![]() |
Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ |
![]() |
Mám dotaz, týkající se depeše č. 1780, která se mi dnes dostala do rukou. Pracuji jako výpravčí vlaků a v níže uvedené depeši mne zarazila jedna formulace. A navíc nevím, kde se na něco podobného ptát. Seznámení s obsahem depeše jsem podepsal v Knize normálií.
Jedná se o text ve třetí odrážce zmíněné depeše „...zastavení vlaku v nejbližším možném místě ...”
Není mi zcela jasné, co mám v tomto případě považovat za nejbližší možné místo.
Ve zmíněné depeši se kromě jiného píše:
(...) pokud dojde ke zjištění pohybujícího se vlaku osobní přepravy s otevřenými dveřmi, okamžitě přijmout příslušná bezpečnostní opatření, včetně zastavení vlaku v nejbližším možném místě, a zajistit opětovné uzavření dveří, uvedené skutečnosti poznamenat do dopravní dokumentace a ohlásit místně příslušnému dispečerskému aparátu (...)
Redakce požádala o vysvětlení odbor 11 GŘ, který nám poskytl následující informaci:
K vydání DPS č. 1780 nás vedla nutnost věnovat zvýšenou pozornost jízdám vlaků s přepravou cestujících, u kterých se v nedaleké minulosti objevily závady ohrožující jejich bezpečnost. Jedná se především o jízdu těchto vlaků s otevřenými dveřmi, což je případ, při kterém vzniká vysoké procento pravděpodobnosti úrazu nebo dokonce úmrtí cestujícího z důvodu vypadnutí z vlaku za jeho jízdy.
Bohužel, v minulosti došlo i k prezentaci sdělovacími prostředky možnosti otevření dveří za jízdy vlaku. Následkem toho byly zaznamenány pokusy cestujících otvírat dveře za jízdy vlaku. K této problematice byla tedy dne 21. 6. 2006 vydána DPS č. 738, která na toto nebezpečí upozorňovala a stanovovala postup pro provozní zaměstnance při zjištění otevřených dveří na vlaku.
Jelikož od doby vydání předmětné DPS uplynuly více než dva roky, rozhodl jsem se pro aktualizaci tohoto dokumentu a přiblížení jeho obsahu současnému stavu u Českých drah, a. s. Aktualizace byla tedy pojata jako „Společné opatření NP a NOD GŘ ČD, a. s., k zajištění bezpečnosti cestujících“. Obsah odráží skutečnost, že provozovatel dráhy (SŽDC, státní organizace) je zastupován tzv. operátorem obsluhy dráhy. Do této kategorie patří především výpravčí, úsekoví výpravčí, dispečeři DOZZ, dirigující dispečeři na tratích provozovaných dle předpisu SŽDC (ČD) D3, signalisté, dozorci výhybek a výhybkáři. Na druhé straně vystupují České dráhy, a. s., v roli dopravce. Do oblasti zaměstnanců dopravce patří především strojvedoucí, vlakvedoucí a průvodčí – tedy obecně doprovod vlaku.
Vlastní terminologie použitá v obou dokumentech, týkající se pokynů pro zaměstnance operátora obsluhy dráhy i dopravce, se nezměnila. Diskutovaný termín „zastavení vlaku v nejbližším možném místě“ je nutno chápat dle konkrétní vzniklé situace a konkrétní lokality.
Řízení provozu a organizování drážní dopravy je prováděno na úrovni výpravčí – strojvedoucí. Mezi nimi tedy probíhá i vzájemná komunikace. O skutečnosti, že na vlaku jsou otevřené dveře, zpraví tedy výpravčí strojvedoucího pomocí rádiového spojení. Další úkony na vlaku (včetně určení vhodného místa k zastavení vlaku strojvedoucím) jsou v kompetenci zaměstnanců dopravce. Při absenci rádiového spojení zajistí výpravčí zastavení vlaku v sousední stanici a informování doprovodu vlaku o otevřených dveřích zabezpečí zde přítomní zaměstnanci operátora obsluhy dráhy. Dálnopisná zpráva č. 1780 pamatuje i na poznamenání této skutečnosti v dopravní dokumentaci a ohlášení dispečerskému aparátu, aby bylo možno zohlednit případné vzniklé zpoždění vlaku.