![]() |
T�den�k �esk�ch drah - �ELEZNI��� |
![]() |
V r�mci st�vaj�c�ch �elezni�n�ch trat� podle v�eho nejv�ce chyb� tzv. libick� spojka. Za druh� sv�tov� v�lky dali N�mci p�estav�t �elezni�n� uzel ve Velk�m Oseku na Kol�nsku dost podivn�. Od Kol�na na Hradec se jede dob�e, ale od Pod�brad do Hradce Kr�lov� je nutno jet z Libic nad Cidlinou nejprve 3 km do Velk�ho Oseka a pak se velk�m ostr�m obloukem vracet sm�rem na S�ny, Chlumec n. C. a Hradec Kr�lov�.
Znamen� to ujet 7 km proti p��m� trase z n�dra�� Libice nad Cidlinou. Podle mapy vych�z� d�lka t�to libick� spojky, je� by nahradila j�zdu 7 km, asi 2,5 km. Ne ale 7 km trat�, proto�e tra� Libice�Velk� Osek je sou��st� jin� trati, Kol�n�D���n.
Probl�mem je, �e d�ky zlomysln� historii vlaky od Pod�brad na Hradec Kr�lov� dodnes obj�d� toto �i�at� kole�ko p�es n�dra�� V. Osek a v�stavba libick� spojky se d�ky nez�jmu politik� neust�le odsouv�. Naposledy jej�m zahrnut�m do modernizace cel� trati Velk� Osek�Hradec Kr�lov�. Ta jako celek vykazuje jen st�edn� efektivnost, na rozd�l od vysok� efektivnosti v�stavby libick� spojky.
Dos�hnout v�stavbou jednokolejn� elektrizovan� trati dlouh� 2,5 km zkr�cen� dopravy o 4,5 km a zrychlen� dopravy o 5�6 minut se jen tak nevid�. Co to obn��? Nem�m p�esn� �daje, tak�e, pros�m, tolerujte mo�nou chybu do 20 %.
Sou�asn� vlaky spot�ebuj� za rok nav�c asi 1325 MWh elekt�iny, co� v roce 2005 obn�elo asi 1000 tun emis� CO2, o sn�en� dal��ch druh� emis� nemluv�. V dob� nastupuj�c� klimatick� katastrofy je to jist� zaj�mav�.
Vyjdu-li z j�zdn�ho ��du 2006� 2007, vych�z� mi v �seku Libice�Velk� Osek �spora j�zdy na vlak s lidmi 4 minuty na 3 km. P�i pr�m�rn� rychlosti na trati Velk� Osek�S�ny znamen� v�stavba libick� spojky zrychlen� j�zdy o jednu dal�� minutu a zkr�cen� j�zdy o dal��ch 1,5 km/vlak, v p��pad� zaji�t�n� rychlosti 120 km/h. na libick� spojce by do�lo k dal��mu zkr�cen� j�zdy o 1 minutu. Na provozn�ch n�kladech vlak� s lidmi to m��e d�lat velmi zhruba 300 000 K�/rok. To se t�k� osobn� dopravy.
V�stavba 2,5 km nov� elektrizovan� jednokolejn� trati by st�la asi 313 mil. K�.
Krom� p��m� libick� spojky, spojen� se stavbou nov� vlakov� zast�vky v obci Kan�n dle p�edstav �esk�ho a slovensk�ho dopravn�ho klubu, existuje je�t� �vaha o jej� kr�tk� podob� (triangl na libick�m zhlav� n�dra�� V. Osek) o polovi�n� d�lce a zkr�cen� j�zdy o 4,2 km a �vaha o jej� trase pod�l d�lnice D 11. Ta by m��ila 2,3 km a tra� by zkr�tila o 5,2 km. Tato varianta by nav�c nezp�sobila nov� d�lic� efekt v krajin�, nebo� by vedla pod�l d�lnice, kter� ji� zdej�� krajinu beznad�jn� rozd�lila. Je z�ejm�, �e i kdy� je druh� varianta libick� spojky pod�l d�lnice pon�kud dra���, p�in�� vy��� efekt proti stavb� trianglu u Velk�ho Oseku.
V�sledky m�ch zna�n� ne�pln�ch a ne zcela dokonal�ch kalkulac� efektivnosti v�ech t�� variant libick� spojky se p��li� neli��. Neli�� se ani jejich z�sadn� probl�m � nedostate�n� spole�ensk� z�jem na v�stavb� t�to velmi u�ite�n� spojky. P�itom by sta�ilo tak m�lo � rozd�lit modernizaci trati Velk� Osek�Hradec Kr�lov� na �libickou spojku� a na �ostatn� a za��t urychlen� p�ipravovat jej� stavbu v�etn� zahrnut� do pl�nu investic. Zabrala by jen n�co, proti stavb� d�lnice D 11 velmi m�lo, zem�d�lsk� p�dy. Najde se ale politick� v�le?
Redakce po��dala Spr�vu �elezni�n� dopravn� cesty o stanovisko k n�zoru Ing. Zemana. Obratem n�m napsali z �editelstv� S�DC, odboru koncepce a strategie:
Libick� spojka je sou��st� modernizace trati Kol�n�Lys� nad Labem�V�etaty��st� nad Labem� D���n v�chod�st�tn� hranice SRN, na kterou v roce 2006 zpracovala firma SUDOP Praha, a. s., technicko-ekonomickou studii.
Libick� spojka je navr�ena pro p��m� veden� vlaku od Nymburka sm�rem na Chlumec nad Cidlinou a Hradec Kr�lov� mimo Velk� Osek. Libick� spojka znamen� zna�nou �sporu j�zdn�ch dob zejm�na pro vlaky d�lkov� osobn� dopravy Praha�Hradec Kr�lov�, navr�ena je ve dvou variant�ch.
Varianta 1
Ve variant� 1 je navr�ena nov� spojka v d�lce 1,275 km, kter� zkracuje p�vodn� trasu o 4,215 km, co� znamen� cca 5,0 minut. Zapojena je do oseck�ho zhlav� v�hybny Kan�n. Tra�ov� rychlost ve spojce a v navazuj�c�m �seku trat� 020 je 100 km/h.
Varianta 2
Ve variant� 2 je spojka navr�ena velkoryseji, v soub�hu s d�lnic� D11. D�lka spojky je 2,275 km, oproti p�vodn� trase doch�z� ke zkr�cen� o 5,182 km. Tra�ov� rychlost na odbo�ce z trat� 072 je 100 km/h, d�le je mo�n� rychlost zv��it a� na 160 km/h (zejm�na v p��pad� navazuj�c� modernizace trat� 020 Velk� Osek�Hradec Kr�lov� a zvy�ov�n� tra�ov� rychlosti). Tato varianta je zapojena do dob�ick�ho zhlav� v�hybny Kan�n.
V r�mci n�vrhu etapizace byly vzaty v �vahu investi�n� mo�nosti �esk� republiky na stran� jedn� a pot�eby na stran� druh�. D�le je vzat v �vahu n�zor zadavatele, �e souvislou modernizaci trat� Kol�n�D���n nelze v kr�tkodob�m horizontu p�edpokl�dat. Modernizace by tedy m�la b�t prov�d�na ��ste�n� v �sec�ch, respektive v �elezni�n�ch stanic�ch, kde bude moment�ln� nejvy��� pot�eba. V�echny d�l�� rekonstrukce by ale m�ly sm��ovat k postupn�mu dosa�en� c�lov�ho stavu. Jako prvn� krok v r�mci st�edn�dob�ho horizontu (cca do roku 2020) jsou navrhov�na opat�en� v souvislosti se sn�en�m j�zdn� doby nejvyt�en�j��ho �seku z hlediska osobn� dopravy Kol�n�Lys� nad Labem a rekonstrukce nejvyt�en�j��ch �elezni�n�ch stanic, mezi n� je zahrnuta i v�stavba Libick� spojky.
Na z�klad� z�v�r� projedn�n� a vyb�ru v�sledn� varianty bude zaji�t�na jej� �zemn� ochrana v p��slu�n�ch �zemn�ch pl�nech.