České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Autobusy nenásilně suplují chybějící železniční spoje

Rakouské spolkové dráhy ÖBB provozují druhým rokem expresní autobusovou linku, která spojuje korutanskou metropoli Klagenfurt se štýrským hlavním městem Grazem. Autobusová linka je výjimečná tím, že nenahrazuje, ale doplňuje železniční spoje vyšší kvality, které tuto trasu jedou o takřka šedesát minut déle než vlak.

Není divu, železnice musí komplikovaně objet horský masív, kterým ale vede přímá dálnice, spojující obě zmiňovaná města. Jízda našich spojů trvá zhruba dvě hodiny, vlak s přestupem ve stanici Bruck an der Mur ale jede takřka tři hodiny. Naše autobusy tak vcelku nenásilně suplují chybějící přímé železniční spoje, přičemž u nás platí všechny tarifní podmínky běžné u ÖBB, říká s úsměvem Adolf Kopeinig, jeden z řidičů tří luxusních patrových „železničních“ autobusů.

Patrové pohodlné autobusy jezdí obousměrně sedmkrát denně a slouží především cestujícím, kteří vyhledávají rychlé spojení v jihorakouských regionech. Nabídka zvaná ÖBB Intercitybus byla letos rozšířena o dva páry spojů mezi Klagenfurtem a Benátkami. Cestující si v „suplujících“ autobusech užívají takřka shodného komfortu jako ve vlacích. V dolní části autobusu je umístěna 1. vozová třída s komfortními koženými sedačkami a velkými stolky na notebooky, horní patro slouží jako 2. vozová třída.

Uznávám, že nemůžeme nabídnout tak pohodlné cestování jako v železničních vagonech, ale snad to naši zákazníci chápou. Snažíme se jim v rámci omezených možností prostoru v autobusové karoserii nabídnout co nejvíce. Zákazníci v první třídě si navíc mohou sami připravit kávu z automatu a dostanou neomezeně nealkoholické nápoje a denní tisk. Oproti běžným vlakům je v našem autobuse k dispozici jen jedna toaleta, ale vzhledem k tomu, že běžně naše cesta netrvá déle než dvě hodiny, je to snad dostačující, doplňuje pan Kopeinig.

A jak je linka Intercitybusu využívaná? Podle pana Kopeiniga jsou dny, kdy autobusem jedou tři – čtyři lidé a naopak někdy nestačí kapacita vozu. Vzhledem k tomu, že jezdíme již druhý rok, všiml jsem si, že s námi jezdí i pravidelní zákazníci v první vozové třídě, kteří by možná dodnes jezdili automobily. Myslím si, že jde o chytrý marketingový tah, jak přilákat „na dráhu“, byť v tomto případě s gumovými koly, více lidí. Oklikou přes Bruck se totiž málokomu v dnešní uspěchané době chce cestovat, říká přesvědčivě řidič.

MARTIN HARÁK