České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     


Aktuálně
Z drážních infrastruktur

FRANCIE

Otvírá se nová východní trať pro TGV

Po technické inauguraci v polovině března bude 10. června otevřena pro cestující nová trať vlaků vysokých rychlostí na východ od Paříže – TGV East European. Byla postavena mezi Vaires-sur-Marne a Baudrecourtem (Moselsko). Stává se významným komponentem v budoucím evropském systému vlaků vysokých rychlostí. Cestování z hlavního města Francie se výrazně zkrátí: jednu a půl hodiny do Metz a Nancy, 2 hodiny a 20 minut do Štrasburku.

Vedle těchto zlepšení na francouzské síti se cestujícím umožní kvalitnější cestování v mezinárodních relacích. Z Paříže se pojede do Frankfurtu 3.45 h, do Stuttgartu 3.50 h a po nezbytných traťových úpravách v SRN do Mnichova 6 hodin. Pozdější rozšíření systému za hlavní město Bavorska umožní spojení vlaky vysokých rychlostí do Salzburgu, Vídně a Budapešti.

Trať „TGV-Est line“ také umožní cestovat do Lucemburska za 2.15 h a do Zürichu za 4.30 h. Na trati si budou moci cestující vybírat mezi různými vlaky – TGV nebo ICE. Při výstavbě trati byla zvláštní pozornost věnována ekologickým aspektům a využití půdy (např. umístění trati, kde to šlo, podél dálnic ve snaze vyhnout se zdvojení dopadů dopravní infrastruktury).

GRUZIE

Drážní projekt TKAB s ukajinskou účastí

Ukrajinský drážní průmysl se bude podílet na výstavbě trati TKAB spojující Kars (Turecko)–Tbilisi–Achalkalaki (Ázerbájdžán). Dohodl to ministr zahraničí Gruzie při pracovní návštěvě Ukrajiny. „Železná hedvábná cesta“ má – při vyhnutí se Rusku – napojit Gruzii, Ázerbájdžán, střední Asii a Čínu na západní Evropu. Gruzie investuje do projektu 220 mil. USD (cca 4,5 mld Kč), jež získá jako půjčku od ázerbájdžánské vlády za výhodných podmínek. Stavba má začít letos koncem léta. Nově se postaví 29 km dlouhý úsek na gruzínské a 76 km na turecké straně. Z Karsu existuje spojení s Istanbulem. Přepravovat se mají především ropné produkty z Ázerbájdžánu, jež není možno přemísťovat ropovodem.

HOLANDSKO

Pokrok na „Železném Rýně“ – potěšení pro Antverpy

Tamní provozovatel drážní sítě Prorail uvedl znovu do provozu 7 km dlouhý úsek tratě „Železný Rýn“ mezi místy Budel a Weert. Proto tudy může od 15. 3. projíždět denně osm kontejnerových vlaků. Nasazovat se však mohou jen dieselové lokomotivy. Belgický přístav Antverpy již řadu let čeká na znovuoživení „Železného Rýna“, aby mohl po historické trati přepravovat do vnitrozemí část nárůstu kontejnerového obratu. Před časem dokonce Belgičané hovořili o holandské „sabotáži“ služby pro konkurenční přístav.

Nákladní trať BETUWELIJN má zpoždění kvůli tunelům

Její uvedení do provozu z Holandska do SRN se zpozdí z jara do léta. Již v prosinci se objevovaly v holandských médiích zprávy o zpožděních v ukončení projektu za 5 miliard €. Problémem je především bezpečnostní technika v tunelech. Podíl na zpoždění má i nová drážní zabezpečovací technika ETCS: dnes nejsou v podstatě pro trať e-lokomotivy s touto technikou k dispozici. Operátor Railion uvádí, že bude zpočátku nasazovat dieselovou trakci. Během roku počítá s postupným převodem svých vlaků na tuto trať.

KAZACHSTÁN

V plánu je nová trať do Číny

Mezi Kazachstánem a Čínou se postaví nová železniční trať. Obě země se na tom dohodly počátkem t. r. Trať povede přes hraniční přechod Korgas (Kazachstán)/Khorgos (Čína). Čínská strana již začala s výstavbou 286 km dlouhé spojnicové tratě mezi čínskou drážní sítí a městem Khorgos. Kazašský úsek mezi Korgasem a existující sítí má být v letech 2007–2009 prezentován jako koncesovaný objekt. V současnosti se ověřují různé varianty napojení.

Na trati se má ročně přepravovat kolem 10 milionů tun zboží. Má posílit roli Kazachstánu v mezinárodní tranzitní dopravě do a ze sousedních zemí.

NĚMECKO

CDU proti budoucímu předání sítě Deutsche Bahn

Frakce CDU/CSU v německém spolkovém sněmu je proti převodu drážní sítě na Deutsche Bahn. Vlastnictví drážní infrastruktury nesmí znovu přejít na DB, když v souvislosti s plánovaným vstupem dopravce na burzu bude nejprve na 15 let z bezpečnostních důvodů předána státu. Toto frakce uvádí ve výsledkovém záznamu z jednání koaliční pracovní skupiny Dílčí privatizace DB AG: „V příslušném návrhu zákona musí být zakotvena automatika ve prospěch státu po proběhnutí bezpečnostního předání.“ V současnosti je v návrhu zákona taková automatika formulována ve prospěch DB.

Je ohrožena trať pro nový přístav ve Wilhelmshavenu?

Strana sociální demokracie v německém Dolním Sasku se domnívá, že je ohrožena včasná výstavba železniční tratě do nového přístavu na hlubokém moři ve Wilhelmshavenu, plánovaná do roku 2010. Podle ní je elektrifikace trati na základě současného stavu v plánovaném termínu vyloučena. Podle mluvčího DB je však nákladní železniční doprava do nového zařízení JadeWeserPort přesto zajištěna a bude založena na dieselové trakci.

STŘEDNÍ VÝCHOD

Nová trať mezi Íránem (Khorramshar) a Irákem (Basra)

Ministr dopravy a infrastruktury Iránu M. Rahmati otevřel nedávno iránský úsek železniční trati Khorramshar (Irán)–Basra (Irák). Celková délka trati činí 51 km, z toho je 16 km na íránské a 35 km na irácké straně. Podle ministra není trať jenom v zájmu obou zemí, ale je důležitým spojovacím článkem mezi mezinárodními dopravními koridory. Umožní se kupříkladu tranzitní přepravy přes území Iráku do Sýrie a jejího hlavního přístavu Latakia. Írán a Irák chtějí úzce spolupracovat v ostatních oborech dopravy, jak deklarovaly obě strany na nedávném jednání.

Spojení Medina–Damašek železnicí opět do provozu?

Saudsko-arabská společnost Bilad International Company for Investment bude pověřena úřady této země a Jordánska vést jednání, aby byla znovu uvedena do provozu dlouho neužívaná trať mezi Medinou (Saudská Arábie) a syrským hlavním městem Damaškem. Zakrátko má být zadána studie o obnově trati dlouhé 1400 km. Podnětem k projektu je rozhodnutí Sýrie obnovit 200 km dlouhý úsek trati na jejím území do té míry, že bude schopný provozu. Bilad se bude podílet i na tomto projektu.

Obnoví se stará železniční trať z Libanonu do Sýrie

Libanonské úřady pracují se syrskou drážní správou Syrian Railway Authority na tom, aby byla znovu uvedena do provozu stará trať mezi přístavem Tripoli a severní hranicí země do Sýrie při Abboudieh. Cílem je konsolidace hospodářských vztahů mezi oběma dříve znepřátelenými státy. Plán pro trať je částí projektu znovuzprovoznění celkové libanonsko-syrské drážní sítě. Celkově má jít o síť měřící přes 19 500 km.

(Autor Ing. Jiří Kladiva, CSc., je publicista.)

JIŘÍ KLADIVA