České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Vídeň „hlavní“ – více než nádraží

Zbrusu nové „hlavní“ nádraží, které obdrží název Wien Europa Mitte, dostanou za pár let k dispozici Vídeňané a návštěvníci hlavního města Rakouska. Na celkem 109 hektarech vyroste nejen zbrusu nové nádraží, ale také řada obchodních středisek a kanceláří, včetně zcela nové obytné čtvrti.

Změní se tak ráz nejen současného Jižního nádraží (Südbahnhof), ale celé přilehlé čtvrti desátého vídeňského městského obvodu. Nové nádraží se současně stane průjezdné, oproti dnešnímu stavu, kdy v rámci Südbahnhofu existují dvě koncová nádraží (Ost a Süd), která nejsou navzájem propojena. Jsou totiž stavěna proti sobě do pravého úhlu.

Nádraží Wien Europa Mitte současně přebere mezinárodní úlohu vídeňského Západního nádraží (Westbahnhof), které bude přizpůsobeno především regionální dopravě. Ze Západního nádraží totiž směřuje do Německa či Švýcarska řada významných vlaků vyšší kvality. Jednoznačně tak nastane možnost rychlejšího cestování ze západu Evropy na východ či ze severu na jih, a to včetně pohodlných přestupů v jedné stanici. Odpadnou tak zdlouhavé transfery tramvajemi mezi Jižním a Západním nádražím, které jsou dnes spíše hrou nervů než příjemným cestováním.

V nových prostorách vídeňského hlavního nádraží se plánuje 550 tisíc metrů čtvrečních kancelářských ploch, ale také pět tisíc nových bytů včetně osmihektarového parku. Nemá chybět ani nová škola a mateřská školka.

Nová čtvrť přinese další možnosti pro celkem třicet tisíc lidí, kterým budou k dispozici nejen vlaky, ale i optimalizovaná městská doprava včetně stezek pro jízdní kola.

(Podle informací ÖBB-Holding AG)

VÍDEŇ (Martin Harák)


Počítačová simulace nového „hlavního“ nádraží
Archív: ÖBB-Holding AG