![]() |
Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ |
![]() |
K mimořádné události na trojkolejné trati mezi železniční stanicí Bílina a odbočkou České Zlatníky (trať Ústí nad Labem západ – Chomutov) došlo 1. října v 00.13 hodin.
Před návěstí „Stůj“ oddílového návěstidla autobloku v km 40,4 na druhé traťové koleji zastavil vlak Pn 63798 (dopravce ČD, a. s.)., jedoucí z Kralup nad Vltavou do Mostu, sestavený z 30 prázdných drážních vozidel řady Falls. Tento vlak byl z dopravních důvodů zastaven před posledním oddílovým návěstidlem automatického bloku před vjezdovým návěstidlem odbočky České Zlatníky.
Krátce po jeho zastavení narazil do konce tohoto vlaku rychlostí 57 km/hod. vlak Pn 69566, vedený náležitostmi dopravce UNIPETROL Doprava, a. s., Litvínov. Přitom byl usmrcen strojvedoucí přípřežní lokomotivy firmy UNIPETROL, vykolejilo 13 prázdných vozů vlaku 63798, dva vozy byly poškozeny. Poškozena byla rovněž dvě hnací vozidla firmy UNIPETROL Doprava, a. s. Na místě došlo současně k ekologické havárii (vytékání pohonných hmot z poškozených hnacích vozidel nezávislé trakce), kterou začali okamžitě likvidovat příslušníci Hasičské záchranné služby ČD, a. s.
Podle odhadu na místě mimořádné události vznikla na železničním svršku škoda ve výši 2,5 milionu Kč, na poškozených vozech ČD škoda 1,5 milionu Kč. Další hmotná škoda (cca 8 mil. Kč) vznikla na hnacích vozidlech dopravce UNIPETROL Doprava, a. s. Litvínov. Celková škoda, vzniklá Českým drahám, se v současné době vyčísluje. Jedná se především o finanční úhradu za náhradní autobusovou dopravu, která byla realizovaná po dobu téměř 24 hodin, kdy došlo k totálnímu zastavení provozu na této trati, dále o vícenáklady z realizované odklonové vozby přes směrově i sklonově méně výhodné traťové úseky, použití hnacích vozidel nezávislé trakce, ztrát z nedodržení dodacích lhůt, ztrát ze zpoždění vlaků osobní dopravy atd. Veškeré tyto škody budou poukázány viníku mimořádné události. Nezanedbatelnou položkou je i otázka ekologických záležitostí. Byla provedena sanace železničního svršku druhé traťové koleje a přilehlého okolí. Odstranění následků mimořádné události zajišťovaly nehodové prostředky DKV Ústí nad Labem a Praha.
Dne 2. 10. v 01.05 hodin byl zahájen jednokolejný provoz po první traťové koleji. Dne 3. 10. byla za účasti zástupců Drážní inspekce, UNIPETROL Doprava, a. s., a odboru 18 GŘ ČD – Regionálního inspektorátu bezpečnosti železniční dopravy Ústí nad Labem, provedena kontrola stavu traťového zabezpečovacího zařízení Technickou ústřednou Českých drah, sekcí automatizační a telekomunikační techniky Praha – diagnostickou laboratoří Ústí nad Labem. Při kontrole nebyly zjištěny žádné závady v činnosti automatického bloku, traťové zabezpečovací zařízení bylo při jízdě předmětných vlaků v činnosti.
Byla zajištěna veškerá dostupná dokumentace, včetně záznamů všech rychloměrů na zúčastněných hnacích vozidlech, výpovědi zúčastněných zaměstnanců, doklady strojvedoucích a hnacích vozidel jak ČD, a. s., tak UNIPETROL Doprava, a. s. Situace na místě byla zdokumentována na videozáznam a byla pořízena fotodokumentace. Nadále probíhá spolupráce s firmou UNIPETROL Doprava, a. s., i se všemi zainteresovanými orgány, tj. Policií ČR, Drážní inspekcí a Krajským úřadem bezpečnosti práce v Ústí nad Labem.
Šetření mimořádné události probíhá bezproblémově v souladu s předpisem ČD D17 a příslušnými zákonnými normami. Mimořádnou událost šetří O18 GŘ ČD, RIBŽD Ústí nad Labem. Dosavadním šetřením nebyly zjištěny žádné závady technického zařízení ČD, a. s., ani nedostatky ve výkonu pracovních povinností ze strany zaměstnanců ČD, a. s. Mimořádná událost vznikla nerespektováním hlavního návěstidla v poloze „Stůj“ vlakem vedeným náležitostmi dopravce UNIPETROL Doprava, a. s.
O dalším průběhu a ukončení šetření bude inspektorát bezpečnosti železniční dopravy průběžně informovat.
(Autor Ing. Vítězslav Lössel je ředitelem odboru 18 GŘ ČD.)
Pohled na místo nehody byl skutečně drastický.
Foto: ARCHIV ODBORU 18 GŘ ČD