České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Kolínské nádraží včera, dnes a zítra

V roce 1843 začala se v Kolíně stavět železná dráha. Stavba změnila tvář města, způsobila změny v jeho životě a vytvořila podmínky pro další růst i rozvoj průmyslu. Vytyčená trasa dráhy si vyžádala demolici více než 20 domů pod městem podél Labe včetně staré koželužny.

V místech bývalého hrobského mlýna, pod kostelem Všech Svatých, bylo zasypáno labské rameno a na něm pak vybudováno kolejiště kolínského nádraží. První vlak projel Kolínem 20. srpna 1845.

Ve druhé světové válce bylo svrženo na toto průmyslové město na 4000 leteckých pum. Bomby zničily a poškodily na 2000 bytů, rozbořily kolínské nádraží a celou řadu průmyslových závodů.

Dnešní hlavní budova osobního nádraží byla dokončena po druhé světové válce. Je to v pořadí již třetí staniční budova. První vznikla v roce 1845 jako součást železné dráhy z Olomouce do Prahy. Stávala v místech dnešního skladiště rychlozboží naproti restauraci U staré pošty a po sto letech byla zbořena, aby ustoupila novým drážním objektům.

Staniční budova hlavního nádraží v Kolíně byla postavena v roce 1871 v místech, kde se stýkala tehdy dokončená Severozápadní dráha se Státní dráhou. Budova byla pak stržena při stavbě nástupišť nového nádraží koncem druhé světové války. Kolínské nádraží se šesti krytými ostrovními nástupišti, spojenými s halou nádraží podchody, se řadilo v době svého dokončení k nejmodernějším nádražím v republice.

Tolik k historii. K současnosti a k budoucnosti uzlové železniční stanice Kolín máme několik otázek pro dopravního náměstka Bohuslava Vašíčka .

Mohl byste našim čtenářům stručně představit současnou organizační strukturu?

Se vznikem uzlových železničních stanic v roce 2004 připadly Kolínu železniční stanice Český Brod a Kutná Hora město se svými obvody. Takže obvod stanice je z pražské strany od Úval přes Český Brod a Pečky do Kolína, z pardubického směru od Záboří. Na havlíčkobrodské trati patří Kolínu Kutná Hora a Čáslav. Ve Velkém Oseku ve směru na Hradec Králové to jsou Dobšice a Choťovice. Do obvodu uzlové stanice náleží i regionální tratě Kolín–Ledečko, Kutná Hora–Zruč nad Sázavou. Obvody jsou velké. Uzlová železniční stanice Kolín řídí 19 stanic obsazených výpravčím, 6 obsazených zaměstnancem ČD a 61 neobsazených zastávek. Celkem je to 86 služeben. Význam Kolína zvyšuje fakt, že se zde kříží dva hlavní železniční tahy vedoucí přes naši republiku. Zanedbatelný není ani význam osobní přepravy jak ve spojení regionu s Prahou při dojíždění do zaměstnání, tak i v zajištění dopravy na regionálních tratích rekreační oblasti Sázavy.

V oblasti provozu a nákladní dopravy se v současné době projevuje důsledek vlivu výstavby kolínské automobilky TPCA (Toyota, Peugeot, Citroen – automobil). Automobilka má vlečkové připojení svého areálu nově vybudovanou odbočkou Hradištko mezi Kolínem a Velkým Osekem. Vzrostla přeprava i objem prací spojených s expedicí naložených vozů automobily a zásobováním průmyslové zóny. To si vyžádalo i nárůst personálního obsazení profesemi, které jsou potřebné k výkonu této činnosti. Do kolínské stanice je také zaústěno mnoho vleček z dalších průmyslových závodů města. Na nich je velký obrat vozů a stanice zajišťuje jejich obsluhu.

Jak vidíte, pane náměstku, blízkou budoucnost?

V okolí Kolína je koridor vybudován, ale samotného Kolína se zatím stavba nedotkla. Ke sklonku tohoto roku by měla již započít stavba, která se oficiálně jmenuje „Sanační průjezd Kolín“ a týká se železničního koridoru. Tato stavba potrvá asi dva roky a bude se týkat železničního svršku a spodku v oblasti první a druhé staniční koleje, v pokračování traťových kolejí koridoru a předjízdných kolejí. Důležitou součástí stavby bude vybudování nového zabezpečovacího zařízení v celém železničním uzlu Kolín. O to bude tato stavba náročnější.

Je zde také množství nadjezdů, podjezdů, propustků, zavazadlové tunely a další objekty, které se budou opravovat a rekonstruovat. Dojde k úpravě nástupišť podél zmiňovaných kolejí a hlavně také k zásadním úpravám zastávek, které jsou v obvodu stanice. Na pardubické straně je to zastávka Kolín-dílny, směrem na Prahu Kolín-zastávka.

Kolín zastávka obzvláště dozná velkých změn. Budou vybudována nová nástupiště, bezbariérové mimoúrovňové přístupy na nástupiště, přechod přes koleje bude následně navazovat na nedávno otevřenou lávku, která spojuje Kmochův ostrov přes Labe na zálabskou stranu Kolína. Tím také zmizí dosavadní přejezd se závorami.

Jaký vliv bude mít tato stavba na provoz, jaká budou omezení pro cestující veřejnost?

Provoz se předpokládá – za výluk v místech stavby – jednokolejný. Proto budou použity provizorní odbočky, které ze staveb koridoru železničáři znají. Při nich není vyloučen celý mezistaniční úsek, ale je rozdělen na kratší úseky tak, aby se jednokolejný provoz zkrátil na minimum. Tato stavba bude mít vliv na dopravu nejen na trati Praha–Česká Třebová. Protože jedna z prvních staveb celého projektu bude stavba nadjezdu a křížení trati havlíčkobrodské s českotřebovskou, zasáhne výluková činnost i na rameno Kolín–Havlíčkův Brod. Až se stavba dostane do prostoru osobního nádraží, bude muset být osobní doprava omezena. Pro eliminaci dopadu na dopravní obslužnost se práce s osobními vlaky, které se původně dělaly v Kolíně, přesunou do sousedních stanic, aby se zde se soupravami manipulovalo co nejméně. Takže se z Kolína po dobu stavby stane průjezdné nádraží.

Jak je to s bezpečností cestujících ve vaší stanici?

Využíváme služeb republikové policie i městské policie Kolín. Tyto složky nám velice ochotně pomáhají se zvládnutím problémových situací s některými nepřizpůsobivými spoluobčany. V noci je technologická přestávka na úklid stanice, takže veřejnost ji musí vyklidit. Pomáhají nám také příslušníci doprovodů vlaků; v přestávce mezi vlakovými spoji, které doprovázejí, projdou stanicí, a ve svých uniformách přece jen vzbuzují respekt.

Jak bude vypadat kolínské nádraží po přestavbě?

Na toto téma nám podává informace přepravní náměstek Ing. Jaroslav Kvapil .

Doufáme že přestavba železničního uzlu Kolín přinese oživení a zlepšení poskytovaných služeb. Kolín je zařazen do projektu „Živá nádraží“. Projekt je nyní ve stadiu, kdy byla v soutěži vybrána firma, AŽD Praha, a ta bude oslovovat další subjekty, které budou mít zájem v těchto drážních prostorech podnikat a přispět k lepší nabídce služeb pro cestující veřejnost.

Kolínské ČD centrum je jedno z prvních, které bylo v síti Českých drah vybudováno. Vzhledem k tomu, že to byla první vlaštovka, tak jsme se tak říkajíc neměli z čeho učit. Také proto jsou současné prostory pro nás už nedostačující a očekáváme, že s přestavbou a rekonstrukcí celé výpravní budovy dojde i ke zlepšení provozu ČD centra, hlavně v požadavcích na prostor a stavební pojetí, technologii a ostatní vybavenost.

Kolín je důležitým železničním uzlem, kde by mohly vlaky vyšší kvality zastavovat, protože se jedná o rozlehlou spádovou oblast Nymburska, Poděbradska, Kutné Hory atd. Některé vlaky vyšší kvality zde již zastavují, ale to vše je věcí obchodní politiky Českých drah, dodává závěrem Ing. Kvapil.

Přejme železniční stanici Kolín, zaměstnancům stanice i cestující veřejnosti, aby plánovanou stavbou získalo na kráse a dosáhlo zvýšení komfortu na evropské úrovni.

EVA BALÍKOVÁ


Kolínské stavědlo, které čeká v nejbližších letech modernizace zabezpečovacího zařízení.
Foto: MICHAL MÁLEK