![]() |
Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ |
![]() |
Ladislav Kutík, starosta města Nymburka a radní Středočeského kraje pro regionální rozvoj, Doc. Ing. Ladislav Bína, CSc., vedoucí odboru regionálního rozvoje Středočeského kraje, a Ing. Karel Otava, zástupce ČD, a. s., pro rozvoj středočeského regionu očekávali ve středu 5. října v prostoru milovického letiště vzácnou návštěvu – příjezd prezidenta republiky Václava Klause.
Prezident při své cestě po středních Čechách přijel v doprovodu hejtmana Ing. Petra Bendla do bývalého vojenského výcvikového prostoru Milovice – Mladá, aby si tento objekt prohlédl a současně se seznámil se záměry Středočeského kraje, protože kraj hodlá převzít letiště a další prostory od státu. Jak zde bylo řečeno, vše je směrováno k obnovení a rozšíření letiště napojeného kvalitní a kapacitní tratí na železniční síť. Nové přivaděče pak zajistí napojení na dálniční síť.
Rozvoj tohoto území s rychle se osídlujícími Milovicemi patří k prioritám Středočeského kraje. S problematikou dnes už sedmitisícového města bez pracovních příležitostí seznámil prezidenta starosta Milovic Milan Kraus.
Václav Klaus navštívil Milovice před dvanácti lety jako premiér při výjezdním zasedání vlády vlakem 2. června 1993. O tom, co se za tuto dobu odehrálo na železnici v tomto prostoru, informoval Ing. Karel Otava. Šlo především o modernizaci železniční stanice Lysá nad Labem s dálkovým řízením Milovic a nasazení intervalové dopravy v rámci Pražské integrované dopravy. V současnosti je připravována elektrizace trati Lysá nad Labem – Milovice, která by umožnila jezdit elektrickým jednotkám až do Milovic. To by mělo usnadnit obyvatelům cestování za prací.
Cílovým stavem je dvoukolejná elektrizovaná přeložka trati Lysá nad Labem – Milovice, prodloužená na letiště Boží Dar a dále do Mladé Boleslavi, později až do Liberce. Na tento záměr je na objednávku Středočeského kraje vypracována územně technická studie. Realizace je státní organizací SŽDC naplánována zatím až po roce 2020, řekl Ing. Otava.
Prezident na to reagoval: Když České dráhy hledají angažmá a další cestující, měly by elektrizaci trati a přímé spojení uskutečnit. Myšlenka, spojit tuto končinu se severem, byla vyslovena, dle svědectví mého otce, již před osmdesáti lety. Říkal, že již tehdy existovaly hotové projekty na přímé spojení Praha – Krkonoše. Takový projekt existoval již ve dvacátých letech a je to dobrá myšlenka.
Starosta Kutík našemu listu poté řekl: Podařilo se nám prosadit, aby Středočeský kraj získal bývalý vojenský výcvikový prostor v Milovicích. Je to velice zdevastovaný objekt, zarostlý, domy polorozbořené, objekty chátrají. Prezident republiky byl z tohoto stavu a pohledu otřesen. Naší snahou je být trochu rychlejší než stát, aby se nám podařilo s tímto prostorem něco udělat. Připravujeme některé záměry. Ten, co nás všechny zajímá, jsou také koleje a propojení na boleslavskou trať.
Téma vlak ale Václav Klaus neopustil a při další rozmluvě konstatoval: Víme dobře, že auta stojí, ale vlak dojede absolutně až do centra Prahy bez zastávky. Při té příležitosti též prohlásil, že bude podporovat dráhy a pojede určitě opět někam vlakem. Zavzpomínal, jak jel vlakem vloni do Stochova, a ke spojení Milovice – Praha zdůraznil: Toto je výzva a šance, kterou já vidím. Aby tady jezdila spousta plných motoráků. Když vidím některé vlaky, které jsou téměř prázdné, říkám si – kdo to platí? Tyhle by prázdné být skutečně nemusely a to je pro České dráhy šance. O pasažéry, jak vidím, tady nebude nouze.
Starosta Milovic po odjezdu pana prezidenta našemu týdeníku řekl: Doufáme, že převod objektu bude novým impulsem. Nebude se čekat dalších patnáct let, jako se čekalo až dosud, a ČR převede celé území bývalého letiště Milovice, Boží dar, na Krajský úřad Středočeského kraje.
Prezident Václav Klaus na pojezdové dráze hovoří se zástupci samosprávy a zajímá se také o plánovanou modernizaci trati Praha – Milovice – Mladá Boleslav s prodloužením do Liberce. Prezidenta o tom informuje Karel Otava z GŘ ČD. Doprovází je hejtman Středočeského kraje Petr Bendl.
Foto: AUTORKA