České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Barcelona nejen železniční

Nová souprava ve stanici Maçanet

Hlavní město Katalánska a druhé největší město Španělska (1,8 mil. obyvatel) má svým návštěvníkům co nabídnout. Najdou tady řadu muzeí, pamětihodností a staveb od slavného architekta Gaudího, včetně dosud nedostavěné katedrály Sagrada Família.

Sportovci mohou navštívit olympijský areál a četná sportoviště a stadiony, dopraváci moderní letiště a přístav. A zkrátka zde nepřijdou ani milovníci kolejí. Protože Barcelona má kromě tramvají, pozemních a visutých lanovek také devět linek metra. První z nich zahájila provoz již v roce 1924. Metro je mimo jiné zajímavé tím, že jeho jednotlivé linky mají rozdílný rozchod, a to 1674 mm a 1435 mm.

Hlavní železniční stanice leží v centru Barcelony a jmenuje se Sants. Pyšní se moderní prosklenou budovou, pod níž v podzemí jsou nástupiště, přístupná z nadzemní haly eskalátory a výtahy. Tratě odtud na východ pokračují tunely až na předměstí, některé tratě na západ vystupují na povrch za stanicí.

Stanice Sants a její přilehlé tunely prošly v minulých letech rozsáhlou rekonstrukcí. Jejím hlavním účelem bylo přivést sem z Madridu přes Zaragozu vysokorychlostní trať AVE. Ta bude dále pokračovat na východ přes Geronu k francouzským hranicím. Vlakům AVE slouží oddělená nástupiště s kolejemi rozchodu 1435 mm (celkem 6 kolejí), zatímco ostatních osm kolejí má ve Španělsku běžný rozchod 1668 mm. Cestující AVE se odbavují podobně jako na letišti včetně bezpečnostních kontrol osob i jejich zavazadel.

Trať z Madridu do Barcelony je druhou španělskou vysokorychlostní tratí. První byla uvedena do provozu v roce 1992 a vede z Madridu do Sevilly. Některé vlaky AVE projíždějí spojitě obě tratě: Barcelona – Madrid – Sevilla nebo Malaga.

Dvojí rozchod používaný ve Španělsku vyžaduje, aby tratě AVE byly zcela separovány od ostatních: tak například od západu přichází trať AVE k nádraží Sants paralelně se širokorozchodnou tratí (viz obrázek se žlutě vyznačenou trasou AVE) a na východ bude pokračovat samostatným tunelem. Přímý přechod ze širokého na normální rozchod a opačně zvládají vlaky TALGO s měnitelným rozchodem, které již řadu let jezdí mezi Madridem a Paříží.

Stanicí Sants prochází také všech šest barcelonských regionálních linek, označených čísly 1 až 4, 7 a 10. Nejnovější linka uvedená do provozu v roce 2007 je č. 10, spojující letiště a barcelonská nádraží. Má šest stanic, z toho čtyři přestupní na ostatní regionální linky. Vlaky zde jezdí v třicetiminutových intervalech. Mezi nejdelší a nejvytíženější patří linka č. 1, končící na západě v Molins de Rei a na východě v Maçanet. Má 31 stanic a prochází známou přímořskou rekreační oblastí Costa Brava. Mezi posledními sedmi stanicemi na východě je trať jednokolejná a intervaly vlaků jsou zde 30 minut. Blíže k Barceloně jsou vloženy další vlaky a intervaly ve špičce jsou 11 až 4, výjimečně až 3 minuty. Vzhledem ke křižování vlaků na jednokolejných úsecích a vkládání vlaků je linka na mezi své kapacity, a proto zřejmě nebylo možné zde důsledně dodržet taktový grafikon. Známkou dosažené kapacity jsou také častá několikaminutová zpoždění vlaků.

Linka č. 1 je také držitelkou historického prvenství. Leží na ní město Mataró, odkud do Barcelony byl v roce 1848 zahájen provoz na vůbec první španělské železnici, jejíž trasa vedla převážně ve stopě dnešní linky 1.

O co skromnější je infrastruktura regionálních linek (až na některé modernizované stanice vybavené turnikety pro vstup na nástupiště), o to modernější jsou jejich vlaky. Jezdí zde různé typy souprav. Nejnovější jednotka má dvě verze: tří- a čtyřvozovou. Sousední vozy jsou uloženy na společném podvozku, takže jednotka má celkem čtyři či pět podvozků. Běžně se spojuje jedna třívozová a jedna čtyřvozová jednotka do jedné sedmivozové soupravy. Vozy mají klimatizaci a dokonalý informační systém, který na displejích ukazuje střídavě přesný čas, venkovní teplotu a příští stanici. Tu spolu s akustickým dvojjazyčným hlášením ve španělštině a katalánštině. Hlášení jsou dobře srozumitelná i pro lidi neovládající tyto jazyky. Nejnovější jednotky jsou vybaveny také televizními obrazovkami, kde se promítají všeobecné informace a reklamy.

Malá odbočka a postřeh z jedné zdejší stanice: v horkém létě se v uzavřeném staničním prostoru mezi cestujícími, oděnými jen v tričkách a šortkách, pohyboval muž v perfektním tmavším obleku s kravatou. Nějaký vysoký manažer nebo cizí celebrita? Náhle si připevnil odznak a začal kontrolovat cestující. Ten „nenápadný“ pán byl revizor!

Podobné systémy regionálních drah mají i další španělská města, například je to linka z Malagy do přímořského letoviska Fuengirola v Andalusii. Trať je zde jednokolejná a intervaly mezi vlaky jsou 30 minut. Jezdí zde stejné soupravy jako v Barceloně. Její předposlední stanicí v Malaze je železniční stanice Malaga M. Zambrano. Odtud trať pokračuje tunelem do centra města. Tam končí velmi jednoduchou podzemní stanicí s jedinou kusou kolejí, bez výhybek, jen s nástupištní hranou, kde cestující vystupují i nastupují. Takové zajímavé a úsporné řešení by se mohlo stát vzorem pro ukončení pražské linky S v Kladně, kde by vlaky mohly zajíždět ze stanice Ostrovec pod centrum Kladna.

MIROSLAV KYNCL


Trasa AVE před stanicí Sants
Obrázky: AUTOR