České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



V zimě na Opavsku sněží a mrzne

Zní to možná paradoxně, ale v našem obvodu většinou zvládáme provoz v zimních podmínkách relativně dobře, protože v zimě počítáme s tím, že bude sněžit i mrznout. Letos nám velmi pomůže zrušení víkendových vlaků z Bruntálu na Malou Morávku. Již delší dobu jsme upozorňovali na to, že udržovat tuto trať sjízdnou v zimě pro několik párů vlaků je velmi neekonomické, informoval nás přednosta správy tratí Opava SDC Ostrava Ing. Čestmír Ruta.

Podařila se také generální oprava jedné sněhové frézy, která je osazena motorem Zetor s vodním chlazením, takže se už nebude opakovat přehřívání vzduchem chlazeného motoru při zdolávání větších závějí zejména při stoupání. Druhá má pohotovost v Bruntále. Naopak určité problémy se mohou vyskytovat na nově elektrizovaném úseku z Ostravy Svinova do Háje ve Slezsku i na dalších tratích s odklízením sněhu v neobsazených zastávkách. Podobné je to na přejezdech. Když silnici projede sněhový pluh, tak na kolejích zanechá sněhové bariéry, které je nutno rovněž odstranit.

Specifická v našem obvodu je ovšem úzkorozchodná trať Třemešná ve Slezsku – Osoblaha. Tam se nedostane žádná mechanizace. Pokud sněhové návěje neprorazí vlak, tak se musí odklidit ručně lopatami, dodává Ing. Ruta.

Problém s úklidem sněhu v neobsazených zastávkách potvrdil i vrchní mistr TO Opava východ Vladimír Mokáň. Po sloučení s TO Háj ve Slezsku letos v dubnu má ve své kompetenci kromě celé stanice i 28 km tratě na Ostravu, 22 km na Heřmanice, 8 km na Hradec nad Moravicí, 22 km tratě na Hlučín a 10 km tratě Kravaře – Chuchelná, celkem 475 000 udržovacích jednotek.

Letos jsme v našem obvodu provedli vlastními silami těžkou střední opravu pěti výhybek. Víc jsme ani udělat nemohli, protože jsme měli vyloučenou celou trať z Opavy do Ostravy, takže další výluky nebyly možné. Jinak probíhala normální údržba – výměna výhybkových pražců, pražců v kolejích, to se dělá průběžně, říká Vladimír Mokáň.

V současné době spadá pod traťový okrsek také sdružený sklad materiálu a ochranných pomůcek pro všechna střediska SDC Ostrava, která působí v obvodu žst. Opava východ, obsluhují ho tři pracovnice. Patří sem i bývalé mechanizační středisko s osmi pracovníky, kde právě vlastními prostředky opravují porouchaný univerzální nakladač UN 053 a které využívají k opravě mechanizmů i další dva traťové okrsky ST Opava. Traťový okrsek Opava východ má 33 zaměstnanců včetně vrchního mistra, mistrů tratí, pracovnic technického zázemí, mechanizační dílny a 13 traťových dělníků. Koncem listopadu končili těžkou střední opravu výhybek č. 22 a 19, včetně 130 m koleje 17b k rampě.

Oprava výhybky tohoto typu včetně koleje trvá za ideálního stavu čtyři dny. Práce jsme přerušili z důvodu naléhavějších úkolů a problému s dodávkou štěrku. Museli jsme to ale stihnout, než přijde sníh, což se podařilo, dodává vrchní mistr Mokáň.

IVAN SKULINA


Na snímku (zleva) vrchní mistr TO Opava východ Vladimír Mokáň, přednosta správy tratí Opava Ing. Čestmír Ruta a řidič MUV-64-604 Petr Rašín.
Foto: IVAN SKULINA