�esk� dr�hy, a.s. T�den�k �esk�ch drah - �ELEZNI���     



DB pokra�uje v expanzi Evropou

N�meck� koncern DB, nejv�t�� a nejziskov�j�� dopravn� podnik v Evrop�, pokra�uje ve sv� zahrani�n� expanzi na trhu n�kladn� dopravy s c�lem pos�lit svou vedouc� pozici v Evrop�.

Po akvizic�ch v Nizozem�, D�nsku, It�lii, Brit�nii, �pan�lsku, Ma�arsku a Rumunsku ozn�mil �len p�edstavenstva DB Norbert Bensel v polovin� z���, �e dce�in� spole�nost DB Railion Italia p�evzala pod�l 49 % na kapit�lu dal�� italsk� spole�nosti � Nord Cargo ze skupiny FNM (Ferrovie Nord Milano).

Nord Cargo je po firm� Trenitalia ze skupiny FS druh�m nejv�t��m �elezni�n�m dopravcem v n�kladn� p�eprav� v It�lii. Nord Cargo se ��astn� v Panevropsk� alianci nest�tn�ch dopravc� s n�zvem European Bulls, zam�stn�v� na 200 zam�stnanc� a loni doc�lilo zisku +30 mil. �. Firma vypravuje 126 vlak� t�dn� na ose Sever�Jih mezi It�li�, Franci�, N�meckem a Belgi�. Mezi hnac�mi vozidly Nord Cargo na�ly uplatn�n� rekonstruovan� motorov� lokomotivy �ady D753 (p�vodn� �D).

Historie dce�in� spole�nosti Railion Italia se za�ala ps�t v kv�tnu 2005, kdy mal� spole�nost SFM z�skala nov� jm�no. O rok d��ve p�evzala DB pod�l 95 % ve spole�nosti SFM (Strade Ferrate del Mediterraneo) se s�dlem v lombardsk� Alessandrii. It�lie aktu�ln� p�edstavuje pro DB nejv�znamn�j�� a z�rove� rychle rostouc� p�epravn� trh v zahrani��.

Z�m�rem strategick�ch kapit�lov�ch investic DB v It�lii je stabilizace dominantn�ho postaven� na nejd�le�it�j�� p�epravn� ose N�mecko��v�carsko�It�lie. Jedn� se p�itom hlavn� o garanci n�meck�ch parametr� kvality p�epravy, od podeje z�silky a� po jej� dod�n� p��jemci.

Akvizicemi se DB roz�i�uje o flexibiln�ho dopravce znal�ho m�stn�ch pom�r�, s obchodn�mi vazbami na pr�myslov� centra v severoz�padn� It�lii. Jak ji� p�ed lety p�i p�evzet� SFM uvedl p�edseda p�edstavenstva Railion Deutschland AG Dr. Klaus Kremper, �lo o jeden z d�le�it�ch moment� p�i vytv��en� evropsk� s�t� pod zna�kou DB, jej�m� z�kladem bude jednotn� garance vysok� kvality slu�by. DB si obez�etn� udr�uje silnou pozici v alpsk�m tranzitu p�es Brenner, Gotthard a L�tschberg-Simplon. Podobn� jako FNM, tak� Railion Italia provozuje stroj 752 509 s v�konem 1450 kW.

DB je v sou�asnosti dominantn�m evropsk�m �elezni�n�m dopravcem v n�kladn� p�eprav�. S 29 tis�ci zam�stnanci v mnoha zem�ch Evropy obsluhuje na 4200 vle�ek. V pracovn� den dopravuje 5500 n�kladn�ch vlak� s p�epravn�m v�konem 353 mil. tkm a evropsk�m silnic�m, lidem a �ivotn�mu prost�ed� t�m ulevuje od zhruba sta tis�c kamion�. Mno�stv� kamion� by tvo�ilo ucelenou kolonu z Hamburku do ��ma. DB denn� p�ij�m� 7000 p�ihl�ek nakl�dky, co� odpov�d� 9500 pr�zdn�m voz�m. Koncern DB vlastn� 96 tis�c vagon� a p�epravuje dal��ch 67 471 soukrom�ch.

Za obdob� roku 2007 vyk�zala DB v �elezni�n� n�kladn� doprav� obrat tr�eb 3,9 mld. �. Na investice loni vynalo�ila 135 mil. �, p�i�em� do roku 2011 pl�nuje investovat 1,7 mld. � do modernizace a roz���en� vozidlov�ho parku.

Za prvn� pololet� leto�n�ho roku inkasovala DB v �elezni�n�m Cargu 2,42 mld. � oproti lo�sk�m 1,77 mld. �. Cel� divize logistiky DB Schenker vyk�zala za prvn� pololet� n�r�st obratu o +9 % na 9,68 mld. �. Do budoucna po��t� DB s koordinac� 10 000 linek silni�n�ho zasilatelstv� se �elezni�n� n�kladn� dopravou. Klasick� dr�n� spedice bude za�len�na do zemsk�ch spole�nost� Schenker.

Roman �t�rba


Na sn�mku z francouzsk�ho Chartres je zachycena dvojice lokomotiv spole�nosti EuroCargoRail (ECR) �ady FB1546, ka�d� s v�konem 1500 kW. ECR se s�dlem v Pa��i je dce�inou spole�nost� britsk� EWS z koncernu DB. Dopravce ECR je n�meckou DB vyu��v�n k postupn� infiltraci na francouzsk� a �pan�lsk� trh. Dosud nasadila ECR ve Francii na 80 lokomotiv a dos�hla obratu tr�eb 40 mil. �.
Foto: AUTOR