![]() |
Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ |
![]() |
Dvousystémovou elektrickou lokomotivu Taurus 1216.226 Rakouských spolkových drah ÖBB v barvách českého národního fotbalového týmu pokřtili ve středu 20. února v Brně zástupci českých a rakouských drah za přítomnosti světoznámého fotbalisty Antonína Panenky. „Fotbalový“ Taurus, který je součástí společné propagační kampaně výhodného cestování vlakem na zápasy evropského šampionátu EURO 2008, dorazil na pravidelném vlaku R 270 z Vídně na brněnské hlavní nádraží těsně před půl desátou dopolední.
Rakouská lokomotiva typového označení Taurus 1216, vyrobená firmou Siemens, patří do řady nejrychlejších lokomotiv na světě, neboť dosáhla rychlostního rekordu 357 km/h. V České republice ji budou cestující vídat na pravidelných rychlících mezi Vídní a Brnem a také na vlacích mezi Lincem a Českými Budějovicemi. Kromě toho bude Taurus v českých národních barvách zajíždět s vlaky z Rakouska do Slovinska a Itálie.
Každou lokomotivu je nutné schválit pro provoz po určité infrastruktuře. Homologace pro vozidla Taurus je schválena pro provoz na střídavém systému 25 kV 50 Hz a současně probíhá schvalovací proces pro stejnosměrný trakční systém 3000 V. Bylo by dobré, aby byl tento typ lokomotiv v zájmu Českých drah co nejdříve nasazen pro provoz v naší dálkové dopravě, řekl na tiskové konferenci nový ředitel odboru kolejových vozidel Českých drah Jan Paroubek.
Lokomotiva v barvách českého národního fotbalového týmu je součástí aktivit obou dopravců, kteří chtějí především společně informovat fanoušky o možnostech výhodného cestování na EURO 2008, prohlásil na tiskové konferenci marketingový ředitel osobní dopravy Českých drah Aleš Ondrůj.
Organizátoři Mistrovství Evropy ve fotbale EURO 2008 počítají s tím, že zápasy budou přímo na stadionech sledovat desetitisíce fanoušků. Velká část z nich přitom do místa konání přijede právě vlakem. Český tým vyběhne na trávník už 7. června v Basileji. Naši fanoušci tak mohou využít přímý vlak EuroNight Johannes Kepler, který odjíždí z hlavního nádraží v Praze pět minut před půl devátou večerní a do Basileje přijíždí dopoledne před půl jedenáctou. Když si cestující zaplatí lehátko nebo lůžko, celou cestu může pohodlně prospat, doplňuje Aleš Ondrůj.
Rakouské spolkové dráhy se na Mistrovství Evropy ve fotbale EURO 2008 důkladně připravují. Jsme schopni nasadit v době konání šampionátu všechny dostupné vlakové soupravy, ale také naše autobusy, které budeme mít k dispozici. Na šampionátu se očekává kolem milionu návštěvníků, což je pro nás velká výzva, informoval na brífingu člen představenstva a ředitel pro osobní dopravu rakouských drah ÖBB Josef Halbmayr.
Jak jsme již na stránkách Železničáře informovali, svoje národní barvy mohou vidět na jedné z nejmodernějších evropských lokomotiv například také Rakušané, Němci, Italové, Chorvati či Poláci a řada dalších národů. Lokomotivu ve svých barvách bude mít všech šestnáct účastnických zemí. Jak bude vypadat společná sedmnáctá lokomotiva, která bude jezdit průběžně po všech evropských kolejích, to je naše malé překvapení, napínala zvědavost přítomných novinářů ředitelka marketingu ÖBB Michaela Steinacker.
Antonín Panenka patří mezi legendy československého a rakouského fotbalu. V letech 1981 až 1985 český fotbalista hájil barvy prestižního evropského klubu Rapid Vídeň, dvakrát se pyšnil titulem mistra Rakouska a v roce 1985 se s ním dostal až do finále Poháru vítězů. V roce 2007 se stal prvním členem Síně slávy nejslavnější rakouského klubu Rapidu Vídeň. V současné době jsem čestným prezidentem pražského týmu Bohemians 1905, který hraje v první fotbalové lize. Zabezpečuji styk s partnery a sponzory, což je hlavní náplň mé činnosti, říká sympatický fotbalista. Dvakrát startoval na mistrovství Evropy a každý fanoušek fotbalu si určitě vybaví penaltu, díky níž tehdejší Československo vyhrálo ve finále jediný titul mistra Evropy v roce 1976.
Budu upřímný, jsem z toho úspěchu dodnes poněkud rozpolcený. I když jsem byl na náš úspěch velmi hrdý a pyšný, tak na druhou stranu jsem trochu žárlil, neboť moje krédo vždy bylo hrát pro diváky a udělat jim radost. Tato světoznámá penalta ty běžné radosti ale poněkud přehlušila. Nicméně můj největší koníček se stal mým zaměstnáním, což považuji za svůj největší životní úspěch, řekl exkluzivně pro náš list Antonín Panenka.
Spojení nejrychlejší evropské lokomotivy a fotbalu mi připadá jako zajímavý nápad. Já bych si osobně přál, aby tato mašina zapůsobila i na naše hráče tak, aby byli rychlí, jako je tento stroj, a ujeli tak všem soupeřům třeba až do finále, směje se Antonín Panenka.
Fotbalový šampion si podle svých slov již několikrát vyzkoušel i pohodlí vlaku pendolino, s nímž cestoval mezi Prahou a Vídní, a nemůže si ho vynachválit. V klidu si můžete poklábosit, přečíst noviny a třeba si i něco vypít a nemusíte být neustále ve střehu jako v automobilu. Vážně uvažuji o cestách vlakem z Prahy do Ostravy, neboť řada mých známých pendolino na této trase využívá a jsou spokojeni, dodává Antonín Panenka.
(Pozn. red. V článku bylo částečně využito podkladů tiskového oddělení Českých drah.)
Antonín Panenka pózuje pro média s fotbalovým míčem před Taurusem.
Foto: AUTOR