České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     


Také čeští silniční dopravci již více využívají železnici v těžkých dobách světové krize
Překvapivý růst přepravy návěsů

Hledání nových cest a možností, jak nabídnout zákazníkovi co nejnižší ceny za přepravy na dlouhé vzdálenosti, nutí silniční dopravce optimalizovat jejich vlastní vysoké náklady za přepravy. Na několika evropských přepravních osách, na nichž v minulých letech vznikly linky kombinované dopravy, existují cesty snižování provozních nákladů, a to v podobě kombinování přepravy silnice – železnice – silnice.

Až do konce prvního pololetí roku 2008 nebyly po železnici v ČR přepravovány vůbec žádné silniční návěsy, které by patřily českým silničním dopravcům. Servis přepravy návěsů po železnici mezi Českou republikou a Německem do té doby využívali výhradně jen zahraniční zákazníci.

Loňský obrat k lepšímu

Situace se začala obracet k lepšímu v průběhu 2. pololetí loňského roku. V prvních měsících roku 2009 se počet návěsů přepravených po železnici mezi ČR a Německem meziročně zvýšil o 17 %. Za tímto – na první pohled pro někoho možná překvapivým – růstem stojí čeští silniční dopravci, kteří se v minulém roce rozhodli opatřit si bimodální návěsy použitelné pro přepravy po silnici i po železnici v tzv. kapsových vozech.

Na linkách „Bohemia Express“, které pravidelnými expresními nákladními vlaky spojují Lovosice s Duisburgem nebo Hamburgem, si letos první čeští silniční dopravci nechávají přepravovat vlastní návěsy ve stále větším počtu a jejich podíl tak meziročně vyskočil z loňské zanedbatelné úrovně na plnou jednu třetinu.

Čeští dopravci investují

První vlaky na linkách kombinované dopravy „Bohemia Express“ se rozjely v roce 2005. Linka Lovosice – Duisburg mohla být zavedena především díky neformální podpoře německých vládních míst a je jen dobře, že dnes už také čeští silniční dopravci investují nemalé vlastní prostředky do moderních technologií přepravy využívajících železnici k přepravám na dlouhé vzdálenosti.

VLADIMÍR FIŠER
(Autor pracuje ve firmě Bohemiakombi.)