České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Zpoždění je rychlejší než nejrychlejší vlaky

V úseku z Olomouce do Zábřehu na Moravě na odbočné větvi 2. železničního koridoru komplikují provoz výlukové práce v souvislosti s modernizací posledního úseku Mohelnice–Zábřeh na Moravě. Od 15. června začala úplná výluka traťové koleje v úseku Bludov– Šumperk, která potrvá 111 dní, a v srpnu by měla proběhnout obnova trati Litovel předměstí– Senice na Hané.

Jak informoval přednosta žst. Zábřeh na Moravě Petr Šrůtek, dva měsíce se mezi Olomoucí a přípojnými tratěmi jezdilo podle výlukového jízdního řádu a jisté omezení potrvá i přes prázdniny v podobě několika odřeknutých osobních vlaků. Místo nich mohou cestující použít určené vlaky vyšší kategorie, které v Zábřehu na Moravě zastavují.

Výluky vycházejí do období letních dovolených, což budeme muset řešit omezením nočních směn, samozřejmě jen v případech, kde je to možné. Například u staničních dozorců. Výluky jsou samozřejmě příčinou zpožďování vlaků, což se pochopitelně odráží i na náladě cestujících. Tady nastává také ten problém, že po dost medializovaném uvalení pokuty Olomouckým krajem za zpožďování regionálních vlaků, mají spoje směr Šumperk v záhlaví, že nečekají na žádné přípoje. Ujetí spoje samozřejmě jako první schytá od cestujících výpravčí, protože je také, jak se říká, první na ráně, vysvětluje Petr Šrůtek cestou do dopravní kanceláře.

Má to jistou logiku. Při čekání na zpožděný vlak se prvotní zpoždění přenáší na spoje na jiném dopravním rameni, narušují se návaznosti na autobusovou dopravu a paradoxně se může projevit i u těch, které se vracejí do Zábřehu na Moravě. Jenže když se čeká, tak se cestujícím nelíbí zpoždění, protože jim ujíždějí autobusy, když navazující vlak odjede podle jízdního řádu, zlobí se cestující, kteří počítali s tím, že přípoj počká.

Snažíme se to vysvětlit. Když cestující s vysvětlením nesouhlasí, může stížnost zapsat do Knihy přání a stížností, anebo si stěžovat elektronickou poštou přímo na generální ředitelství. Každá stížnost se každopádně prošetřuje, nyní to má na starosti Krajské centrum osobní dopravy. Odpovídám pouze na stížnosti, vyskytnou-li se nedostatky u pracovníků provozu, dodává přednosta stanice a potvrzuje, že se po zavedení jasných pravidel situace v podobě snížení počtu zpožděných návazných vlaků určitě zlepšila.

Jak ale zaznělo ze skupinky cestujících, v Olomouckém kraji se na rozdíl od okolních dost pomalu rozvíjí integrovaný dopravní systém. Železnice je do něj integrována prakticky jen na rameni směrem na Hanušovice a Šumperk. To v podstatě vylidnilo vlakové spoje z Litovle do Olomouce. Jedna cesta vlakem přijde na 32 korun, zatímco autobusem 18 a cestující může navíc pokračovat na stejný jízdní doklad ještě tramvají.

To víte, že nám tu chodí lidi, když má vlak zpoždění. A to nikoho netěší. V regionální dopravě lidé ani nechtějí nějaké závratné rychlosti krácení jízdní doby. Ale velmi těžce nesou zpoždění. Protože když si člověk musí nečekaně změnit nebo dokonce zrušit naplánovaný program kvůli více než hodinovému zpoždění, tak je to špatné. A to už většinou mávne rukou nad nějakou tou čtvrthodinkou, říká operátorka Pavlína Faulhammerová.

Vlakvedoucí Milan Čevela

Většina chápe, že se na koridoru staví. Někteří do dopravní kanceláře vtrhnou programově vynadat, jsou sprostí, neurvalí. Pak se uklidní. Je to prostě individuální, podle povahy.

V žádném případě ale na hrubosti nereagujeme. Pak si společně povzdechneme, jen aby už to bylo všechno hotové, směje se paní Faulhammerová.

Že je třeba trať opravit, si cestující skutečně uvědomují a také se nesmírně těší na výsledek, potvrzuje i vlakvedoucí Milan Čevela z RCVD Olomouc. Doprovází regionální vlaky na ramenech z Přerova na Zábřeh na Moravě, Břeclav, Vyškov na Moravě, Bohumín, Český Těšín a zajíždí i do České Třebové.

Jak ujišťují venkovní výpravčí Ladislav Křepelka, dispoziční Zdeněk Holý a staniční dozorce Josef Osladil, v Zábřehu na Moravě se snaží o to, aby zpoždění, které vzniklo jinde, alespoň nenarůstalo, když už ho nemohou zkrátit.

Problémy s nabalováním zpoždění z hlavního tahu na regionální spoje potvrdil i přednosta stanice Hanušovice Ing. Tomáš Hauzner:

Ty tak zvané devítistovkové rychlíky přijíždějí do Jeseníku často s velkým zpožděním, protože na hlavním tahu mají přednost vlaky SC, EC, IC. Byly doby, kdy spěšný vlak 1705 z Olomouce do Jeseníku odstavili hned po odjezdu z Olomouce na traťové koleji, kde si pobyl 40 minut, až kolem vše projelo. To bylo měsíc, kdy měl pravidelně hodinové zpoždění. Nyní se to zlepšilo, takže mívá kolem patnácti dvaceti minut. Problém je samozřejmě jednokolejný provoz v úseku Lukavice–Zábřeh. Vlaky R 902 až R 908 ve směru na Brno jsou přeřazeny do kategorie Ex, takže mají přednost. Od Brna ale nikoliv. A tak večerní rychlíky R 907 a R 909 mají často velké zpoždění, což nás mrzí, říká Ing. Hauzner a popisuje následky těchto zpoždění.

Přednosta stanice Hanušovice Ing. Tomáš Hauzner

Na rychlík čeká v Lipové Lázních poslední motoráček na Javorník a odbočku Vidnava. Někdy čeká i hodinu, protože má návaznost a je opravdu poslední, nejezdí tam ani autobus. Jak doplnila přednostka osobní stanice žst. Šumperk Marie Šolcová, autobusy na horských silnicích jezdí jen velmi zřídka. Mělo by to fungovat tak, že tam, kde nejede vlak, měl by jezdit autobus. Jenže zde jezdí jen dálkový autobus Jeseník–Praha, který nestojí v malých vesnicích.

Existuje tu integrovaný dopravní systém až po Mikulovice, jenže v praxi to vypadá tak, že kdyby tu nejezdily vlaky, tak se lidé nedostanou nikam. Navíc tu teď máme sérii jednodenních výluk v důsledku oprav traťových úseků. Cestující využívají náhradní autobusovou dopravu. Problém s kapacitou náhradní autobusové dopravy ale vznikne okamžitě, když cestuje nenahlášený školní výlet.

Každé zpoždění na této jednokolejné trati se silně promítá na další spoje, protože se zde vyskytují velmi dlouhé mezistaniční úseky. Mezistaniční úsek mezi Ostružnou a Horní Lipovou je asi 25 minut jízdní doby, při zpoždění se musí přeložit křižování, což má okamžitě návaznost na protijedoucí vlak. Ale to nekončí. Vlak pokračuje do Jeseníku, který je většinou výchozí a končící stanice pro vlaky na Ostravu a pro Hanušovice, Zábřeh na Moravě, Brno. Takže zpoždění se promítá na spoje ve směru na Ostravu, na Zlaté Hory a z Lipové Lázní na Javorník a Vidnavu. Tak se zpoždění, které vzniklo někde mezi Olomoucí a Zábřehem na Moravě, může přenést do vzdálenosti mnoha desítek kilometrů do zcela jiného regionu. U tratí v provozu podle D3 jsou navíc tzv. ostré obraty, takže to zpoždění pokračuje i na zpátečních vlacích.

To víte, že nás za zpoždění nikdo nechválí. Ale chováme se asertivně, profesionálně, reaguje pokladní Jitka Šolcová na otázku, co na to lidi. U ČD pracuje od roku 1994 a začínala jako osobní pokladní v Olomouci.

IVAN SKULINA


Přednosta stanice Zábřeh na Moravě Petr Šrůtek s dispozičním výpravčím Zdeňkem Holým
Foto: AUTOR (3x)