České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



SDC Plzeň úspěšně realizuje náročný podnikatelský plán

Nejdůležitější a převažující činností SDC Plzeň je zajištění provozuschopnosti dopravní cesty a její údržby na území Plzeňského kraje, která je náročná nejen proto, že stáří některých tratí přesahuje více než 35 let.

SDC Plzeň spravuje a udržuje například 709 km tratí, z nichž je 79 km dvoukolejných a 237 km elektrizováno. Na těchto tratích je 1549 výhybek, 569 přejezdů, z nichž je 228 osazeno zabezpečovacím zařízením, 316 km traťového zabezpečovacího zařízení, 75 staničních zabezpečovacích zařízení, 551 mostů a 8 tunelů. Tento majetek spravujeme 862 pracovníky.

V loňském roce byly zrušeny opravny výměnných dílů a převedena údržba vlakového zabezpečovacího zařízení pod DKV. I přes některé problémy se daří snižovat počet a délku pomalých jízd, kdy v současné době je u SDC Plzeň zavedeno 7 pomalých jízd v délce 460 m, z nichž jsou 3 pomalé jízdy z důvodu probíhajících investičních akcí. Rovněž nehodovost a poruchovost je trvale udržována na přijatelné úrovni. Za loňský rok je u SDC Plzeň evidováno 6 nehodových událostí kategorie C, což byl velmi příznivý výsledek.

Problémem jsou střetnutí na přejezdech, kde v posledních letech evidujeme průměrně 15 případů ročně. Vždy jde o porušení vyhlášky ze strany uživatele pozemní komunikace. O této problematice jednáme s Plzeňským krajem a snažíme se přijmout určitá opatření, aby se tento nepříznivý stav zlepšil. Za poslední dva roky byl zlepšen způsob zabezpečení u 23 přejezdů.

SDC Plzeň udržuje celkem 228 přejezdových zabezpečovacích zařízení, která jsou automaticky uváděna do činnosti jízdou vlaku. Jedná se o přejezdy od reléových typů až po přejezdová zabezpečovací zařízení elektronická. Přejezdová zařízení jsou ve všech oblastech regionu, včetně horských, klimaticky náročných oblastí.

S krajskými dopravními komisemi jsou vytypované přejezdy zabezpečené výstražnými kříži, které se nově zabezpečují přejezdovým zabezpečovacím zařízením a vybrané přejezdy zabezpečené výstražným světelným zařízením doplňujeme závorami. V rámci racionalizačních akcí dochází k výstavbě přejezdových zabezpečovacích zařízení ovlivněných jízdou vlaku místo mechanických zabezpečovacích zařízení, která jsou závislá na lidském činiteli.

V současnosti dochází k výstavbě nejmodernějšího zabezpečovacího zařízení elektronického typu s velkým procentem výpočetní techniky na dálkové řízené a ovládané trati Plzeň–Blatno. V příštích letech bude pokračovat výstavba nejmodernějšího zabezpečovacího zařízení na trati Klatovy–Železná Ruda.

V oblasti mostních objektů jsme prováděli rozsáhlou akci na rekonstrukci železničního mostu v km 12,061 trati Chrást–Radnice. Tento most byl ve velmi špatném technickém stavu a v podstatě hrozilo zastavení provozu na této trati. Rekonstrukcí mostu byla zachována obslužnost regionu, v podstatě i zachování pracovních míst v této oblasti. Most, který přemosťuje údolí řeky Klabavy, má rozpětí 3 x 40 m.

Přes skutečnost, že SDC Plzeň odpovídá především za zajištění provozuschopnosti a bezpečnosti železniční dopravní cesty, kam jsou přednostně směrovány přidělené finanční prostředky, klade rovněž velký důraz na zvyšování kultury cestování: v posledním období byla provedena rekonstrukce nástupišť žst. Chrást u Plzně a žst. Starý Plzenec, rekonstrukce výpravních budov včetně nástupišť žst. Špičák, žst. Železná Ruda město, zpevnění ploch před výpravními budovami v žst. Třemošná a Horní Bříza, celkové opravy výpravních budov v Zelené Lhotě, Hojsově Stráži, Konstantinových Lázních, Doudlevcích, na zastávce Nemocnice, v Mýtě, Kokašicích a Šťáhlavech.

V rámci vlastních zdrojů ČD, a. s., zajišťovala SDC Plzeň v posledních letech následující investiční akce:

V roce 2006 bude SDC Plzeň provádět v rámci investičních akcí hrazených z vlastních zdrojů Českých drah, a. s., následující akce: Rekonstrukce výpravní budovy žst. Třemošná, Rekonstrukce kotelny OTV Planá u M. L., Přemístění HZS ČD, a. s., JPO Plzeň, Standardizace školicího centra pro VIP Plzeň.

V rámci investičních akcí sociálního a bezpečnostního charakteru provedla SDC Plzeň v roce 2005 Rekonstrukci sociálního zařízení v objektu SVD Klatovy, Výstavbu vratového systému pro PVTV OTV Klatovy a Rekonstrukci skladu TO Třemošná. V letošním roce budeme v rámci investičních akcí sociálního a bezpečnostního charakteru provádět Plynofikaci TO Stříbro, Výstavbu útulku TO Přeštice, Zabezpečení objektu OTV Nepomuk a SMT Klatovy.

Na základě plánu investiční výstavby železniční dopravní infrastruktury na rok 2006 budou v letošním roce v obvodu SDC Plzeň realizovány Stavební správou v Plzni obzvláště tyto velké investiční akce: Zvýšení rychlosti Plzeň–Česká Kubice, Optimalizace trati Plzeň–Stříbro, Rekonstrukce mostu v km 29,557 trati Plzeň–Žatec, 1. a 2. stavba, Rekonstrukce mostu v km 63,352 trati Plzeň–Železná Ruda.

Velmi dobrých výsledků dosahuje SDC Plzeň v oblasti BOZP a pracovní úrazovosti. Všechny závady BOZP, které byly zjištěny v roce 2005, byly odstraněny. V oblasti úrazovosti pracuje SDC Plzeň dlouhodobě bez těžkých a smrtelných pracovních úrazů. Za loňský rok došlo v našem obvodu pouze k sedmi lehkým pracovním úrazům.

Velmi náročné období prožila SDC Plzeň v roce 2002. Rozsáhlé srpnové povodně, které postihly v tomto roce Českou republiku, způsobily v obvodu SDC Plzeň značné škody, zvláště pak na železničním svršku a spodku, mostních konstrukcích a odvodnění železničního tělesa. Celková výše škod přesáhla 470 mil. Kč. Na čtyřech úsecích byl rozsah škod tak značný, že se nedaly odstranit opravnými pracemi, ale bylo nutné zajistit obnovení provozu na těchto úsecích formou investiční výstavby.

Přes skutečnost, že šlo o náročné investiční akce, podařilo se na základě velmi dobré a úzké spolupráce SDC Plzeň, Stavební správy v Plzni a vybraných zhotovitelů zajistit ve velmi krátké době průzkumné práce, zpracování projektů a následně realizaci těchto investičních akcí tak, že tři nesjízdné traťové úseky byly zprovozněny ještě do konce roku 2002 a poslední v lednu 2003. Vlivem výkyvů počasí na přelomu roku 2002 a 2003, kdy docházelo k velkým změnám teplot a střídání povětrnostních podmínek, způsobily přírodní živly v našem obvodu další značné škody. Byly značně poškozeny dva již v předchozím roce částečně poškozené traťové úseky na trati Plzeň–Česká Kubice před žst. Vejprnice a opětovně v blízkosti Hradce u Stoda.

Tyto náročné investiční akce se podařilo rovněž realizovat ve zkrácených termínech a traťové úseky uvést do provozu. Pro komerční využití prostor železniční stanice rekonstrukcí výpravní budovy je připravována revitalizace žst. Plzeň hl. n. V dalším období se navrhuje provést revitalizaci žst. Klatovy a Domažlice.

SDC Plzeň s šesti odbornými správami se daří úspěšně realizovat stanovený podnikatelský plán a zajišťovat bezpečnost a provozuschopnost železniční dopravní cesty.

(Autor článku Bc. Miroslav KRUTINA je vrchním přednostou SDC Plzeň)

MIROSLAV KRUTINA


Na snímku (zleva): I. náměstek generálního ředitele ČD, a. s., Ing. Petr David, Ph. D., společně s vrchním přednostou SDC Bc. Miroslavem Krutinou před budovou plzeňské Správy dopravní cesty.
Foto: Ing. Petr Valta