![]() |
Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ |
![]() |
Obecně se uznává, že různé technické požadavky a schvalovací řízení v Evropě zejména pro tažnou techniku jsou významnou překážkou ke zvýšení výkonnosti a konkurenceschopnosti hlavně v mezinárodní dopravě zboží. Současně jde o jejich značnou finanční a časovou náročnost. Bylo spočítáno, že celkově by tato řízení přišla evropský drážní sektor do roku 2015 na mnoho set milionů € (miliardy Kč).
Rychleji a jednodušeji
Železniční dopravní prostředky se budou v rámci EU zakrátko jednodušeji a především rychleji schvalovat. Dohodl se na tom koncem minulého roku Evropský parlament (EP) s radou ministrů dopravy EU. Podle toho budou muset všechny členské země uznávat technické certifikáty, vystavené v jedné členské zemi.
Jednotlivé státy mohou železniční techniku, schválenou pro provoz v jedné zemi EU, ověřovat jen podle speciálních národních předpisů. Podle typu drážního vozidla to zpravidla nesmí trvat déle než 4 měsíce. Lhůta se může prodloužit jen na dožádání národních bezpečnostních úřadů.
Přitom se nyní důkazní břemeno obrátí: jestliže dosud musely drážní podniky prokazovat, že jejich technika vyhovuje předpisům, v budoucnu bude připadat bezpečnostnímu odhalování úloha, že tomu tak není. Délka prodloužení lhůty závisí kromě jiného na tom, jak časově náročné jsou případné dodatkové zkoušky. EP dále prosadil, že kolejová vozidla se považují za schválená, když úřady překročí danou lhůtu.
Oficiální zveřejnění asi v 2. čtvrtletí
Na neformální sjednocení v prvním čtení mezi dvěma výše uvedenými orgány Evropské unie navazovalo definitivní přijetí návrhu. EP přijal změnu směrnice o interoperabilitě v první polovině prosince 2007. Po zveřejnění v úředním listě EU – tj. asi v květnu nebo červnu – zůstanou členským státům maximálně dva roky, aby ustanovení převedly do národního práva.
Dnes údajně trvá průměrně schvalování technické způsobilosti drážních vozidel dva roky. Drážní sektor počítá s tím, že se tato doba zkrátí až o 70 procent. Současně se také mají pro drážní podniky snížit schvalovací náklady. Namísto současných průměrných dvou milionů € by mohlo schvalování jedné lokomotivy přijít na 0,6 milionu €.
„Cross Acceptance“
Neboli vzájemné uznávání má odbourat násobné přezkušování stejných opatření a norem s tím, že specifikace EU by nahradily nebo doplnily národní předpisy. Je nad poslání této informace postihnout a přitom nezlehčit všechny aspekty schvalovací praxe (povolení k provozu, právní základy, nalezení relativně jednoduché metody pro Cross Acceptance atd.), jež bude třeba nové filozofii schvalování podřizovat.
Ohlasy zahraničního odborného tisku
Rychlé sjednocení nad návrhem směrnice k jednoduššímu a rychlejšímu připouštění drážních vozidel se jistě nedalo očekávat. Je přece veřejným tajemstvím, že hodně členských států nakonec využívá certifikaci techniky k tomu, aby ochránily domácí drážní trh před nevítanou konkurencí. Vysoké překážky při povolování slouží k tomu, aby se vstupující na trh pozdrželi a odradili. O to je překvapivější, že se dvě rozhodující evropské instituce shodly již při prvním čtení. Státní a také soukromé drážní podniky spatřují v kompromisu milník na cestě k plné liberalizaci evropského drážního trhu. To, že národní úřady pro drážní bezpečnost budou muset do budoucna dodržovat lhůty, v jejichž rámci bude třeba vyřídit dotazy, jistě znamená malou revoluci. Hodně však záleží na tom, aby se schvalovací řízení stalo na základě přesně popsané procedury transparentním. Vůči zlé vůli některých bezpečnostních úřadů však tím asi s konečnou platností závora spuštěna nebude.