České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     


Nakolejovací zařízení předváděné na kolejovém jeřábu
Foto: AUTOR


Slavili 55 let železničních hasičů

V sobotu 7. března se v hasičské zbrojnici jednotky požární ochrany Nymburk, Hasičské záchranné služby SŽDC, sešlo nezvyklé množství lidí – dříve narozených, mladších i těch nejmenších, uniformovaných i civilů.

I hasičská technika tu byla zastoupena v množství nemalém. Ne, v Nymburce nehořelo, to jen nymburští hasiči vzpomínali 55. výročí založení požární ochrany železnic. Pojďme zavzpomínat alespoň ve stručnosti s nimi.

Požární ochrana na železnici byla až do roku 1952 zajišťována pouze dobrovolnými sbory, zřizovanými jen na větších pracovištích. Sestávaly ze zaměstnanců nejrůznějších profesí, většinou bez odborné znalosti a průpravy, rovněž tak technické vybavení těchto dobrovolných sborů bylo nevyhovující.

Právní základ pro organizaci a výkon služby v jednotkách požární ochrany byl dán teprve v roce 1953 – zákonem o státním požárním dozoru a požární ochraně a vládním nařízením o organizaci státního požárního dozoru a požární ochrany. Na základě této legislativy vznikly v podnicích, náležejících do resortu ministerstva dopravy, tzv. útvary požární ochrany a byly začleněny do Sboru ozbrojené a protipožární ochrany železnic.

Tyto útvary se na železnici postupně zřizovaly ve vybraných uzlových stanicích a měly určeny dvojí výkon služby: požárně preventivní a požárně represivní. Neodmyslitelnou součástí tehdejší techniky byly tzv. požární vlaky jako součást opatření požární ochrany proti požárům vzniklým zejména podél železničních tratí. Po vybudování objektů požárních stanic (po roce 1965 jich bylo postupně vybudováno v síti ČSD 23) a jejich vybavení mobilní požární technikou byly vlaky zrušeny.

Postupem času se měnily nejen priority pro zásahovou činnost a začlenění útvarů POŽ (Požární ochrany železnic) v organizační struktuře železnice, ale i vlastní zázemí pro výkon práce. Zrušením pravidelného provozu parní trakce podstatně ubylo požárů. Zhruba ve stejné době však došlo k nárůstu přepravy nejrůznějších kapalin a substrátů, které dnes řadíme mezi nebezpečné chemické látky a přípravky. Výjezdová činnost útvarů POŽ se tak rozšířila nejen o likvidaci úniků těchto látek, ale i o nejrůznější technické zásahy a technologické asistence. Nelze opomenout ani neocenitelnou pomoc při povodních v letech 1997 a 2002. S parními lokomotivami jsou však hasiči stále spjati. Při nostalgických jízdách doplňují vodu a zároveň se prezentují před návštěvníky těchto akcí svou technikou.

Po roce 1985 přichází do výzbroje útvarů POŽ nová technika, která je pravidelně obměňována a modernizována, stejně tak jako i osobní vybavení zásahovou obuví a oděvy.

Nejzásadnější organizační změny proběhly k 1. 1. 1990 – odtržení požární ochrany od ozbrojené ochrany železnic a vytvoření čtyř Správ požární ochrany železnic v rámci sítě ČSD. Další organizační změna proběhla k 1. 1. 1995 zřízením Hasičské záchranné služby. Poslední změnou je pak zánik HZS ČD ke dni 30. 6. 2008, kdy od 1. 7. 2008 se z něj stal státní Hasičský záchranný sbor organizace Správa železniční dopravní cesty, s. o.

Ale zpět do Nymburka. Zaměstnance současné i bývalé, i pozvané hosty, pozdravil na úvod velitel JPO HZS SŽDC pan Jaroslav Šubrt. Připomněl historii útvaru – od skromných začátků, kdy jednotka sídlila v bývalé márnici (používané pro ostatky tragicky zahynulých na kolejích) až po dnešní dobu, kdy je JPO vybavena nejmodernější technikou a sídlí v areálu bývalé ŽOSky – i jeho činnost.

Za „státní“ hasiče pozdravil přítomné ředitel územního odboru Nymburk HZS Středočeského kraje plk. František Hep a jménem železniční stanice Nymburk její přednosta Ing. Jaroslav Litera. Po projevech byly předány pamětní listy u příležitosti výročí zaměstnancům i zasloužilým členům JPO Nymburk.

A pak už se účastníci rozptýlili po areálu, kde obdivovali vystavenou techniku. Největší pozornosti se těšil zásahový automobil TA2–PRAGA 80M2, který dokáže jezdit po silnici i po kolejích, nakolejovací zařízení, jakož i vysokozdvižná plošina, dosahující až 27 metrů výšky při maximálním vytažení. K vidění byla i výstroj hasičů pro nejrůznější účely. Po přehlídce a praktických ukázkách techniky následovalo přátelské posezení v prostorách hasičské zbrojnice jednotky.

JANA BĚHOUNKOVÁ