České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Přejezdy dostanou svá čísla

I to se dozvěděli novináři na tiskové konferenci ministra dopravy Petra Bendla dne 4. února. K tématům bezpečnosti přejezdů a investic do nich se vyjadřoval také 1. náměstek ministra dopravy Zdeněk Žák a generální ředitel SŽDC Jan Komárek.

Naše železniční síť, kromě toho, že patří k nejhustším na světě, oplývá i poměrně vysokou hustotou přejezdů – míst potenciálního rizika. Přejezdů bylo k 31. 12. 2008 evidováno přesně 8296, tedy přibližně jeden na kilometr délky drah. Z toho je 4624 vybaveno pouze výstražnými kříži. Ministerstvo dopravy i SŽDC si uvědomují rizikový stav, a proto se stále výrazně zvyšují investice do bezpečnosti železničních přejezdů.

Snažíme se zvyšovat bezpečnost na železničních přejezdech. Nedávná tragická nehoda na Slovensku připomíná, že se jedná o stále aktuální téma, zdůraznil ministr. V loňském roce upravila SŽDC 71 železničních přejezdů. Osazení jednoho přejezdu světly i závorami představuje v průměru přibližně 6 mil. Kč, samotnými výstražnými světly bez závor pak 4 mil. Kč. Závorami jsou přednostně vybavovány dvou- a vícekolejné přejezdy na silnicích I. třídy a přejezdy se zvýšeným počtem nehod. Ještě lepší a bezpečnější řešení – mimoúrovňové křížení – pak přijde na desítky milionů a je spíše výsadou koridorů.

Nejlepší přejezd je ovšem žádný přejezd, řekl hned na úvod s nadsázkou ministr Bendl a otevřel tím podkapitolu, kterou by šla nazvat rušení přejezdů. Za poslední tři roky se u nás podařilo zrušit 87 železničních přejezdů. Toto číslo zahrnuje i vznik mimoúrovňových křížení (nadjezd či podjezd), zejména na koridorových stavbách, uvádí tisková zpráva MD.

Za loňský rok bylo sice zrušeno 32 přejezdů, ale, jak poznamenal ve svém dotazu jeden z novinářů, v Německu bylo loni zrušeno 1200 přejezdů. Z odpovědi Petra Bendla vyplynulo, že ministerstvo hodlá nutit SŽDC, aby spolu s kraji koordinovala modernizaci přejezdů. Pokud by, podle jeho názoru, kraje nebo obce přišly s požadavky na rušení přejezdů, jistě by se jim dostalo sluchu. Vše ale podle slov Jana Komárka velmi často naráží na vlastnické vztahy: Kdyby byla uzákoněna, podobně jako v Německu, finanční spoluúčast vlastníka komunikace, výrazně by to rušení nadbytečných přejezdů usnadnilo a zrychlilo, uvedl mimo jiné.

Náměstek ministra Zdeněk Žák pochválil preventivní prohlídky přejezdů ze strany pracovníků MD, SŽDC, Drážního úřadu či Drážní inspekce. Připomněl, že tento model od ČR převzala dokonce Evropská unie. Lidé provádějící kontroly jsou podle náměstkových slov vedeni nejen k rutinní kontrole, ale i k tomu, aby vyhledávali potenciální rizika, jež se pak podle finančních možností odstraňují.

Úplně všechny úrovňové přejezdy budou do 31. 7. letošního roku postupně opatřeny samolepkou s písmenem P a osmimístným číslem, které bude nezaměnitelné. Čísla budou přidělována podle zásady jednoznačnosti, Správa železniční dopravní cesty bude přidělovat čísla, která budou povinná i pro ostatní provozovatele dráhy a vlečkaře. Příslušné orgány, hlavně všechny složky integrovaného záchranného systému, budou mít aktuální přehledy čísel k dispozici. Čtenář správně tuší, že číslování přejezdů je jakýmsi praktickým důsledkem příčiny vážné havárie nehody ve Vraňanech, kde místopisné nedorozumění v popisu přejezdu, na němž stál automobil, způsobilo velkou nehodu rychlíku.

MARTIN NAVRÁTIL


Generální ředitel SŽDC Jan Komárek na tiskové konferenci ukazuje číslo, jakým bude do konce července opatřeno všech téměř 8300 přejezdů v ČR.
Foto: AUTOR