České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     


Zeptali jste se nás
Otazníky kolem jízdních výhod

Především na odbor personální generálního ředitelství ČD, a. s., ale také do naší redakce přicházejí v poslední době otázky, týkající se nárokovosti a možností využívání jízdních výhod. Ty nejčastější jsme vybrali a odpovědi na ně nám poskytla Lenka Horáčková, systémový specialista odboru 10.

Kdy má zaměstnanec nárok na jízdní výhody?

Po odpracování 6 měsíců v nepřetržitém pracovním poměru u ČD ve stanovené týdenní pracovní době. Do této doby se započítá i doba, kdy zaměstnanec po nástupu do pracovního poměru onemocní (včetně pracovní neschopnosti z důvodu rizikového těhotenství). In-karta s aplikací železniční průkazka se zaměstnanci vydá po 6 měsících od začátku pracovního poměru a zahraniční jízdní výhody po 12 měsících. V případě, že by se zaměstnankyně v době mateřské či rodičovské dovolené provdala, nárok na jízdní výhody má její manžel teoreticky dnem sňatku (podmínkou pro zavedení do evidence rodinných příslušníků je kopie oddacího listu).

Jestliže doba šesti měsíců připadne na víkend, kartu s aplikací železniční průkazka je možné vydat nejdříve 1. pracovní den poté. Pokud zaměstnanec má trvalé bydliště mimo místo zaměstnání, a tudíž dojíždí na služební traťovou jízdenku, tato jízdenka mu může být napsána i na jednu cestu prvního dne nároku na jízdní výhody.

Jak je to při přechodu zaměstnance ČD k dceřiné společnosti s přiznáním, popř. ponecháním jízdních výhod?

Pokud zaměstnanec ČD přechází do dceřiné společnosti, jsou mu ponechány jízdní výhody pouze v tom případě, jestliže v den přechodu byl držitelem jízdních výhod dle předpisu ČD Ok 10, případně Ok 12, popř. získal-li nárok na jízdní výhody 1. den přechodu – např. nástup k ČD 1. května a k 1. listopadu přešel k dceřiné společnosti. Jízdní výhody ČD by byly přiznány dle předpisu ČD Ok 10, ale nárok na zahraniční jízdní výhody nemá, neboť základní podmínkou pro poskytnutí zahraničních jízdních výhod je odpracování nejméně 12 měsíců po uzavření pracovního poměru u ČD ve stanovené týdenní pracovní době. Novým zaměstnancům, kteří nastoupí přímo do dceřiné společnosti, nárok na jízdní výhody nevzniká. Pro účely jízdních výhod dle předpisu ČD Ok 10, Ok 12 se počítá 1. nástup k ČD.

A co jízdní výhody pro zaměstnance, kteří přejdou na ČD od Ministerstva dopravy, Drážního úřadu a Správy železniční dopravní cesty?

Pokud zaměstnanci výše uvedených organizací přecházejí k ČD do pracovního poměru na stanovenou týdenní pracovní dobu a jsou držiteli In-karty s aplikací železniční průkazka, jízdní výhody jsou ponechány a doba pro jízdní výhody se započítává od doby, kdy nastoupili na ministerstvo dopravy a vznikl jim nárok na jízdní výhody. Vzhledem k tomu, že MD nemá zahraniční jízdní výhody, doba pro zahraniční jízdní výhody se mu počítá od uzavření pracovního poměru s ČD (doba odpracovaná na MD se pro zahraniční jízdní výhody nepočítá).

Ponechávají se jízdní výhody zaměstnanci ČD, který přešel od ČD k dceřiné společnosti s nárokem na jízdní výhody a poté přejde k další dceřiné společnosti?

Zaměstnanci ČD, který je držitelem jízdních výhod a přechází mezi společnostmi, jsou jízdní výhody ponechány za předpokladu, že mezi jednotlivými pracovními poměry nedojde k přerušení, a dále, že má dceřiná společnost, u které pracuje, více než 50% podíl Českých drah. Ponechání jízdních výhod se rovněž vztahuje i na zahraniční jízdní výhody, pokud na ně měl zaměstnanec v době přechodu od ČD k dceřiné společnosti nárok.

Ponechávají se jízdní výhody zaměstnanci ČD, Drážního úřadu, Správy železniční dopravní cesty, dceřiné společnosti při odchodu do důchodu?

Pokud zaměstnanec odejde do důchodu (starobní, plně či částečně invalidní), jsou mu ponechány jízdní výhody pouze za předpokladu, že bezprostředně před odchodem do důchodu má odpracováno nejméně 10 let nepřetržitě ve stanovené týdenní pracovní době a pro zahraniční jízdní výhody nejméně 11 let. Naplnění výše uvedených podmínek se nevyžaduje v případě přiznaného invalidního důchodu (úmrtí zaměstnance) v důsledku pracovního úrazu nebo nemoci z povolání při plnění pracovních úkolů.

Jízdní výhody dle předpisu ČD Ok 10 je možné ponechat při odchodu do důchodu zaměstnanci MD za předpokladu, že ke dni přiznání důchodu byl nepřetržitě držitelem jízdních výhod po dobu nejméně devíti a půl roku od data jejich přiznání (např. rozhodnutím ministra dopravy).

A jak je to s ponecháním jízdních výhod zaměstnanci uvolněnému v důsledku transformace (tzv. doprovodný sociální program)?

S tímto zaměstnancem je ukončen pracovní poměr dohodou podle § 49 ZP, z důvodu uvedených v § 52, písm. a) až c) ZP, vzniká mu nárok na příspěvek ve smyslu nařízení vlády č. 322/2002 Sb., ve znění nařízení vlády č. 83/2005 Sb. Podmínkou pro ponechání jízdních výhod v rozsahu nárokovosti poživatelů důchodu, včetně jejich rodinných příslušníků, je:

  1. zaměstnanec odpracoval v pracovním poměru u ČD, jejich právních předchůdců a právních nástupců, nejméně 10 let, z toho ke dni skončení pracovního poměru nepřetržitě nejméně 5 let, a do dne dosažení věku potřebného pro vznik nároku na starobní důchod mu chybí nejvýše 5 let,

  2. zaměstnanec utrpěl při výkonu práce u ČD, jejich právních předchůdců a právních nástupců pracovní úraz s trvalými následky nebo onemocněl nemocí z povolání s trvalými následky a do dne dosažení věku potřebného pro vznik nároku na starobní důchod mu chybí nejvýše 5 let,

  3. zaměstnanec trvale pečuje o dítě považované za nezaopatřené podle zvláštního právního předpisu a je svobodný, rozvedený nebo ovdovělý a do dne dosažení věku potřebného pro vznik nároku na starobní důchod mu chybí nejvýše 5 let.

V případě ponechání nároku na zahraniční jízdní výhody je nutné odpracovat nejméně 11 let nepřetržitě ve stanovené týdenní pracovní době.

Jízdní výhody pro důchodce, pobírající PID nebo ČID (plný nebo částečný invalidní důchod) – za důchodce se ve smyslu předpisu ČD Ok 10 považuje bývalý zaměstnanec, kterému je přiznán starobní důchod, částečný nebo plný invalidní důchod a který splňuje podmínky znění § 3 Tarifu (nepřetržitý pracovní poměr před přiznáním důchodu nejméně 10 let na stanovenou týdenní pracovní dobu).

V případě, že důchodce pobíral PID, který mu byl následně změněn na ČID a začne pracovat na ČD či dalších organizačních složkách nebo dceřiné společnosti, kde je nárok na aplikaci železniční průkazka, považuje se jeho pracovní poměr pro účely jízdních výhod za nepřerušený.

V souvislosti se změnou předpisu ČD OK 10, která je platná od 17. 9. 2007, nárok na In-kartu s aplikací železniční průkazka zůstává zachován důchodci pobírajícímu ČID a který začne pracovat mimo ČD. Tato změna se nevztahuje na důchodce pobírající částečný invalidní důchod, kteří ztratili nárok na jízdní výhody dle předpisu ČD OK 10, platného do 16. 9. 2007.

Jízdní výhody při ztrátě zdravotní způsobilosti – zaměstnanec, se kterým je rozvázán pracovní poměr z důvodu ztráty zdravotní či smyslové způsobilosti, musí mít odpracováno 20 let nepřetržitě a nárok na In-kartu s aplikací železniční průkazka mu může být navrácen až po přiznání starobního nebo plného invalidního důchodu.

Kdy musí dítě, které ukončilo studium, odevzdat In-kartu s aplikací železniční průkazka?

Dítěti, které odmaturovalo a nebude dále pokračovat ve studiu, je možné nárok na jízdní výhody ponechat do 31. 8. příslušného kalendářního roku za předpokladu, že dítě neuzavře před tímto datem pracovní poměr ani nebude vedeno na úřadu práce. V případě ukončení vysokoškolského studia nárok na jízdní výhody zaniká vykonáním závěrečné zkoušky (nikoliv promoce). Tolerance pro nahlášení o ukončení VŠ studia a následné odebrání nároku na jízdní výhody je 7 kalendářních dnů. Dítěti zaměstnance, které se nedostalo na VŠ, musí být jízdní výhody odebrány a dány do úschovy. Z úschovy mohou být opět vydány po předložení potvrzení o studiu na příslušný školní rok. Pokud se vydávají jízdní výhody z úschovy již mimo prolongační období, musí být uhrazena prolongace pro příslušný rok a neplatí se dodatečná prolongace.

Pokud studující dítě uzavře sňatek, zaniká mu nárok na jízdní výhody. Jestliže studující dívka otěhotní a je nadále svobodná, nárok na jízdní výhody zůstává zachován, ovšem nárok se nevztahuje na jejího potomka.

Co říká předpis o ponechání jízdních výhod zaměstnanci, který končí u ČD pracovní poměr, ale má rovněž u dráhy zaměstnaného rodinného příslušníka?

Zaměstnanci, který končí u ČD pracovní poměr bez nároku na jízdní výhody a má u dráhy zaměstnaného rodinného příslušníka, je možné ponechat na In-kartě jízdní výhody za předpokladu, že se personalistky neprodleně domluví o převodu nároků na jízdní výhody a zaměstnanec se neprodleně dostaví na personální útvar s In-kartou rodinného příslušníka k zaktualizování karty.

Nárok na jízdní výhody má pouze osoba, která uzavřela se zaměstnancem ČD sňatek nebo registrované partnerství. Druh a družka nemá nárok.

Jak je to s převodem evidence jízdních výhod uvolněným funkcionářům podle místa pracoviště?

Zaměstnanci, mající nárok na jízdní výhody, kteří jsou uvolněni pro výkon funkce a jsou v evidenci Generálního ředitelství, musí čerpat jízdní výhody pouze u tohoto evidenčního útvaru. Výjimky nejsou přípustné.

Má zaměstnanec ČD právo odebrat In-kartu s aplikací železniční průkazka manželce, popř. dítěti?

Zaměstnanec, kterému vznikl z titulu uzavřeného pracovního poměru u ČD nárok na jízdní výhody, může pro své rodinné příslušníky tyto jízdní výhody prostřednictvím personalistky příslušné organizační složky, kde je v evidenci, přiznat, ale také odebrat.

Mají nárok na průkaz pro bezplatnou jízdu a služební traťovou jízdenku zaměstnanci, kteří přešli do dceřiných společností s jízdními výhodami?

Zaměstnanci, kteří přešli do dceřiných společností s nároky na jízdní výhody, nemají dnem přechodu nárok na průkaz pro bezplatnou jízdu a služební traťovou jízdenku, které jim byly dříve poskytovány dle předpisu ČD Ok 9. V případě, že by od dceřiné společnosti přešli zpět k ČD, tak pro účely předpisu ČD Ok 9 je nutné brát poslední nástup k ČD (příklad: zaměstnanec odpracuje u ČD 20 let, vznikne mu nárok na průkaz pro bezplatnou jízdu po 20 letech na 1. tř. voz., čerpá tento nárok, poté přechází k dceřiné společnosti, pracuje u dceř. spol. đ nárok na průkaz nemá, vrací se zpět k ČD đ nový nástup = musí odpracovat u ČD ve stanovené týdenní pracovní době nepřetržitě nejméně 20 let a poté mu vznikne opět nárok na výše uvedený průkaz).

Jak platí jízdní výhody na Slovensku?

Držitelé In-karet s aplikací železniční průkazky vydané ČD mohou tyto použít na Slovensku k bezplatné přepravě ve vlacích ZSSK kategorie EC a IC. In-karta je platná pouze v té vozové třídě, na kterou má držitel jízdních výhod nárok dle předpisu ČD Ok 10. Na Slovensku nelze uplatnit akviziční slevu – tj. doplatek do 1. vozové třídy ve výši 2000 Kč. Dále In-karta opravňuje držitele k bezplatné přepravě na tratích Trenčianská Teplá–Trenčianské Teplice (TREŽ), Tatranské elektrické železnice (TEŽ) a Ozubnicové železnice (OŽ).

Ostatní jízdní doklady, vydané ČD (tj. průkaz pro bezplatnou jízdu a služební traťová jízdenka), ve vlacích ZSSK neplatí. In-karta neopravňuje držitele k bezplatnému výdeji místenky, lůžkového nebo lehátkového příplatku, k bezplatné přepravě ve vlaku SC a dále k bezplatné přepravě jízdních kol, dětských kočárků a ostatních zavazadel. Sleva Railplus na Slovensku je uznávána za předpokladu, že držitel jízdních výhod má toto logo na In-kartě.

-red-