České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Projekt SoNorA v ČR

V průběhu února 2009 organizovali pracovníci skupiny mezinárodních projektů odboru strategie Českých drah, a. s., třídenní jednání konsorcia projektu SoNorA (South-North Axis), realizovaného v rámci programu Central Europe (návazný program Interreg IIIB).

Jednání konsorcia se zúčastnili zástupci všech 25 partnerských organizací z 6 zemí EU (ČR, Polsko, Německo, Rakousko, Itálie, Slovinsko) a dále zástupci tzv. asociovaných institucí z 9 členských států EU.

Projekt SoNorA je nejvýznamnějším projektem programu Central Europe z hlediska celkového rozpočtu, který byl schválen v rámci první výzvy pro předkládání žádostí o dotaci (7,5 mil. €). Cílem projektu je praktické využití výsledků projektu Adriatic-Baltic Landbridge (realizovaný v rámci programu Interreg IIIB CADSES), jehož řešení se rovněž účastnily České dráhy. Hlavním cílem tohoto projektu je podpora multimodální dopravy v prostoru mezi Baltským a Jaderským mořem s cílem zvýšení podílu železniční a vodní dopravy.

Konkrétním přínosem projektu z hlediska rozvoje železniční nákladní dopravy bude zpracování analýzy rozvoje a optimalizace dopravy kontejnerového terminálu v Lovosicích a předinvestiční studie tržních příležitostí ČD Cargo, a. s., v Brně a Ostravě. Celková délka realizace projektu, zahájeného oficiálně v listopadu 2008, je 40 měsíců.

Jednání konsorcia projektu tak bylo prvním veřejným představením projektu v České republice. Přestože za organizaci a vedení celé akce byly odpovědné České dráhy, uskutečnilo se jednání konsorcia projektu během prvních dvou dnů v prostorách Středočeského kraje, který je v projektu rovněž zapojen, s cílem propagace obou projektových partnerů. Kromě dvou výše zmíněných organizací se z českých partnerů účastní realizace projektu dále Jihočeský a Ústecký kraj.

Samotné jednání bylo rozděleno do několika bloků. Úvodní den proběhly prezentace ze strany vedoucího partnera projektu a vedoucích partnerů jednotlivých pracovních balíčků (tzv. WP – v projektu SoNorA je jich celkem pět, ČD zodpovídají za WP3 – Transport Network Flow Optimisation) o stávajícím stavu řešení projektu a o postupu, který byl za první čtyři měsíce realizace projektu dosažen.

Druhý den pak proběhla paralelní jednání pracovních skupin WP3 – WP6, na kterých byly přítomny zúčastněné organizace. Jednotlivé pracovní aktivity, jejich vývoj a další očekávané kroky, jsou již při těchto uzavřených pracovních jednáních řešeny detailně. Odpolední program poté vyplnil tzv. University Think Tank (pozvané univerzity korigují a komentují dosažené výstupy projektu) a zejména TEN-T Recommendations meeting, na kterém byl účastníkům prezentován tzv. SoNorA position paper k publikované Zelené knize „TEN-T Policy Review“, který bude v nejbližší možné době prezentován na oficiální úrovni zástupců Evropského parlamentu a DG TREN. Tato aktivita probíhá v projektu pod vedením ČD, a. s.

Projekt je realizován v rámci programu Central Europe, který
je spolufinancován z Evropského fondu pro regionální rozvoj.

Závěrečný den vyplnilo jednání vedoucích partnerů všech pracovních balíčků, aby shrnuli poznatky ze svých pracovních diskuzí a nastavil se rámcový harmonogram s vymezením důležitých milníků pro následující čtyři měsíce (do doby konání dalšího jednání konsorcia – červen, Polsko).

Za koordinaci a administrativní vedení projektu v rámci Skupiny ČD je zodpovědná skupina mezinárodních projektů odboru strategie ČD, a. s., kde jsou kontaktními osobami autoři tohoto článku, Ing. Aleš Bartheldi, Ph.D., a Ing. Radek Dvořák. O průběhu projektu vás budeme informovat v dalších číslech týdeníku Železničář a na webových stránkách Českých drah, a. s.

ALEŠ BARTHELDI, RADEK DVOŘÁK


Ing. Rodan Šenekl, obchodní ředitel ČD Cargo, a. s., představuje obchodní aktivity společnosti.
Foto: MICHAL MÁLEK