České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Zrušena část tratě Čejč–Ždánice

V nedávných dnech rozhodlo Ministerstvo dopravy ČR o zrušení části tratě Čejč–Ždánice v úseku Uhřice u Kyjova (km 16,750)–Ždánice (km 25,412). O zrušení tratě požádala SŽDC na podkladě studie, vypracované SDC Brno. Souhlas se zrušením tratě vyslovil i Jihomoravský kraj, který ve svých záměrech neuvažuje tady o obnovení osobní dopravy.

Do jihomoravské Čejče se železnice dostala v závěru 19. století místní dráhou ze Zaječího do Hodonína. Říšský zákon číslo 165 z roku 1896 udělil „komercijnímu radovi a moravsko-slezskému advokátu zemskému dr. Karlovi svobodnému pánovi z Offermannů v Brně ve spolku s firmou Lindheim und Co. ve Vídni a s železničním ředitelem Karlem Ströhlerem v Berlíně žádanou koncesi ke stavbě lokomotivní železnice ze stanice Zaječické, ležící na trati břeclavsko-brněnské c. k. priv. Severní dráhy císaře Ferdinanda, přes Čejč a Mutěnice ke stanici Hodonínské, ležící na trati vídeňsko-krakovské řečené dráhy hlavní“. Trať byla postavena a veřejný provoz zde zahájil dne 16. května 1897.

V období svépomocných drah pak získali místní zájemci koncesi ke stavbě a provozování lokální dráhy z Čejče do Ždánic. Postavili ji s pomocí vysoké zemské půjčky (1 300 000 K). Země převzala i kmenové akcie za půl miliónu korun. Provoz na 25 kilometrů dlouhé lokální trati započal na etapy: nejprve nákladní doprava – 15. září 1908 a posléze 6. února 1909 i doprava osobní.

O zrušení tratě Čejč–Ždánice se uvažovalo již v roce 1970, kdy po silné průtrži mračen utrpělo zařízení dráhy velké škody. Tehdy však bylo rozhodnuto o obnově tratě. Osobní doprava zde byla ukončena až 22. května 1998 jízdou odpoledních vlaků Os 14 402/14 403.

Připravil: Pavel Schreier