak stát a pod. Prostě technický servis.