České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Stoletá lokálka do Velkých Opatovic

Poprvé a zřejmě i naposledy v tomto grafikonu zastavily ve Světlé u Boskovic osobní vlaky s cestujícími. Stalo se tak v sobotu 17. května u příležitosti stého výročí zahájení provozu na místní dráze vedoucí ze Skalice nad Svitavou do Velkých Opatovic.

Nezvyklý ruch zažila i stanice v Šebetově, kde se dle jízdního řádu osobní vlaky nekřižují. Onu sobotu tam byly všechny koleje obsazeny vlaky s cestujícími. Nádraží tak trochu nostalgicky mohlo zavzpomínat na doby, kdy byl na trati poněkud rušnější provoz než v této době.

Jubilující 22 kilometrů dlouhá místní dráha je dnes součástí tratě č. 262 Česká Třebová–Chornice– Skalice nad Svitavou. Třetí květnovou sobotu brázdily koleje místo běžných motoráků také dva parní vlaky. První, vedený českotřebovskou parní krasavicí 310.922, jel v trase Česká Třebová–Skalice nad Svitavou a zpět, druhý absolvoval jízdu z Brna do Chornic a zpět. V čele této soupravy historických vozů zářila parní lokomotiva 433.001, která na stoleté trati dříve sloužila plných 26 let, tudíž by oslavy bez ní nebyly myslitelné.

Však si taky „svou“ lokomotivu přišel na skalické nádraží prohlédnout sám pan Vladimír Barták, který ji měl po celých 21 let přidělenou jako turnusový stroj. Z této lokomotivy znám každou součástku, takže i ve svých dvaaosmdesáti letech bych si na ni troufl, i když už bych asi nevydržel stát během jízdy, zapřemýšlel pan Barták.

Ve všech stanicích místní dráhy čekaly na účastníky oslav bohaté doprovodné akce. Jak již bylo zmíněno, největší mumraj se odehrál v Šebetově, kde se oba vlaky dvakrát potkaly (jeden na manipulační, druhý na první dopravní koleji) a kde během jejich pobytu po zbývající volné dopravní koleji projížděly motorové vozy zajišťující pravidelnou osobní dopravu.

V nedalekých Boskovicích si pak zájemci mohli prohlédnout lokomotivy 742 315-5, 753 127-0. 749 019-6 a 720 016-5 z DKV Česká Třebová a model parní lokomotivy 310.017 pana Jiřího Síče z Havířova. Velkým lákadlem pak byla historická staniční pokladna, v níž si zájemci mohli koupit dnes již na síti ČD neprodávané lepenkové jízdenky, což 223 návštěvníků také s nostalgií učinilo. Ve Velkých Opatovicích byly k vidění mechanismy používané při údržbě tratí a návštěvníci se také mohli svézt se na kolejové drezíně DM 904.001.

K výročí trati vzniklo nejen příležitostné pamětní razítko, jehož autorem je boskovický výpravčí Marek Říha. Ten také navrhl a zhotovil další tři razítka do stanic na lokálce (Boskovice, Šebetov, Velké Opatovice). Zájemci si tak v těchto stanicích mohou kdykoliv požádat o otisk těchto razítek.

Razítky ale výčet novinek na stoleté oslavenkyni nekončí, pomyslnou třešničkou na dortu se stala 192stránková výpravně provedená kniha popisující nejen vlastní historii místní dráhy, ale také téměř dvacetiletá zdlouhavá jednání a průtahy, jež předcházely jejímu vzniku. Publikace měla mít původně 100 stran, ovšem podařilo se sehnat velké množství obrazového materiálu. Nezařadit do ní tyto skvosty by byla škoda, a proto jsem uvítal rozhodnutí zástupce nakladatele navýšit počet stran. Knihu to sice poněkud prodražilo, ale jsem přesvědčen, že kompenzací je její skvělé grafické zpracování a kvalita, která mne samotného velmi mile překvapila, upřesnil autor publikace a jeden z pořadatelů oslav Marek Říha. Jeho obava, že cena 495 Kč odradí mnoho lidí od jejího zakoupení, se nenaplnila a kniha šla velmi dobře na odbyt.

Po příjezdu slavnostního vlaku z Brna do Chornic byla lokomotiva 433.001 dozbrojena a po vyčištění popelníku na popelové jámě otočena na ruční točně. Ještě před lokomotivou však „jízdu“ na točně absolvoval František Jandl, který deset let zastával funkci předsedy Chornického železničního klubu (CHŽK).

Ihned po tomto aktu převzal jeho funkci Dušan Stolarik a na otázku, co bylo na přípravě oslav nejnáročnější, odpověděl: Největším problémem bylo, jak je při podobných akcích obvyklé, zajištění dostatečného množství finančních prostředků. V oblasti našeho působení máme sice tradiční sponzory v městech, obcích i místních firmách, ovšem zatímco počet těchto subjektů a jejich finanční příspěvky zůstávají stále stejné, náklady na jízdy parních vlaků neustále rostou. V září příštího roku bychom rádi oslavili 120. výročí zahájení provozu na Moravské západní dráze, ale nejsem si jist, zda se nám takový podnik podaří finančně pokrýt. Nového předsedu CHŽK naopak potěšil vstřícný přístup správy tratí Brno, jejíž pracovníci zajistili posečení trávy ve všech stanicích a Regionální správy majetku Brno, která provedla obnovu nátěrů a opravy některých objektů.

Při zpáteční cestě se oba zvláštní vlaky opět setkaly ve stanici Šebetov, odkud pokračovaly do svých cílových stanic. Díky příznivému počasí se jich zúčastnilo velké množství návštěvníků a oběma zvláštními vlaky se svezlo 1144 platících cestujících. Akce tak měla bezesporu velký úspěch.

MARIE VESELÁ


Členové a spolupracovníci CHŽK před lokomotivou 433.001 na točně ve stanici Chornice.
Foto: AUTORKA