České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Uhříněves ve znamení stavby a kontejnerů

V současné době probíhá první etapa výstavby čtvrtého železničního koridoru, která se velmi úzce dotýká železniční stanice Praha Uhříněves. Vyloučena je sudá kolejová skupina, což je náročné hlavně pro cestující Českých drah, kteří nemají zajištěn bezproblémový přístup k vlaku. Lidé proto musí chodit vyhrazeným koridorem, který vede okolo výpravní budovy. Stavba je však v plném proudu a ještě letos má být otevřen podchod pro cestující. Nový kabát a obnovu si určitě zaslouží i samotná výpravní budova.

Právě se finišuje na stavbě podchodu, který bude směřovat k novému krytému ostrovnímu nástupišti, které má být částečně dokončeno ještě letos, říká přednosta železniční stanice Praha Uhříněves Ing. Jakub Goliáš. Přednosta potvrzuje, že 30. září by měla také skončit stavba na sudé kolejové skupině a současně začne výstavba na liché kolejové skupině, na níž závisí i dokončení stavby nového nástupiště.

Celá stavba zkomplikovala provoz ve stanici, nicméně se snažíme, aby doprava byla narušena co nejméně. Na období od 26. července do 30. srpna byl vydán zvláštní jízdní řád, kde některé příměstské vlaky od Prahy končí již ve stanici Říčany, a naopak některé jezdí jen v úseku Strančice–Benešov u Prahy. Cestující se musí pozorně dívat, zda ten „jejich“ vlak jede přímo od Prahy do Benešova, či jen do Říčan a opačně do Strančic. Pokud použijí těchto „krátkých“ spojů, jsou nuceni pak v Říčanech či Strančicích počkat půl hodiny na další spoj. Toto nepříjemné opatření bylo přijato kvůli tomu, že se momentálně intenzívně pracuje na zmíněném úseku Říčany–Strančice a v provozu je jen jedna kolej, vysvětluje přednosta Ing. Goliáš.

Uhříněveský přednosta potvrdil našemu listu, že celou situaci nesou cestující poměrně statečně, i když to pro ně není příliš příjemné. Na pořadu dne jsou i zpoždění, i když podle přednosty většinou nepřesahují deset minut. I když naši zákazníci transparentně vidí, že se ve stanici neustále pracuje a zlepšuje se pro ně komfort cestování, občas se něco nepodaří, a pak se na nás obracejí se stížnostmi. V nedávné době nastal při našem velmi komplikovaném provozu malý kolaps kvůli spadlé troleji. Situaci jsme dokonce museli řešit náhradní autobusovou dopravou, což pro některé klienty byla příliš velká zátěž, i když jsme se jim situaci snažili vysvětlovat, říká Ing. Goliáš.

Přes celou stanici Praha Uhříněves je snížena rychlost vlaků na 30 km/h z důvodu rozsáhlé stavební činnosti, neboť se pracuje v bezprostřední blízkosti kolejí. Současně bylo v dubnu letošního roku ve stanici vyměněno staré elektromechanické zabezpečovací zařízení za nové a současně byla zrušena stavědla. Veškerá doprava je momentálně řízena z nového jednotného obslužného pracoviště (JOP) typu ESA 11, které je dočasně umístěno v provizorní obytné buňce vedle výpravní budovy. Po dokončení stavby bude pracoviště přesunuto do rekonstruované dopravní kanceláře a posléze bude odsud řízen celý traťový úsek Praha-Uhříněves–Říčany–Strančice, doplňuje přednosta stanice.

Jeden z velkých kontejnerových terminálů na Českých drahách najdeme právě v Praze Uhříněvsi a výstavba čtvrtého železničního koridoru se ho přímo dotýká. Praha Uhříněves je významná nakládková stanice v rámci společnosti České dráhy. Na vlečce akciové společnosti Metrans se měsíčně naloží a vyloží okolo jedenácti tisíc vozů. Za dvacet čtyři hodin odbavujeme přibližně deset příjezdových a deset odjezdových ucelených vlaků, někdy i více, což je při omezeném počtu kolejí někdy dosti komplikované. Ucelené vlaky od nás směřují především do německého Bremerhavenu a Hamburku, ale také na Slovensko do Dunajské Stredy a na Moravu do Lípy nad Dřevnicí, kde se nachází jeden z menších kontejnerových terminálů firmy Metrans. Zbývající vlaky dopravují jednotlivé kontejnerové zásilky, které jezdí mezi Prahou Uhříněvsí a Prahou Libní, kde se rozřazují do dalších nákladních vlaků, informuje Ing. Jakub Goliáš.

Vzhledem k výstavbě koridoru upravili v Praze Uhříněvsi technologii provozu tak, že nemusela být narušena jakýmkoli způsobem činnost terminálu. I v době, kdy jsme neměli k dispozici pražské zhlaví, které se kompletně přestavovalo a pro zásilky vlečky Metrans byla k dispozici jen jedna kolej, zvládli jsme provoz bez zásadních problémů. Prohlídky nákladních vozů na příjezdu se konaly například ve stanici Praha Libeň, což nesmírně přispělo k zvládnutí situace a zkrácení pobytu vlaků ve stanici Praha Uhříněves. Všechno se ale podařilo i díky výborné spolupráci s naším zákazníkem, firmou Metrans, říká na závěr přednosta stanice Praha Uhříněves Jakub Goliáš.

MARTIN HARÁK


Na provizorním pracovišti JOP jsme ve službě zastihli výpravčího Jiřího Tůmu a Evu Kunešovou.
Foto: AUTOR