�esk� dr�hy, a.s. T�den�k �esk�ch drah - �ELEZNI���     



�Motorisace� trati Praha�Plze�

Jak u� ve t�ic�t�ch letech minul�ho stolet� pracovala �elezni�n� spr�va na zdokonalov�n� vztahu �eleznice k ve�ejnosti, pod�v� sv�dectv� propaga�n� �asopis vyd�van� �editelstv�m �eskoslovensk�ch st�tn�ch drah v Plzni. Nahl�dn�me kr�tce do ��sla 2 z �nora 1933, tedy do druh�ho vyd�van�ho ro�n�ku. Bylo to v roce, kter� u�ebnice vyd�vaj� za ekonomicky snad nejhor�� v tehdy prob�haj�c� hospod��sk� krizi. P�esto se v rozpo�tu drah na�ly prost�edky na osloven� co nejv�t�� ��sti obecenstva, jak se tehdy ��kalo.

Obsahem �asopisu jsou r�zn� informace � m�stopisn�, ekonomick�, historick� i technick�. Ur�itou ��st tvo�� reklamy � o�ividn� dal�� zdroj financov�n� �asopisu. Dnes, s odstupem �asu, je �ada dobov�ch �l�nk� i reklam a� naivn�ch, ale p�esto sv�j v�znam m�ly ji� tenkr�t. Zaujme t�eba tvrzen�, �e �asopis nem� politick�ch c�l� a ��k�, �e politiku z�sadn� nekomentuje. P�esto tehdej�� dopravn� politiku podrobuje kritice, respektive ji chv�l� tam, kde prosp�vala �eleznici.

N�zory politick�ch stran na �eleznici �i automobily doslova opisuje ze stranick�ch materi�l�. Ani se nediv�m, �e jedna z citovan�ch stran pozd�ji zanikla. Odborn� �l�nky vysv�tluj�, jak� je vlastn� finan�n� situace �eleznic a jak� ��etn� kouzla vedla k tvrzen�m, �e provoz �eleznic je nerentabiln�. N�kdy �l�nky o v�ce ne� sedmdes�t let p�edstihuj� dobu, proto�e �ada probl�m� � t�eba se zpoplatn�n�m, tedy zdan�n�m silni�n� dopravy � p�etrv�v� i dnes.

Proto�e jsem sp� historik �elezni�n� techniky a provozu, p�ipravil jsem z uveden�ho �asopisu pro t�den�k �elezni��� �l�nek s p�vodn�m n�zvem Motorisace trati Praha�Plze�. M�m k popsan� trati osobn� vztah a motorov� vozy � by� u� jen nov�j��, �ady M 262.0 � �iv� pamatuji. �l�nek z roku 1933 napsal Ing. Racek a pro sou�asn� uve�ejn�n� byl nepatrn� jazykov� upraven.

Poloha slovesa ve v�t� se tehdy pou��vala jinak, stejn� tak i n�kter� v�razy se v modern� �e�tin� u� b�n� nevyskytuj�. P�esto jsem n�kter� archaick� v�razy z�m�rn� ponechal. Nap��klad m� zaujalo slovo �z�jemn�k�, dnes bychom sp� �ekli z�jemce, ale je�t� vhodn�j�� by bylo z�kazn�k. N�sleduj�c� ��dky n�s u� vrac� o skoro t�i �tvrt� stolet� zp�t, a proto se za�t�me do dobov�ho textu.

Zdokonalen� provozu

Ji� v ��jnu minul�ho roku (pozn. tj. 1932) se ve�ejnost z denn�ho tisku dozv�d�la o chystan�m zdokonalen� provozu na trati Praha�Plze�. Psalo se i o podrobnostech nov�ho uspo��d�n� j�zdn�ho ��du, a� v t� dob� sm�rodatn� �initel� nem�li je�t� jednotn� n�zor ani na z�sadn� �e�en�.

Spr�va dr�hy se rozhodla pou��t p��zniv�ch zku�enost� z�skan�ch motorizac� m�stn�ch drah a u�init pokus s �pravou �sporn�ho a dokonalej��ho provozu na n�kter� hlavn� trati. Vybr�na byla tra� Praha�Plze�, kter� vyhovovala jak svou d�lkou i v�znamem, spojuj�c� dv� velk� st�ediska vy�aduj�c� �ast�ho a rychl�ho spoje.

Po�adavku �ast�ho spoje nebylo mo�no p�i dne�n�m parn�m provozu n�le�it� vyhov�t, nebo� dost zna�n� re�ie parn� trakce musela b�t na druh� stran� vyva�ov�na sou�asnou p�epravou v�t��ho mno�stv�. A�koli se mnohdy jevila pot�eba nov�ho spoje, nebylo ho mo�no zav�st, proto�e frekvence, kterou parn� jednotka vy�aduje, je p��li� velk�, ne� aby mohla b�t denn� rovnom�rn� dopl�ov�na z dost �irok�ho okruhu z�jemn�k�, kte�� by tento spoj pou��vali.

V posledn� dob� jsou spr�vy drah donucov�ny automobilovou konkurenc� obr�tit z�jem i na men�� okruhy z�jemc� a pokusit se p�ipoutat je na p�epravu na kolej�ch vhodnou �pravou j�zdn�ho ��du men��mi jednotkami n�sleduj�c�mi za sebou v intervalech pokud mo�no kr�tk�ch. Tento po�adavek se sna�� spr�va dr�hy vy�e�it motorizac�.

Spr�va dr�hy byla postavena p�ed obt�n� �kol, uspo��dat provoz pomoc� nov�ho dopravn�ho prost�edku tak, aby riziko ne�sp�chu bylo co nejmen�� a aby ve�ejnost v p��pad� ne�sp�chu nepoukazovala na zna�nou novou a podle jej�ho n�zoru snad nem�stnou a zbyte�nou investici, kter�to v�tky byly d�ny denn�m tiskem u� do v�nku nov� se tvo��c�mu pokusu o vytvo�en� modern�ho j�zdn�ho ��du.

Bylo rozhodnuto, �e �prav� tohoto pokusu nem� b�t na p�ek�ku ohled na po�et motorov�ch voz�, na jejich turnus a ohled na po�et p�id�len�ch vlakov�ch kilometr�, kter� jsou v�t�inou nej�ast�j�� p���inou nedokonalosti j�zdn�ho ��du, v n�m� pak ve�ejnost vid� neochotu spr�vy dr�hy vyhov�t mnohdy opr�vn�n�m po�adavk�m cestuj�c�ho obecenstva.

Rozmno�en� motorov�ch spoj�

Pokud se t�k� vlastn�ho �e�en� projektu, bylo p�vodn� v �myslu rozmno�it dne�n�ch sedm dvojic rychl�kov�ch spoj� na jeden�ct dvojic a ty m�stn� rychl�ky, kter� by m�ly men�� frekvenci, v�st motorov�m vozem. K t�mto rychl�k�m, kter� by stav�ly nejv��e ve dvou n�cestn�ch stanic�ch, by m�ly b�t vedeny sv�ec� a rozv�ec� motorov� osobn� vlaky do t�chto stanic a z t�chto stanic.

Brzy se v�ak uk�zala nev�hoda tohoto �e�en�, je� by znamenala zna�n�ho rozmno�en� motorov�ch vlakov�ch spoj�, �e by nemohly b�t ani p�i sv� mal� kapacit� a men�� re�ii natolik frekventov�ny, aby byly rentabiln�. P�istoupila-li by k tomu je�t� dost siln� frekvence n�kladn�ch vlak�, byla by tra� tak p�et�ena, �e by p�i v�t��m zpo�d�n� n�kter�ho vlaku mohla b�t zp�sobena nepravidelnost dopravy v cel�m �seku.

T�m by se staly p�edpokl�dan� �spoje na p�estup� iluzorn�, proto�e sv�ec� vlaky by byly p�edj�d�ny ve stanic�ch, kde d�lkov� vlaky (rychl�ky) proj�d�j�, a t�m by byla hlavn� z�sada provozu po v�t�� ��st dne poru�ena. Ani obecenstvo by nebylo p��zniv� naklon�no tomuto �e�en�, kter� by nutilo pou��vat kombinovan�ch spoj� �osobn� vlak � rychl�k� na vzd�lenosti nijak zna�n�, jako je t�eba Rokycany�Praha.

P�ijato bylo proto �e�en� druh�, jeho� nejv�t�� p�ednost� je tak� �sp�n� tarifn� �e�en�. Z jeden�cti dvojic p�vodn� navrhovan�ch rychl�kov�ch tras bylo ponech�no pro rychl�ky pouze p�t dvojic, je� budou vedeny v parn� trakci jako dnes. Jsou to v�t�inou rychl�ky s p��m�mi mezin�rodn�mi spoji. Zb�vaj�c�ch �est dvojic rychl�kov�ch tras bude pou�ito pro zrychlen� motorov� osobn� vlaky. K veden� t�chto vlak� bude pou�ito �ty�n�pravov�ch motorov�ch voz� pouze se t�et� t��dou. Zastavov�n� t�chto vlak� bude kombinov�no tak, aby ka�d� men�� stanice m�la alespo� u jednoho z t�chto vlak� mo�nost p��m�ho spojen� jak s Prahou nebo Plzn�, tak i v�t��mi n�cestn�mi stanicemi.

Lok�ln� spoje by m�ly b�t rozmno�eny o nov� m�stn� motorov� vlaky, kter� by byly vedeny dvoun�pravov�mi vozy (kolejov�mi autobusy), rovn� pouze se t�et� t��dou. V posledn� dob� v�ak bylo rozhodnuto z hospod�rn�ch d�vod� upustit od t�chto j�zd. Mo�no v�ak s ur�itost� o�ek�vat, �e v�voj modern�ho dopravnictv� si vynut�, �e i tyto projektovan� motorov� lok�ln� spoje budou postupn�m zdokonalov�n�m m�stn� dopravy uskute�n�ny.

�koln� a d�lnick� vlaky p�rou

Popsan� soustava motorov�ho provozu navazuje na dne�n� s� parn�ch osobn�ch vlak�, kter� je nutno ponechat jak po�tem, tak i polohou v nov� �prav� j�zdn�ho ��du, nebo� funkci t�chto vlak� nem��e motorov� vlak p�evz�t. Jsou to vlaky d�lnick� a �koln� s p�edpokl�danou frekvenc� v�t�� ne� 150 osob.

Zdokonalen� provozu je tedy podm�n�no zna�n�mi investicemi na opat�en� v�t��ho po�tu motorov�ch voz�, ani� by se na druh� stran� u�et�ilo vypu�t�n�m nebo n�hradou n�kter�ch st�vaj�c�ch parn�ch spoj�. �spora tohoto provozu se projev� pouze ve zmen�en� objedn�vce nov�ch parn�ch stroj� a voz�, proto�e se s jejich dne�n�m stavem a men�� pot�ebou vysta�� bez dopl�ov�n� del�� dobu.

Ve�ejnost budou zajist� zaj�mat nejen obecn� �daje, ale i n�kter� konkr�tn� data. Ji� dnes je mo�no uv�st, �e je v �myslu v�st zrychlen� motorov� osobn� vlaky p�ibli�n� v t�to poloze:

Plze� (odj.)Praha (p��j.)Praha (odj.)Plze� (p��j.)
5.25 7.10 6.55 8.45
7.00 8.50 10.25 12.20
10.00 11.45 15.30 17.20
12.25 14.10 16.45 18.30
18.25 20.15 21.30 23.20
21.25 23.00 23.05 0.50

Uveden� polohy vlak� jsou d�ny pouze p�ibli�n�, proto�e jejich kone�n� poloha bude vy�e�ena teprve v detailn� konstrukci. Motorov� provoz m� b�t zah�jen od 15. kv�tna t. r. (pozn. v roce 1933) a v p��pad�, �e se osv�d��, bude zdokonalen� �prava modern�ho j�zdn�ho ��du roz���ena postupn� i na ostatn� hlavn� trati.

Tolik historick� �l�nek. Jeho doprovod tvo�ily dv� fotografie, jednak odd�lu pro cestuj�c� dobov�ho motorov�ho vozu, a pak sn�mek star��ho �ty�n�pravov�ho vozu �ady M 220.3 z roku 1929. Pro zah�jen� rozs�hl�ho provozu motorov�ch rychl�k� z Prahy do Plzn� ale �SD pou�ily u� dokonalej�� typy voz�, hlavn� tzv. modr� ��py. Skute�n� j�zdn� ��d se pon�kud li�il od p�vodn�ch �vah, m�nil se a vytrval dlouho. P�eru�ila ho 2. sv�tov� v�lka a po jej�m skon�en� byl v nejr�zn�j��ch alternativ�ch zav�d�n znovu. A tak p�etrval �ty�icet let a� do definitivn� n�hrady parn� trakce v roce 1973. V pov�le�n�m obdob� provoz obstar�valy hlavn� motorov� vozy �ady M 262.0. V d�l��ch �sec�ch zde slou�� trakce motorov�ch voz� je�t� dnes.

MIROSLAV PETR


Tituln� strana propaga�n�ho �asopisu �editelstv� �SD v Plzni z roku 1933.