České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



O Společnosti železniční při DKV Česká Třebová

Příznivci železniční historie se mohou u nás zapojovat do činnosti některého z řady zájmových sdružení. V České Třebové např. aktivně působí nezisková organizace Společnost železniční při DKV Česká Třebová. Veřejnost ji vnímá především jako provozovatele parního vlaku, její spektrum působení je však daleko širší.

Zdejší příznivci železniční historie původně působili přímo pod DKV Česká Třebová. Vlastní subjektivitu seskupení získalo po oslavách 150. výročí olomoucko-pražské dráhy v roce 1995. Jeho zakladatelé si totiž uvědomili, že budou moci lépe dosahovat na sponzorské příspěvky nebo dotace. Spolupráce s DKV ovšem nadále trvá.

Činnost společnosti se zaměřuje na propagaci železniční dopravy, na zachování historických dokumentů i předmětů souvisejících se železnicí a na organizování jízd historických kolejových vozidel. Propagační aktivity doplňuje vydávání pohlednic, publikací, kalendářů či suvenýrů.

Mezi dokumenty, které spolek nashromáždil, jsou kopie z drážních i veřejných archivů, týkajících se jak okolí České Třebové, tak úseku trati Pardubice – Zábřeh na Moravě. Navíc se rýsuje spolupráce s Městským muzeem v České Třebové, to ve svém depozitáři eviduje železniční sbírku. Cílem je v muzeu zřídit ucelenou expozici se železniční tematikou.

K dochovaným předmětům, jimiž se může organizace pochlubit, se řadí štítky z lokomotiv, součástky, ale i celé železniční vozy a motorové lokomotivy. Zprovozněn byl historický plošinový vůz, na němž jsou pozorovatelné stopy po explozi trhaviny z válečných dob. Pracuje se na motorové lokomotivě BN 60 a postupně se budou opravovat další vozidla.

Nezisková organizace má přes dvacet aktivních členů. Podle svých zájmů působí ve dvou sekcích – parní a motorové.

Motoráři se zabývají nejen naší motorovou lokomotivou BN 60, ale snaží se zprovoznit také motorový vůz řady M 144 pro kontrolu trolejí, který je v majetku ČD, a. s. Dále se podílejí na provozu, propagaci a údržbě funkčního motorového vozu řady 240 a motorové lokomotivy řady T 435, což jsou opět vozidla ČD, a. s., uvádí předseda sdružení Ing. Jiří Šedo. Motorová sekce též pomáhá A-centru, tedy organizaci pečující o postižené spoluobčany, a vozí pro něj postižené děti na výlety historickými vozidly.

Parní sekce je oproti motorové početnější. Její členové vypomáhají při vyjížďkách parního vlaku, starají se o parní lokomotivu „kačenku“ 310.922 i o soupravu historických osobních vozů. Vlak si pro své aktivity půjčují od Českých drah.

Máme možnost využívat lokomotivu a šest vozů. Pro stroj 310.922 je ale ideálnější pouze pětivozová souprava, podotýká zástupce ředitele Jiří Vaňous a zmiňuje se o původu vozů: Rychlíkový vůz řady Ci byl vyroben na začátku 20. století v Maďarsku. Je majetkem Národního technického muzea, které ho Českým drahám zapůjčilo. Opravoval se v DKV Česká Třebová. Nejstarší je vůz řady Ce z roku 1900. Světlo světa spatřil v saském Werdau. Dochoval se z něj pouze vrak. Při rekonstrukci do původní podoby musela zapracovat fantazie, protože se nepodařilo ani přes veškerou snahu zmapovat prvotní vzezření vozu. Nevypátraly jej ani německé archivy a vysoké školy. Sestavu doplňují tři vozy řady Baa neboli rybáky, dva jsou po generální opravě, jeden je rezervní. Jako bufetový vůz jezdí přestavěný přívěsný vůz k „hurvínkům“ řady BDlm. Mašinka 310.922, „kačenka“, byla vyrobena v roce 1930 pro armádu na vlečky. Vyrobily ji Adamovské strojírny. Po ukončení provozu stála v DKV Česká Třebová jako pomník až do doby, než byla v roce 1994 snesena a v roce 1996 uvedena do provozu. Snahou sice bylo předvést ji už při oslavách výročí trati v roce 1995, ale dezolátní stav kotle to nedovolil.

Parní vlak vedený strojem 310.922 vyjede letos hned několikrát. Tradičně se představí na akci Parní léto, jež probíhá v Telči a jeho okolí o letních prázdninách, v dubnu se zúčastní filmování a v květnu zazáří na slavnostech Postřižinského pivovaru v Nymburce. V průběhu roku se určitě nakupí ještě další vyjížďky.

JAN JIRKŮ


Parní vlak sestavený z lokomotivy 310.922 a historických vozů bývá na Telčsku pravidelným hostem akce Parní léto.
Foto: AUTOR