České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Stalo se v mezinárodních železničních organizacích

CER

Debata o revizi TEN-T začala ve výboru pro dopravu Evropského parlamentu 21. ledna. Zprávu předložila poslankyně Eva Lichtenberger. Hlavními body revize jsou zaměření na logistiku a kombinovanou dopravu, definice páteřní sítě a ochrana životního prostředí. Zpráva bude podrobena hlasování ve výboru během měsíce března.

Na mimořádném zasedání se dne 22. ledna sešli zástupci CER Freight Focus Group (FFG) a Infrastructure Intereset Group (IIG), aby společně prodiskutovali návrh Evropské komise o regulaci koridorů nákladní dopravy. Bylo rozhodnuto, že CER nepůjde zcela proti tomuto návrhu, to by bylo kontraproduktivní, nýbrž se bude snažit dokument co možná nejpodstatnějším způsobem korigovat tak, aby neohrožoval principy volné soutěže a normálního provozu.

Společný workshop Evropské komise a Evropské investiční banky (EIB) se uskutečnil 30. ledna v Bruselu. Tématem byla podpora spolupráce veřejného a privátního sektoru (PPP). Jednání se zúčastnila celá řada prominentních hostí a byly diskutovány metody podpory této formy financování. Komise spolu s EIB iniciuje řadu projektů na podporu PPP, např. LGTT (nástroj pro garanci úvěrů) či EPEC (European PPP Expertise Centre).

Zelená kniha (Green paper) Evropské komise na téma TEN-T byla oficiálně vyhlášena 4. února. Prioritami dokumentu v oblasti dopravy jsou změny klimatu, kritická místa na infrastruktuře, železniční nákladní doprava a přístavy. Komise v dokumentu uvádí, že evropská doprava musí posilovat, má-li se vyrovnat s narůstajícími účinky změn klimatu. Je zde také podtržena nutnost modernizace TEN-T. Dokument by měl odstartovat diskusi s členskými státy a dalšími dotčenými subjekty. V průběhu tohoto roku se očekává další rozpracování dokumentu ze strany Evropské komise.

Zástupci FFG a IIR CER se sešli na dalším společném zasedání 3. února. Pokračovala diskuse z 22. ledna, přičemž se vycházelo z dokumentů raportéra tohoto návrhu v Evropském parlamentu Petra Duchoně. Více než 20 železničních expertů požadovalo zapracovat do dokumentu hlavně metodiku tvorby řídicích struktur jednotlivých nákladních koridorů, zabezpečení účasti železničních dopravců v nich, definice pravidel priorit na koridoru a jejich vazby na kapacitu dopravní sítě.

Dne 11. února došlo v dopravním výboru Evropského parlamentu k hlasování o revizi direktivy Eurovignette. Hlasování bylo úspěšné, kromě konzervativců se všichni poslanci vyjádřili pro přijetí této revize. To je samozřejmě příznivá zpráva, i když na cestě ke konečnému schválení revize již bylo přineseno mnoho „obětí“, např. absence emisí CO2 či komplikované posuzování poplatků za zahuštění sítí (kongesce) pro nákladní vozidla.

Ve stejném dnu se v sídle CER sešli zástupci členských železnic v rámci pracovní skupiny osobní dopravy. Diskuse se soustředila hlavně na regulaci práv cestujících (PRR) a přípravu setkání nejvyšších představitelů evropské železniční osobní dopravy, které se uskuteční v červnu v Římě.

Členové pracovní skupiny zdůrazňovali, že aplikace regulace práv cestujících by měla být realizována harmonicky vzhledem k ostatním druhům dopravy tak, aby nedocházelo ke zvýhodňování žádného druhu dopravy v rámci dopravního řetězce. Za základ diskuse posloužily také expertní zprávy, zpracované v rámci pracovních skupin UIC, dokumenty CIV a poslední vývoj při přípravě TAP TSI (telematické aplikace v osobní dopravě).

V Praze se 18. února uskutečnila konference organizovaná společně CER a SŽDC, zaměřená na implementaci ERTMS na koridoru E (o konferenci jsme psali v minulém čísle Železničáře). Tentýž den se výkonný ředitel CER Johannes Ludewig a jeho zástupce Libor Lochman jako první zástupci mezinárodních železničních organizací setkali s nově jmenovaným ministrem dopravy ČR Petrem Bendlem. Při společném obědě byly prodiskutovány všechny důležité otázky současné bruselské dopravní agendy včetně revize direktivy Eurovignette a priorit českého předsednictví v oblasti dopravy.

Setkání nejvyšších představitelů železnic nových členských zemí EU (střední a východní Evropy) s generálním ředitelem DG TREN Evropské komise Matthiasem Ruetem se v Bruselu uskutečnilo 24. února. Jedná se o již tradiční akci, pořádanou každoročně z iniciativy CER, kde se snaží obě strany definovat a řešit specifické problémy železnice tohoto regionu. Zasedání se zúčastnili další vysocí představitelé DG TREN, např. Enrico Grillo-Pasquarelli, ředitel pro pozemní dopravu, a Maurizio Castelletti, ředitel odboru železniční dopravy a interoperability.

Hlavním tématem jednání byly výsledky analýzy finanční architektury těchto železničních společností. Finanční situace železnic tohoto regionu je typická nedostatečnou úrovní investic jak do infrastruktury, tak vozidel v kombinaci s daleko horším technickým stavem v obou segmentech, dále pak nedostatečným a mnohdy i smluvně neošetřeným financováním služeb ve veřejném zájmu (osobní dopravy).

Dále se diskutovaly specifické otázky pobaltských zemí (hlavně diskriminační ruské tarify) a zemí na styku s ne-členskými zeměmi EU. Pan Ruete ve svém závěrečném slově konstatoval, že možnosti Evropské komise při řešení těchto otázek jsou omezené, hlavní tíha stále leží na členských státech, nicméně Komise může účinně pomáhat pomocí monitorovacích systémů (např. RMMS) a tlakem vůči zástupcům Rady.

UIC

Od 15. ledna zasedá pravidelně na UIC tzv. Statutes Revision Group, která má za úkol připravit a projednat nové znění statutu UIC pro mimořádné zasedání valného shromáždění, které se bude konat 31. března. Skupinu vede provizorní administrátorka UIC Béatrice Dunogué-Gaffié a jsou zde zastoupeni představitelé všech regionálních shromáždění UIC. Práce na novém statutu je velmi náročná, neboť není vždy snadné skloubit často téměř protichůdné zájmy různých skupin. Evropské železnice očekávají od nového statutu větší transparentnost a jasné oddělení světových a evropských aktivit. Dne 10. března bude v sídle UIC zasedat skupina reprezentantů, kde budou všechny tyto otázky ještě znovu diskutovány a budou dolaďována stanoviska pro regionální evropské shromáždění a valné shromáždění.

To všechno se děje v době, kdy sílí tlak na minimálně koordinaci, v delším časovém horizontu i možnou fúzi evropských železničních organizací (tak jak je tomu u jiných druhů doprav). Šéf UIC Europe a DB AG pan Mehdorn zaslal všem nejvyšším představitelům evropských železnic dopis, kde nastínil možné varianty postupu k tomuto cíli. Celá věc bude diskutována ve dnech 30.–31. března na regionálním shromáždění a valném shromáždění UIC, ale také na mimořádném valném shromáždění CER 30. března, neboť problém se týká nejen UIC, ale také CER, EIM a dalších železničních organizací.

Z technických prací UIC z poslední doby je nutné zmínit dokončení verze 1.0 specifikací e-Rail Freight Steering Board, která má za úkol přípravu elektronického nákladního listu do července 2009, kdy bude muset být celní notifikace předávána elektronicky (Electronic Data Interchange – EDI).

Pro zájemce o podrobnější informace odkazuji na webové stránky CER (www.cer.be) a UIC (www.uic.asso.fr).

JIŘÍ HAVLÍČEK