České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Parková dráha ve městě Görlitz

Město Görlitz, ležící na německo–polské hranici, je poměrně zajímavým turistickým cílem, kterého lze snadno dosáhnout buďto na jízdenku SONE+ nebo LIBNET.

Jednou z atrakcí, která v tomto městě stojí za zhlédnutí, je historická parková dráha. Iniciátorem jejího vzniku byl Hans Rüdiger Eulitz, zaměstnanec tehdejší firmy KEMA. Ke zřízení dětské nebo chcete–li pionýrské dráhy získal podporu městské rady a také asi osmdesáti firem, které výstavbě napomohly ať už materiálně nebo finančně. Stavba probíhala velmi rychle, a tak mohl být provoz na dráze o rozchodu 600 mm zahájen již 1. června 1976.

Od té doby je nedílnou součástí města. V roce 1991 byla k jejímu provozování založena zvláštní společnost. Na řízení provozu se podílejí skupiny dětí pod odborným dozorem. Dráhu tvoří několikasetmetrový okruh vedoucí parkem s jedinou odbočnou kolejí do depa nebo spíše dílny. Nástupní stanice Freizeitpark, u které se nachází pokladna, je zároveň jedinou stanicí.

Velmi zajímavý je vozidlový park. Myšlenkou Hanse Eulitze bylo vybudovat v Görlitz neobvyklou železnici. A to se mu podařilo právě díky vozidlům, se kterými se zde můžeme dodnes setkat. Jedná se především o repliku historické parní lokomotivy ADLER. Tu vyrobili, podobně jako osobní vagóny, v roce 1976 pracovníci vagónky Görlitz. Replika lokomotivy váží 6,5 t, motor má výkon 90 KS. Dosáhnout může rychlosti 9,6 km/hod. K dispozici je rovněž šest otevřených a uzavřených vyhlídkových osobních vozů. V depu drážky se nachází také rumunská dieselová důlní lokomotiva 002 „UNIO“ vyrobená v Satu Mare v roce 1980.

Jízdné pro dospělého činí 2 eura, pro děti od tří let 1,50 eura. Dráha je v provozu od března do října o sobotách a nedělích. Zbývá jen dodat, že do parku, ve kterém se dráha nachází, lze dojít od nádraží přibližně za 20 – 30 minut. Cestou si můžete prohlédnout pohraniční železniční most přes řeku Nisu nebo také památkově chráněný „Landskron“ pivovar založený roku 1869.

MICHAL ROH


Replika historického Adlera
Foto: AUTOR