České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



TSS Pardubice v černých číslech

Traťová strojní společnost, a. s., Pardubice, je v poslední době frekventovaným tématem z několika důvodů. Některé informace byly již publikovány v Železničáři č. 28/2005, přesto považuji za nutné přispět i následujícími řádky k objektivnímu posuzování situace ve společnosti.

Pardubická Traťová strojní společnost, a. s., vznikla jako první dceřiná společnost Českých drah, a. s. Prošla určitým vývojem, včetně „dětských nemocí“, a samozřejmě je pod drobnohledem všech, kteří se o dění ve společnosti zajímají, především odborné veřejnosti a orgánů akciové společnosti České dráhy, která je jejím jediným akcionářem a zároveň stoprocentním vlastníkem.

Loňský rok skončil záporným hospodářským výsledkem ve výši 47,380 mil. Kč. V průběhu letošního prvního pololetí se změnilo vedení společnosti a došlo k určitým organizačním změnám. Pro činnost TSS, a. s., byly zpracovány základní dokumenty, kterými se řídí, a sice Zakladatelská listina, Stanovy společnosti, Organizační řád, Pracovní řád, Kolektivní smlouva, a byla také podepsána Rámcová smlouva o spolupráci mezi ČD, a. s., a TSS, a. s. Rovněž byl zpracován Podnikatelský záměr pro období 2005 až 2009 a Podnikatelský plán pro rok 2005. Všechny dokumenty byly schváleny orgány společnosti a jsou pro její management závazné.

Vedení společnosti v současné době sleduje tři základní cíle:

Ad: hospodářský výsledek

Za 1. pololetí 2005 jsou výnosy plněny na 99,19 % proti plánu a náklady čerpány na 83,47 %. I přes částečný pokles tržeb v červenci 2005 je hospodářský výsledek za prvních sedm měsíců kladný ve výši 2,910 mil. Kč, přičemž byl plánem předpokládán záporný HV ve výši 7,0 mil. Kč.

Ad: strategický partner

Vstup strategického partnera je v současné době ve fázi druhého kola výběru. Podmínky postupu do druhého kola splnily dvě firmy. Samotný výběr proběhne v září 2005 a návrh na strategického partnera bude předložen akcionáři ke schválení.

Ad: organizační změny

Organizační změny byly novým vedením nastartovány ve smyslu schválených dokumentů společnosti a jednání Dozorčí rady.

Představenstvu TSS, a. s., bylo uloženo, aby se řešily mimo jiné i následující okruhy problémů:

Podnikatelský plán zároveň předpokládal snížení počtu zaměstnanců zhruba o šedesát. Koordinační výbor OSŽ při TSS, a. s., však nesouhlasil s navrženými organizačními změnami (snížení o 72, resp. 68 zaměstnanců). Následně bylo vedení TSS, a. s., zavázáno usnesením Dozorčí rady Českých drah, a. s., ze dne 28. 6. 2005, kterým se představenstvu společnosti mj. ukládá – připravenou restrukturalizaci realizovat až v souladu se záměrem strategického partnera.

Je mi líto, že tímto usnesením se oddálí realizace dvoustupňového řízení a snížení počtu zaměstnanců (osobních nákladů). Rok 2006 bude zatížen mzdovými náklady vyššími oproti plánu, protože i když se organizační změna projedná v souladu se záměrem strategického partnera, nelze ji už realizovat z hlediska pracovněprávního do konce roku.

Zaměstnance TSS, a. s., ale i akcionáře chci ujistit, že prosperita společnosti je pro nás prvořadým úkolem. A mělo by na ní záležet všem – vedení, zaměstnancům, ale i těm, kteří mohou svým jednáním rozhodovat o její budoucnosti. Pohybujeme se v konkurenčním prostředí a zájem o naši práci je ovlivňován mnoha faktory, mezi něž patří cenová nabídka, kvalita výkonu, přístup k zákazníkovi a další. Samozřejmě je nutno pozorně vnímat možnosti trhu a tomu přizpůsobovat jak počet zaměstnanců, tak i technické vybavení, včetně opravárenských kapacit. To vše jsou objektivní fakta, která musí respektovat všechny strany, aby si naše společnost zajistila prosperitu i do budoucna.

(Autor Ing. Grebík je¨předsedou představenstva a generálním ředitelem TSS, a. s. Pardubice.)

JAN GREBÍK