České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     


Na horské trati 137 z Chomutova do Vejprt je zajišťován provoz podle předpisu D3
Dirigující stanice Křimov

Jedním z dirigujících dispečerů pro trať 137 Chomutov–Vejprty je i Milena Jirková, která slouží na železnici dvaadvacet let, z toho ve funkci výpravčí deset let a ve stanici Křimov pak poslední tři roky.

Trať horského charakteru překonává značné převýšení s nejvyšším bodem v Kovářské. Dráha je i mezi širší veřejností pověstná tím, že v zimním období zpravidla zapadne sněhem. Podobně jako ve filmu „Kalamita“ od režisérky Věry Chytilové musí pak být uváznuté vlaky vyprošťovány. Ač je zmiňovaný film nadsázkou, je podle místních obyvatel trať někdy zapadaná sněhem tak, že se realita takřka kryje s filmovou fantazií.

Na podzim to díky spadanému listí na trati hodně klouže a v zimě máme problémy s nafoukaným sněhem, zvláště na náhorní planině v oblasti Měděnce. V zimě se snažíme s kolegy navzájem si pomáhat, a to včetně strojvedoucích, ale i strojmistrů či dozorců výhybek. Bez společného úsilí bychom běžný provoz nezvládli. Křimov se tak v zimním období s velkým množství sněhu stává jedinou stanicí, kde se dají vlaky vykřižovat, říká Milena Jirková.

Vedle dirigujících dispečerů slouží v Křimově i dozorce výhybek, který obsluhuje stavědlo na vejprtském zhlaví. Dirigující dispečer má na starosti chomutovské zhlaví a obsluhuje elektromechanické stavědlo s bubnovým zámkem, umístěné přímo v dopravní kanceláři. Jistou zvláštností je pak manipulace vlaků přijíždějících od Chomutova. Vzhledem k absenci dozorce výhybek ve směru k Chomutovu je nutno vlak přestavit přes vejprtské zhlaví na kolej, ze které odjede do Vejprt, vysvětluje paní Jirková.

Křimovské nádraží slouží spíše pro křižování, cestujících nastupuje a vystupuje minimálně, spíše jde o turisty či zájemce o nakupování ve velké vietnamské tržnici, vzdálené několik desítek metrů od tamní stanice. Podáváme hodně informací turistům, kteří směřují na Hasištejn či do Myší díry, nicméně jízdenky se u nás neprodávají a cestující jsou odbavováni ve vlaku, potvrzuje paní dispečerka.

Na dirigované trati 137 z Chomutova přes Křimov do Vejprt, kde se provoz zabezpečuje podle předpisu D3, máme v běžném provozu motorové vozy řady 810, posilované v dopravních špičkách přívěsnými vozy 010 a o víkendech cyklovozy řady 012. V zimě pak při velkém sněhu musí nastoupit silné stroje řady 742, neboť lehké motoráky, „osmsetdesítky“, by zavátou tratí nemusely projet, doplňuje paní Jirkovou náměstek vrchního přednosty uzlové železniční stanice Chomutov Antonín Šebesta.

MARTIN HARÁK


Milena Jirková právě připravuje rozkazy pro křižující se vlaky do Vejprt a Chomutova.
Foto: AUTOR