![]() |
Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ |
![]() |
Minimálně nový plášť by si zasloužila výpravní budova železniční stanice Stařeč na Třebíčsku. Jde o jedno z posledních nádraží v obvodu stavebního oddílu Jihlava, pracoviště Okříšky, které ještě nebylo zrenovováno. Stařeč čeká na svoji šanci, kterou, doufám, ještě dostane. Výpravní budova mívala v historii velký význam, neboť na zdejším nádraží jeden čas končívaly vlaky v době, kdy se postupně uváděla do provozu železniční trať Vídeň–Znojmo–Jihlava–Havlíčkův Brod. Z tohoto důvodu byla vybudována na znojemském zhlaví stanice vodárna a stání pro lokomotivy, které však již dlouhou dobu neplní svůj původní účel. V roce 1871 dorazily první vlaky do Starče, odkud pak směřovaly směrem na Třebíč dostavníky. Dál byla železnice prodloužena směrem na Havlíčkův Brod přes Okříšky, říká dozorčí z uzlové železniční stanice Jihlava Ladislav Vaníček.
Denně ve stanici Stařeč zastaví necelá desítka párů osobních vlaků a projede jeden pár rychlíků Praha–Znojmo a zpět, který jezdí pouze v pátek směrem do Znojma a v neděli zpět do Prahy. Ve Starči můžeme v dopoledních hodinách zahlédnout také rychlý nákladní vlak, tzv. raketu, a jeden pár manipulačního vlaku. Frekvence u osobní dopravy je u nás slabší, neboť nádraží je bohužel vzdáleno skoro dva kilometry od obce, což nahrává autobusové dopravě. Ironií osudu tak stařečskou stanici využívají spíše lidé ze sousedních Čechočovic, odkud je to na vlak asi jen deset minut pěší chůze, říká jeden z místních výpravčích Miloš Simandl.
Pan výpravčí našemu listu řekl, že ve stanici se střídají čtyři výpravčí, kteří se zabývají nejen výkonem dopravní služby, ale také komerční činností, neboť obsluhují osobní pokladnu. Vzhledem k měsíčním tržbám okolo šesti tisíc korun zde nemáme počítač, ale jízdenky vypisujeme ručně, říká pan Simandl. Na naši otázku, jak se potýkali ve Starči s letošní tuhou zimou, pan výpravčí potvrdil, že ač byla zima drsná, nezaznamenali žádná zpoždění. Částečně nám pomáhali dozorci výhybek, kteří u nás pracují ve všední dny na osmihodinový úvazek, nicméně „zaskakují“ i v dalších stanicích obvodu. Díky obětavosti kolegů výpravčích, kteří chodili pomáhat ve svém osobním volnu, se nám podařilo trať, včetně všech výhybek, udržet po celou zimu sjízdnou, potvrzuje pan výpravčí Simandl.
A na závěr dodejme jednu perličku. Do stanice Stařeč nastoupil po absolvování břeclavské průmyslovky na povinnou praxi ve funkci výpravčího i současný generální ředitel Českých drah Josef Bazala. Pan generální ředitel začínal ve stanici Stařeč jako výpravčí v rámci povinné provozní praxe v prvním semestru Vysoké školy dopravní, vzpomíná dozorčí pan Vaníček.
Ze stanice Stařeč právě odjíždí jeden z pravidelných vlaků na trati Okříšky – Znojmo.
Foto: AUTOR