![]() |
Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ |
![]() |
Slavnostním přestřižením pásky byla oficiálně ukončena stavbu Elektrizace traťového úseku Ostrava hl. n.–Ostrava Kunčice včetně předelektrizačních úprav. Stalo se tak v rámci doprovodného programu mezinárodní konference Transport 2007 ve středu 21. listopadu.
Pásku přestřihli v prostorách nové železniční zastávky Ostrava Centrum za potlesku zástupců investora, zhotovitelů, provozovatelů i městské a místní samosprávy náměstek primátora statutárního města Ostravy Vojtěch Mynář, generální ředitel SŽDC, s. o., Jan Komárek, starosta městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz Miroslav Svozil, náměstek ředitele SFDI Jiří Novák, ředitel společnosti Firesta Fišer Pavel Morek a generální ředitel Tchas, s. r. o., Jaroslav Paclt.
Stavba je zajímavá z více důvodů. Jedním z nich je například způsob financování stavby, kdy přes 600 mil. korun jsme získali z prostředků Evropské unie. To je důkaz toho, že navzdory pochybovačným zprávám o nečerpání evropských peněz, na železniční dopravní infrastrukturu jsme dokázali až dosud získat z evropských fondů maximum peněz, které byly k dispozici, uvedl mj. ve svém vystoupení generální ředitel SŽDC, s. o., Jan Komárek a poděkoval všem, kteří se o dílo zasloužili.
Projekt zpracovalo sdružení firem SUDOP Brno spol. s r. o., a Dopravní projektování Ostrava, a zhotovitelem bylo sdružení firem TCHAS, spol. s r. o. (vedoucí sdružení) a FIRESTA–Fišer, rekonstrukce, stavby, spol. s r. o. Práce byly zahájeny v listopadu 2005 a trvaly dva roky. Investorem stavby, jejíž celkové náklady dosáhly cca 875 mil. Kč, je Správa železniční dopravní cesty, s. o. Finanční prostředky poskytl Státní fond dopravní infrastruktury a Evropská unie prostřednictvím Evropského fondu regionálního rozvoje (ERDF- European regional development fund). Výdaje tohoto fondu v uplynulém finančním období představovaly téměř polovinu veškerých finančních prostředků vynaložených ze strukturálních fondů. Na tuto stavbu, která byla největší stavbou v rámci Operačního programu Infrastruktura – Priority 1, byla z fondu ERDF přidělena dotace ve výši 604 mil. Kč.
Cílem modernizace zmíněného úseku bylo vedle vlastní elektrizace také zvýšení propustnosti a bezpečnosti vlakové dopravy. Z ostravského hlavního nádraží do Ostravy Kunčic lze nyní projíždět rychlostí 80 až 90 km/h a zvýšila se i zatížitelnost trati na třídu D4. Ve zmíněném úseku rovněž dochází ke zkrácení jízdních dob. Úpravy v kolejišti ostravského hlavního nádraží umožní nově cestovat z Opavy přes Ostravu hl. n. do Ostravy Kunčic bez přestupování a vedení přímých spojů z Českého Těšína přes Havířov do centra Ostravy. Dojde rovněž ke zlepšení návaznosti jednotlivých vlakových spojení v uzlových stanicích a snížení provozních nákladů.
Elektrizace umožňuje zařadit tento dokončený úsek do Ostravského dopravního integrovaného systému ODIS. To bylo také jedním z hlavních důvodů pro zřízení zcela nové železniční zastávky Ostrava Centrum, která by se z rozhodnutí zastupitelstva města Ostravy měla v budoucnu jmenovat Ostrava Stodolní. Na základě požadavku a finanční spoluúčasti Magistrátu města Ostravy byl v této zastávce postaven nový podchod s prodloužením právě do Stodolní ulice. U podobných staveb jsou již samozřejmostí bezbariérová řešení pro imobilní občany i protihlukové stěny, které snižují negativní vliv železniční dopravy na okolní zástavbu.
U slavnostního přestřižení pásky (zleva) náměstek primátora statutárního města Ostravy Vojtěch Mynář, starosta městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz Miroslav Svozil, generální ředitel SŽDC, s. o., Jan Komárek, , náměstek ředitele SFDI Jiří Novák, generální ředitel Tchas, s. r. o., Jaroslav Paclt a ředitel společnosti Firesta Fišer Pavel Morek.
Foto: AUTOR