![]() |
Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ |
![]() |
Eva Velíková, kterou občas můžeme zahlédnout v osobní pokladně v dopravně Jemnice, potvrdila našemu listu, že na trati Jemnice – Moravské Budějovice má dnes rozhodující vliv osobní doprava. Stabilně pracuji v Moravských Budějovicích, ale občas střídám své kolegyně i v Jemnici, kde zajišťujeme denní dvanáctihodinové směny. Když je kritický nedostatek personálu, tak se slouží jen osm hodin a v tom případě pak cestující odbavuje ve vlaku přímo vlakvedoucí, vysvětluje paní pokladní. Hned ale dodává, že v dopravně, jak se předpisově jemnické nádraží nazývá, osobní pokladní zabezpečuje například i úklid všech provozních místností, odklízení sněhu či odbavování manipulačního vlaku průvodními listinami. Ten však jezdívá jednou denně, takže základ služby ČD tvoří odbavování cestujících v sedmi párech vlaků osobní dopravy.
Paní Velíková potvrdila, že v současném jízdním řádu 2004/2005 došlo k nepříjemným časovým posunům v ranních odjezdech z Jemnice, což se dotklo především školní mládeže, která dojíždí do středních škol nebo učilišť do Moravských Budějovic. Mládež začala díky tomu více využívat autobusové dopravy, což pro dráhu není dobré. Evu Velíkovou doplnil jeden z dozorčích uzlové žst. Jihlava Ladislav Vaníček, který nás ubezpečil, že špatně nastavený odjezd rozhodujícího vlaku v 7.28 hod. se podařilo od první změny jízdního řádu, platné od 6. března, posunout o několik minut dříve. Pevně doufám, že vlak, který odjíždí ráno z Jemnice o šest minut dříve, bude našim mladým zákazníkům více vyhovovat, a ti, kteří přešli na jiný způsob dopravy, se k nám zase vrátí.
Dodejme, že místní dráha z Jemnice do Moravských Budějovic je dirigovaná trať typu D3 a jediný zaměstnanec, sloužící mimo přestupní uzel v Moravských Budějovicích, se nachází jen v Jemnici, kde zabezpečuje denní směnu. Všechny ostatní práce je v kompetenci vlakvedoucích osobních vlaků, popřípadě strojvedoucích. Dříve se na této místní dráze přepravovalo i hodně nákladů. Základní komoditou bylo dřevo a uhlí, ale také vozové zásilky pro všeobecně známé Obchodní balírny čajů, které jsou dnes známé pod názvem Jemča Jemnice. Většina těchto přeprav přešla na kamiony, takže je pro nás dnes rozhodující osobní přeprava. Jen jízdenek, vydaných vlakvedoucími, se prodá měsíčně zhruba za dvacet tisíc korun. Je to slušná částka, když pomyslím, že jde většinou jen o sedmi- až dvacetikorunové jízdenky, řekl pan Vaníček a nakonec přidal jednu místní zajímavost. V roce 1996, při stém výročí zahájení provozu na trati do bývalého královského města Jemnice, byla tato dráha prohlášena kulturní památkou, což patrně ví jen několik zasvěcených železničních nadšenců.
Osobní pokladní Evu Velíkovou, která slouží na dráze desátým rokem, můžeme vidět jak v Jemnici, tak i v Moravských Budějovicích.
Foto: AUTOR