České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     




Sjednocuje se barevné řešení

Nové jednotné barevné řešení vozidel představily 26. března České dráhy na tiskové konferenci, konané na prvním nástupišti pražského hlavního nádraží. Křestu vzorově zbarvené lokomotivy se kromě zástupců managementu ČD zúčastnil i ministr dopravy Petr Bendl.

Nově budou vlaky Českých drah rozlišeny podle kombinace tmavě modré, světle modré a světle šedé barvy. Vozy budou různě barevně odlišeny podle toho, jakou plní v soupravě funkci.

Je kladen důraz na to, aby cestující na první pohled poznali služební vůz na kola, vůz první třídy nebo lehátkový a lůžkový vůz. Každý z nich bude barevně jiný, lidé je tak snadno najdou. Zároveň je myšleno barevným odlišením dveří na cestující se zhoršeným zrakem.

Od poloviny roku už budou na všechny opravované vozy aplikovány jen tyto nové barvy. Zároveň dráhy jednají s dodavateli nových souprav, aby začaly vlaky co nejdříve vyjíždět z továren v novém barevném řešení. V souvislosti se zaváděním nového barevného schématu ovšem nedojde k žádným mimořádným investicím a hromadnému přebarvování vozidel, což by jistě bylo velmi nehospodárné. Nové nátěry proto budou aplikovány na vozy a lokomotivy během oprav, které vyžadují renovaci stávajícího nátěru. Do konce letošního roku se předpokládá, že takových vozů bude na kolejích k vidění minimálně 30 a k tomu 10 lokomotiv.

Autorem nového barevného řešení je grafické studio Najbrt. Se studiem Najbrt spolupracují ČD už od roku 2006, kdy tato společnost vyhrála výběrové řízení na grafický design ČD. Jedním z příkladů je systém nového označování pokladen a orientačního systému ve stanicích, za který dostalo studio Najbrt cenu Czech Grand Design 2007.

Nové barevné řešení lokomotiv a vagonů označil Aleš Najbrt v evropské konkurenci jako jedinečné: Modré barvy vychází z drážní historie a zároveň vyjadřují stabilitu, jistotu a serioznost. Na první pohled jde možná o konzervativní styl, ale z hlediska dlouhodobé perspektivy je velmi nadčasový a jsem přesvědčen, že i za dvacet nebo třicet let bude jasným symbolem serioznosti a jistoty.

České dráhy se tímto krokem připravují na vstup konkurenčních dopravců na český železniční trh. Na první pohled bude vždy jasné, že zákazníkovi přijíždí vlak Českých drah. Všechny moderní firmy dbají na to, aby měly jasný korporátní vzhled. Podívejte se na letecké dopravce, bankovní pobočky, čerpací stanice nebo řetězce restaurací. Většinu z nich poznáte na první pohled už na dálku. Vlaky Českých drah musí být také jasně identifikovatelné, doplnil zástupce grafického studia generální ředitel ČD Petr Žaluda. Liberalizace železničního trhu je neúprosná, v Česku začne na železnici jezdit celá řada dopravců a České dráhy budou jen jedním z nich. Chci, aby zákazníci naše vlaky jasně poznali.

(Dle tiskové zprávy ČD zpracoval: Michal Málek)