![]() |
Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ |
![]() |
Projíždění tratí s již zastaveným provozem bývá vždy pro železniční nadšence – „dráhaře“ – lákadlem. A především takových tratí, kam se běžně nedostanou, zejména v cizině. Jedna z takových příležitostí se naskytla i poslední dubnový víkend u našich jižních sousedů – v Rakousku.
V oblasti Weinviertel, která se nachází zhruba podél našich hranic mezi Břeclaví a Znojmem, pořádal rakouský železniční spolek Neue Landesbahn „Specielní fotojízdu Weinviertelem“. Trasa nostalgického vlaku začínala sice již ve Vídni, naše skupinka šesti účastníků z Česka se ale přidala až na odpolední program v Hohenau.
Motorovým vozem řady 5042 z roku 1937 (výrobce A. G. Wien Simmering), posledním zachovaným svého druhu, jsme z Hohenau pokračovali do Dobermannsdorfu a dále do Mistelbachu, místního nádraží. Ačkoli je zde doprava zastavena od roku 1988, trať je v dobrém stavu. V současnosti slouží pouze jako objízdná trasa v případě nesjízdnosti tratě hlavní.
Z Mistelbachu, místního nádraží, se vydal náš nostalgický motorák po rovněž nepojížděné trati (Mistelbach Lokal Bahnhof – Gänserndorf) směrem k Paasdorfu. Projeli jsme pár stovek metrů, přes bývalé nákladiště řepy, dnes sloužící jako motodráha pro modely aut, až k červenému terči. Dál už byla trať v tomto směru opravdu nesjízdná. Ze strany opačné by měl být sjízdný úsek do Gaweinstalu.
Po návratu od „červeného terče“ jsme se spojkou mezi Mistelbachem L. B. a hlavní tratí dostali na nádraží Mistelbach a odtud pokračovali přes Enzersdorf do Laa a. d. Thaya. V Enzersdorfu jsme zhlédli bývalou odbočku tratě (nyní již snesenou) do Dobermannsdorfu. Z Laa a. d. T. následovala jízda opět po trati se zastaveným provozem (od roku 1988) do Zellendorfu. Na úseku do Pernhofenu, kde je chemička (výroba kyseliny citronové) se ještě provozuje nákladní doprava, dále již nikoli, koleje jsou tady značně rezavé. Z Zellendorfu „domácí“ pokračovali zpět do Vídně, my, „přespolní“, pak domů, do Česka.
Na závěr by se slušelo ještě dodat pár slov o pořadateli. Spolek Verein Neue Landesbahn sídlí v Korneuburgu a kromě pořádání nostalgických jízd má jako svoji hlavní náplň činnosti snahu o obnovení provozu na trati Korneuburg – Ernstbrunn – Mistelbach. Na této trati, postavené v roce 1904 (resp. 1906), byl zastaven provoz v roce 1999. Od roku 2002 je úsek tratě mezi Mistelbachem a Ernstbrunnem nesjízdný. V úseku mezi Korneuburgem a Ernstbrunnem byl v roce 2004 obnoven provoz nákladní. Spolek by rád zprovoznil úsek do Mistelbachu jako turistickou atrakci pro nostalgické jízdy, neboť v oblasti je mnoho turistických zajímavostí (nejen vinné sklípky). V úseku mezi Korneuburgem a Würnitz-Hetzmannsdorfem se pak snaží o obnovení normálního provozu. Pokud si o jejich aktivitách chcete přečíst více, jsou k dispozici internetové stránky: www.landesbahn.at.
Foto: AUTORKA