![]() |
Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ |
![]() |
Občas se stává, že je potřeba opravit železniční trať a místo vlaků jezdí autobusy. Nyní však na Náchodsku došlo k opačné situaci: rozsáhlá oprava silnice z Hronova směr Náchod si vyžádala její úplné uzavření, a tak od 7. července do 30. září bude část autobusových spojů v úseku Náchod – Hronov a zpět nahrazena zvláštními vlaky. Ostatní autobusové spoje čeká nepříjemná objížďka přes Červený Kostelec.
Po vyhodnocení všech variant řešení vzniklé dopravní situace vyzval jednatel společnosti OREDO (organizátor veřejné dopravy v Královéhradeckém kraji) Ing. Vladimír Záleský tamní dopravce ke konstruktivnímu přístupu, a tak posléze vzniklo poněkud netradiční dopravní řešení.
Jak tedy taková cesta spojená s přestupem na zvláštní vlak vypadá? Ukážeme si to na příkladu cestujícího, který v Polici nad Metují nastoupí do autobusu a koupí si jízdenku IREDO (Integrovaná regionální doprava v Královéhradeckém kraji) do Náchoda. Autobus mimořádně skončí jízdu před hronovským nádražím, kde cestující přestoupí do zvláštního vlaku Hronov – Náchod, ve kterém mu platí jízdenka pro cestu do Náchoda, zakoupená již v autobusu. Pro zpáteční cestu z Náchoda si cestující koupil jízdenku IREDO do Police nad Metují například v osobní pokladně ČD, takže po přestupu v Hronově pokračuje na svoji jízdenku dále autobusem.
Pokud jde o odbavení jízdními doklady, pohlíží se na výše uvedené zvláštní vlaky jako na autobusy dopravců zapojených do systému IREDO. Neplatí v nich tedy ani režijní jízdenky zaměstnanců Českých drah, přestože vlaky doprovázejí průvodčí ČD, kteří budou cestující bez jízdenky odbavovat jízdenkami IREDO (cestující z Náchoda a Hronova pak s manipulační přirážkou, pokud nevyužijí možnosti koupit si jízdenku přímo v pokladně na nádraží).
Zvláštní vlaky zastavují i v nácestných zastávkách. Od běžných vlaků budou odlišeny speciálním označením na voze. Přestože denně přibude 21 mimořádných vlaků, jízdní řád ČD se na této trati nemění. Jako vždy jsou také běžné vlaky ČD držitelům jízdenek IREDO pochopitelně plně k dispozici.
Nahrazení autobusů vlakem je neobvyklé, ale přátelské k cestujícím. Zkušenosti z tohoto provozu budou také inspirací pro další rozvoj veřejné dopravy v tomto regionu. Železnice ukázala, že při dobré návaznosti autobus – vlak může být rychlým dopravním prostředkem i pro občany z obcí, do kterých koleje nevedou.
Závěrem ještě jedna dobrá zpráva. Od 7. července byla uvedena do zkušebního provozu nová železniční zastávka Velké Poříčí se zvýšeným nástupištěm a moderně řešeným přístřeškem pro cestující. V zastávce zastavují všechny výše uvedené zvláštní vlaky i většina vlaků pravidelných, přičemž časové údaje odjezdů vlaků z Velkého Poříčí byly s předstihem zapracovány do jízdního řádu Českých drah.
(Autor Ing. Roman Moravčík je vedoucím Krajského centra osobní dopravy Hradec Králové.)