České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Nehodovost u Českých drah v roce 2008

Představenstvo Českých drah, a. s., projednalo 17. března zprávu „Nehodovost a systém zajišťování bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy u Českých drah, a. s., v roce 2008“ a přijalo usnesení, kterým uložilo úkoly ve smyslu požadavků zákona o dráhách a vyhlášky č. 376/2006 Sb., ke stanovení bezpečnostních cílů ČD, a. s., jako provozovatele dráhy i dopravce a k vyhotovení evidenčních přehledů o mimořádných událostech a výročních zpráv o bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy.

Dle zákona o dráhách č. 266/1994 Sb., a vyhlášky MD č. 376/2006 Sb., je mimořádnou událostí v drážní dopravě závažná nehoda, nehoda nebo ohrožení v drážní dopravě, které ohrožují nebo narušují bezpečnost, pravidelnost a plynulost provozování drážní dopravy, bezpečnost osob a bezpečnou funkci staveb a zařízení nebo ohrožují životní prostředí.

Dle příčin, následků a okolností vzniku se mimořádné události zařazují do skupin:

Skupina A
Závažné nehody
kterými se rozumí srážka nebo vykolejení drážních vozidel, k nimž došlo v souvislosti s provozováním drážní dopravy s následkem smrti či újmy na zdraví nejméně 5 osob nebo škody velkého rozsahu (nejméně 5 000 000 Kč)
Skupina B
Nehody
kterými se rozumí události, k nimž došlo v souvislosti s provozováním drážní dopravy s následkem smrti, újmy na zdraví nebo značné škody (nejméně 500 000 Kč)
Skupina C
Ohrožení
kterými se rozumí jiné mimořádné události, které nejsou závažnou nehodou nebo nehodou


Za usmrcenou osobu se považuje osoba, která zemřela při mimořádné události nebo pokud při mimořádné události došlo k újmě na zdraví, na jejíž následky osoba zemřela nejdéle do 30 dnů.

Dne 1. 7. 2008 nabyla účinnosti změna zákona č. 77/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů, kterou došlo k převodu předmětu činnosti provozování železniční dopravní cesty ve veřejném zájmu z Českých drah, a. s., na Správu železniční dopravní cesty, s. o. Aby bylo možno porovnat nehodovost v roce 2008 s nehodovostí v předchozích letech, byly do nehodovosti započteny všechny mimořádné události bez ohledu na změnu provozovatele dráhy.



Foto: ARCHIV O18 (2x)

Nehodovost v uplynulém roce

Na dráhách provozovaných ČD, a. s., a SŽDC, s. o., a při provozování drážní dopravy ČD, a. s., a jejími dceřinými společnostmi nastalo v roce 2008 celkem 1360 mimořádných událostí (MU). Při provozování drážní dopravy ČD, a. s., a na dráhách provozovaných pouze ČD, a. s., nastalo 1129 mimořádných událostí. ČD, a. s., mají odpovědnost za 271 mimořádných událostí, což představuje 19,9 % z uvedeného celkového počtu. Mimořádných událostí s odpovědností ČD, a. s., je o 282 méně než v roce 2007 a o 509 méně ve srovnání s rokem 2006.

České dráhy, a. s., mají odpovědnost za 1 MU skupiny A (25,0 % z celkového počtu MU skupiny A), 14 MU skupiny B (3,4 % z celkového počtu MU skupiny B) a 256 MU skupiny C (27,0 % z celkového počtu MU skupiny C).

Počet srážek vlaků činil v roce 2008 celkem 8 případů, z toho s odpovědností ČD, a. s., bylo 5 MU, stejně jako v roce 2007. Příčinou byla v jednom případě technická závada a ve čtyřech případech selhání lidského činitele. Počet vykolejení vozidel za jízdy vlaků dosáhl celkem 19 případů, z toho v sedmi případech mají odpovědnost ČD, a. s.

Při posunu bylo zaznamenáno 161 případů vykolejení vozidel. I zde se jedná o nejnižší celkový počet za sledované období. Počet vykolejení vozidel při posunu z odpovědnosti ČD, a. s, byl 55 případů, což je ve srovnání s rokem 2007 pokles o 82 případů, tj. o 59,9 %.

V počtu střetnutí drážních vozidel s účastníky silničního provozu na železničních přejezdech, včetně střetnutí s osobou, došlo proti předchozímu roku rovněž k poklesu. V roce 2008 bylo zaznamenáno 218 případů proti 234 případům v roce 2007. Z celkového počtu 218 střetnutí jich 95 nastalo na železničních přejezdech zabezpečených pouze výstražnými kříži. Zbývajících 123 případů vzniklo na železničních přejezdech zabezpečených přejezdovým zabezpečovacím zařízením. Z odpovědnosti nebo spoluodpovědnosti zaměstnanců nebo zařízení ČD, a. s., byl zaznamenán 1 případ. Celkem bylo na železničních přejezdech usmrceno 44 osob (z toho 19 osob jednajících ve zřejmém sebevražedném úmyslu), zraněno bylo 113 osob.

Při mimořádných událostech bylo usmrceno 46 osob a dalších 178 osob jednalo ve zřejmém sebevražedném úmyslu. Újmu na zdraví utrpělo celkem 342 osob. Z odpovědnosti ČD, a. s., byla 1 osoba usmrcena, 12 osob utrpělo újmu na zdraví.

Celková škoda vzniklá při mimořádných událostech byla odhadnuta na 310 181 513 Kč. Z odpovědnosti ČD, a. s., činí vzniklá škoda 56 917 584 Kč, tj. 18,3 % ze škody celkové.

Příklady mimořádných událostí

  • Dne 19. května ve 4.48 h, v žst. Moravany, narazil lokomotivní vlak do konce právě se rozjíždějícího osobního vlaku. Následky – smrtelná újma na zdraví strojvedoucího lokomotivního vlaku, lehká újma na zdraví strojvedoucího osobního vlaku, lehká újma na zdraví tří cestujících v osobním vlaku, škoda na majetku 11 108 000 Kč. Příčinou bylo náhle vzniklé přerušení součinnosti kolejových vozidel stojících na 1. staniční koleji s jejím kolejovým obvodem v důsledku samovolného nepožadovaného nadměrného pískování hnacího vozidla osobního vlaku a následné nezajištění podmínek stanovených pro bezpečný vjezd lokomotivního vlaku činností provozovaného zabezpečovacího zařízení. Odpovědnost má:

  • Dne 6. června 2008, v 7.33, vykolejil v žst. Čelákovice osobní vlak – elektrická jednotka řady 471. Jízda vlaků byla po zaplavení pražského zhlaví přívalovou vodou dne 1. června a následné poruše přestavníků uskutečňována na přivolávací ná­věst. Vznikla škoda 4 227 500 Kč. Příčinou bylo nepřezkoušení správné polohy výhybek ve vlakové cestě, odpovědnost má signalista stavědla 2.

  • Dne 8. června 2008, v 15.04, v žst. Brno hlavní nádraží, se srazil osobní vlak odjíždějící z 6. staniční koleje s osobním vlakem odjíždějícím z 5. staniční koleje. Při mimořádné události utrpěl lehkou újmu na zdraví člen doprovodu vlaku a vznikla škoda 765 000 Kč. Příčinou byla nedovolená jízda vlaku za návěstidlo zakazující jízdu, odpovědnost má strojvedoucí osobního vlaku.

  • Dne 8. července 2008, ve 20.00 h, na železničním přejezdu zabezpečeném výstražnými kříži v obvodu dopravny Hroznětín, se střetl osobní vlak s kamionem a jeho návěsem. Následky – smrtelná újma na zdraví strojvedoucího osobního vlaku, těžká újma na zdraví řidiče kamionu, lehká újma na zdraví tří cestujících, vykolejení osobního vlaku, škoda 2 737 000 Kč. Příčinou bylo nedovolené vjetí řidiče kamionu na železniční přejezd v době průjezdu vlaku, odpovědnost má řidič silničního vozidla.

  • Dne 8. srpna 2008, v 10.30 h, v žst. Studénka, narazil mezinárodní vlak EC 108 do spadlé mostní konstrukce. Následky – smrtelná újma na zdraví 8 cestujících, těžká újma na zdraví 28 cestujících, lehká újma na zdraví 60 cestujících, čtyř zaměstnanců ČD a jednoho zaměstnance ČD Cargo, celková škoda činí 142 727 000 Kč. Příčinou bylo narušení průjezdného průřezu překážkou na dopravní cestě dráhy, odpovědnost má zhotovitel stavby „Rekonstrukce mostu přes trať ČD ve Studénce“.

  • Dne 13. září 2008, ve 2.25, mezi žst. Mohelnice a Moravičany, narazil nákladní vlak do konce jiného nákladního vlaku. V době vzniku mimořádné události bylo v 1. traťové koleji mezi uvedenými žst. zabezpečovací zařízení vypnuto z činnosti, včetně traťové části vlakového zabezpečovače, jízda vlaků byla zabezpečována telefonickou nabídkou, přijetím a odhláškou. Následky – smrtelná újma strojvedoucího vlaku, škoda ve výši 9 586 000 Kč. Příčinou MU bylo dovolení jízdy vlaku do prostorového oddílu, aniž byla výpravčímu předepsaným způsobem dána zpráva, že předchozí vlak tento prostorový oddíl uvolnil. Odpovědnost má výpravčí operátora obsluhy dráhy.

  • Dne 10. listopadu 2008, ve 12.57, před vjezdovým návěstidlem žst. Ždírec nad Doubravou, se srazil osobní vlak s posunovým dílem. Posunový díl ČD Cargo vjel nedovoleně do traťového úseku Hlinsko v Čechách–Ždírec nad Doubravou, 31 metrů za vjezdové návěstidlo žst. Ždírec nad Doubravou. Následky – lehká újma na zdraví 14 cestujících a dvou zaměstnanců ČD, škoda 2 785 000 Kč. Příčinou bylo nedovolené vyjetí posunového dílu za obvod žst. na širou trať, odpovědnost má strojvedoucí posunového dílu.

  • Dne 17. prosince 2008, v 17.15, mezi dopravnou Hradec nad Moravicí a odbočkou Moravice, na železničním přejezdu zabezpečeném výstražnými kříži, se střetl osobní vlak s kamionem a jeho návěsem. Následky – lehká újma na zdraví 12 cestujících a jednoho zaměstnance ČD, škoda 502 000 Kč. Příčinou bylo nedovolené vjetí silničního vozidla na železniční přejezd v době, kdy se k železničnímu přejezdu blížilo drážní vozidlo a kdy byla uživatelům pozemní komunikace dávána lokomotivní houkačkou vlaku návěst „Pozor“, odpovědnost má řidič silničního vozidla.

    Systém zajišťování bezpečnosti

    Zákon o dráhách a vyhláška MD č. 376/2006 Sb., stanovují prvky bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy a k problematice managementu bezpečnosti mimo jiné ukládají provozovateli dráhy celostátní nebo dráhy regionální i dopravci, který provozuje drážní dopravu na dráze celostátní nebo na dráze regionální, povinnost zavést systém zajišťování bezpečnosti provozování dráhy a zajistit jeho dodržování, předložit do 30. června kalendářního roku drážnímu správnímu úřadu výroční zprávu o bezpečnosti za uplynulý kalendářní rok a získat osvědčení o bezpečnosti.

    Za naplňování požadavků zákona o dráhách a vyhlášky č. 376/2006 Sb., včetně řízení bezpečnosti, vrcholově odpovídá nejvyšší management ČD, a. s. Osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy celostátní a regionální pro ČD, a. s., vydal Drážní úřad dne 12. 11. 2007. V souvislosti s převodem předmětu činnosti provozování železniční dopravní cesty ve veřejném zájmu z Českých drah, a. s., na Správu železniční dopravní cesty, s. o., došlo ke změnám některých údajů. Po jejich oznámení vydal Drážní úřad „Rozhodnutí o změně osvědčení o bezpečnosti provozování dráhy“. Osvědčením o bezpečnosti ČD, a. s., deklarují, že provozují dopravní cestu bezpečně, plně v souladu s TSI i jinými předpisy a požadavky Evropského společenství.



    Certifikát ISO 9001:2000

    V rámci úsilí nadále zvyšovat produktivitu a kvalitu šetření mimořádných událostí a smrtelných a závažných pracovních úrazů zavedl Odbor 18 GŘ v roce 2008 systém managementu jakosti. Rozsah implementace systému jakosti byl zaměřen na hlavní proces – „Zjišťování příčin a okolností vzniku mimořádných událostí, zpracovávání evidenčních přehledů o mimořádných událostech, šetření smrtelných a závažných pracovních úrazů“.

    Jak předcházet vzniku MU

    Opatření k předcházení vzniku mimořádných událostí jsou u ČD, a. s., směrována do kontrolní a preventivní činnosti. Kontrolní činnost byla v roce 2008 prováděna formou tematických kontrol a běžné kontrolní činnosti. Kontroly vycházely z naplňování povinností provozovatele dráhy a dopravce ve smyslu zákona o dráhách, platných prováděcích vyhlášek k němu, kontrolního řádu ČD, poznatků ze šetření mimořádných událostí, smrtelných a závažných pracovních úrazů a kontrolních poznatků z předchozích let.

    Nedílnou součástí kontrolní činnosti je kontrola realizace a účinnosti nápravných opatření přijatých k jednotlivým mimořádným událostem. Zákon o dráhách ukládá všem provozovatelům dráhy a dopravcům povinnost zavést systém zajišťování bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy, zajistit jeho dodržování, zjišťovat příčiny a okolnosti vzniku mimořádných událostí v drážní dopravě a zabezpečovat jejich předcházení.

    Na základě rozboru nehodovosti v roce 2008 a jejího porovnání s předchozími lety lze konstatovat, že bezpečnost provozování dráhy a drážní dopravy zajišťované Českými dráhami, a. s., má trvale velmi dobrou úroveň.

    ZDENĚK NOVOTNÝ
    (Autor Ing. Novotný je vedoucím oddělení Odboru 18 GŘ ČD.)