České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     


Perony v Ostravě Kunčicích jsou plné přestupujících cestujících
Ve svižném rytmu

Staniční dělnice žst. Ostrava Kunčice Soňa Saszová vyměnila dva páry informačních směrovacích tabulí na druhém nástupišti a rychle pospíchala do buňky na opačné straně. Zavřela služební jízdní řád, do něhož zanášela první změnu a spěchala opět do provozu, aby po odjezdu vlaků směrové tabule aktualizovala.

Jak prozradila, v této profesi pracuje necelé dva roky. Ale Ostrava Kunčice jí není cizí. Před tím zde působila jako mazačka výměn, to s kolegyněmi zajížděly i do Ostravy Bartovic a Havířova. Jako mazačka výměn začínala u ČSD už před 24 lety na nádraží Ostrava levé.

Manžel byl také u železnice a měl dvanáctihodinové směny. Pak přišly děti a než odrostly, tak jsem pracovala na osmičky ve výměníku tepla ostravského hlavního nádraží. Pak jsem se vrátila opět na dvanáctihodinové směny. Připadaly mi výhodnější. Jenže ty nám už zrušili, vzpomíná paní Saszová a dodává, jak dlouho si zvykala na každodenní cesty do práce vlakem z Ostravy středu, protože celou dobu využívala jen prostředky ostravské MHD.

Ranní směny nám začínají pět minut před pátou, což je dost brzy, odpolední končí ve 21.30. Střídáme se o půl druhé odpoledne, vysvětluje a upřesňuje i náplň práce.

Staniční dělník v Ostravě Kunčicích má na starosti obsluhu zavazadlového tranzita, úschovnu zavazadel a jízdních kol, manipulace se služebními zásilkami, úklid ve služebních prostorách zavazadlového tranzita, osobní pokladny a příslušného sociálního zázemí. A také kontrola a uzavření vestibulu ve 21.25 h a jeho otevření v pět ráno. S tím souvisí i vypínání a zapínání výtahu do vestibulu z prvního peronu. V jeho kompetenci je rovněž doprovod starších lidí a cestujících se sníženou pohybovou schopností, maminek s kočárky a cyklistů s jízdními koly z 2. a 3. nástupiště po služebním úrovňovém přechodu na ostravském zhlaví.

Chtělo by to nějaké eskalátory. Schody nadchodu jsou pro starší lidi strašákem. Zdá se mi, že cestujících přibývá, ve špičce u ranních vlaků s lidmi do práce, u vlaků se školáky i odpoledne, když se všichni vracejí domů, se to na peroně zahemží a z vlaku do vlaku přestupuje i hodně přes sto lidí. Ostrava Kunčice je přestupní stanicí, směrovací tabule vyměňujeme prakticky každou čtvrthodinu. Směna nám tak utíká docela ve svižném rytmu, usmívá se paní Saszová.

Ale to už přišel pan Miroslav Serafin, který nastupoval na odpolední směnu. Převzal službu, v rychlosti potvrdil, že cestující využívají tranzito většinou pro úschovnu kol a spěchal na perony.

IVAN SKULINA


Staniční dělnice Soňa Saszová
Foto: AUTOR