České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Chci spokojené cestující


Antonín BLAŽEK

Náměstek generálního
ředitele pro osobní dopravu

Absolvent ČVUT Praha, fakulty strojní.
K ČSD nastoupil 22. 7. 1987 a pracoval
mj. jako inženýr železniční dopravy pro
provoz, později přednosta, v depu Praha
Libeň.
Dále jako vedoucí oddělení mezinárodních projektů na odboru podnikové strategie GŘ ČD, ředitel odboru provozu infrastruktury a naposledy vedl společnost VUZ, a. s., Praha.
Před měsícem se Antonín Blažek stal náměstkem generálního ředitele ČD pro osobní dopravu. Chce zlepšit i péči o naše zákazníky.

a téměř čtyři roky ve funkci generálního ředitele VUZ si inženýr Blažek získal velké renomé v odborných kruzích. Na Českých drahách má na starosti osobní dopravu.

To jste si pro nástup do funkce vybral docela složité období.

Ano, tato doba není pro osobní dopravu jednoduchá. Nedostává se finančních zdrojů a neplatí zákon o veřejné dopravě. Díky tomu máme mnohem složitější legislativní podmínky pro uzavírání smluv s kraji o dofinancování prokazatelné ztráty z provozování veřejné osobní dopravy. Kvůli tomu zatím musíme pracovat v kratších intervalech, což není výhodné pro nikoho. Nemůžeme se pouštět do masivnějších obnov vozidlového parku, uzavírat leasingové smlouvy a podobně.

To je jediný problém, který vás pálí?

Druhou zásadní věcí je park kolejových vozidel. Ve většině je zastaralý, což má nepříjemný vedlejší efekt: je náročný na údržbu, jeho efektivita je velmi nízká, vozidla jsou poruchová. I když nakonec vlak dojede včas a bez poruchy, zastaralost u cestujících žádný elegantní dojem nevytvoří. V poslední době se však situace zlepšuje. Investujeme prostředky od Eurofimy, ale i z vlastních zdrojů. To jsou projekty, které lidé znají: City Elefant, modernizované vozy, nákup nových vozů pro dvousetkilometrovou rychlost, Regionovy, řídicí vozy. Investujeme historicky nejvíc. Vzhledem k počtu vozidel je to však stále částka nedostatečná.

Souvisí s tím vaše plány?

Moje poslání se opírá o dva pilíře. Zaprvé je třeba, aby dobře fungoval vnitřní systém řízení. Aby bylo vidět z centra až na regiony, krajská centra osobní dopravy, vlakové doprovody i DKV. Druhým pilířem je reakce na potřeby zákazníků. Fascinuje mě, že přibližně 175 milionů lidí ročně jede vlakem. To je půl milionu lidí, kteří se rozhodnou využít našich služeb každý den! Musíme se snažit, aby spokojených zákazníků bylo co nejvíc. A v případech, kdy jim nemůžeme nabídnout, co potřebují, musíme být schopni vysvětlit, proč to nejde.

Jak je to vlastně se smlouvami s kraji?

Mým hlavním úkolem je projednat s kraji rozsah dopravní obslužnosti ve vazbě na uhrazení ztráty z provozování veřejné osobní dopravy. Smlouvy s kraji jsou letos uzavřené, ale je třeba k nim vypracovat dodatky, inflační doložku. A pak se musíme bavit o financování skutečné prokazatelné ztráty. I kdyby nám však kraje prokazatelnou ztrátu uznaly, tak na ni bohužel peníze v rozpočtu nemají.

Jak se chcete věnovat personální práci?

Největším bohatstvím firmy jsou její zaměstnanci. A jejím uměním je pak tohle bohatství objevit, dobýt a využít. Naší druhou devizou jsou naši cestující. Na kolejové dopravě oceňují její rychlost, pohodlí, romantiku i ekologickou šetrnost. Naopak kritizují nešvary, o kterých denně čtou v novinách a občas se s nimi setkávají i ve skutečnosti. Za nejhorší považuji lidské selhání. Na zaměstnance, kteří pracují se zákazníky a navazují s nimi první kontakty, bych se proto chtěl obrátit především. Jsou to lidé, kteří ovlivňují názor veřejnosti na naši firmu.

Takoví zaměstnanci si však občas stěžují, že pro zákazníky sice dělají maximum, ale kazí jim to jiné firmy. Tím, že delší dobu nefungují toalety, neuklízí se znečištěné nádražní prostory a podobně.

Železniční doprava je složitá i tím, že se na ní podílí spousta firem, ať už složek Českých drah, ale i dalších – SŽDC, dodavatelské či servisní firmy. Musíme spolupracovat tak, aby to bylo výhodné pro obě strany.

Máte na starosti osobní dopravu, ta zahrnuje i pendolina. V médiích se objevila zpráva, že jsou ztrátová. Co si o takovém tvrzení myslíte?

Nejsem si jistý, že je to relevantní informace. Chystám se ji pečlivě analyzovat a zjistit, s jakými čísly se při výpočtu pracovalo. Pendolina znamenala kvalitativní posun dopředu, zároveň změnu ve smýšlení lidí o železnici, nalákali jsme na ně úplně nové cestující. Modernizovala se kvůli nim řada zařízení na infrastruktuře, postavilo se nové technické zázemí. Jejich nákup prospěl celé železnici.

Možná, že podobné informace jen nahrávají konkurenci.

Vedení společnosti Student Agency říká, že by provozovali vlaky lépe, přitom provozují autobusy. My provozujeme vlaky. Dokud nebudeme provozovat i autobusy, nebudu tvrdit, že je budeme provozovat lépe než Student Agency. Až bude konkurenční firma provozovat tolik vlaků a v takové kvalitě jako my, nebo dokonce ještě lépe, může pronášet podobná tvrzení.

Nejskloňovanějším slovem poslední doby je krize. Zasáhla i osobní přepravu?

Počet cestujících se vloni částečně snížil, ale především jako důsledek rozsáhlé výlukové činnosti. Nelze jednoznačně říci, že by se na úbytku podepsala finanční krize. Snažíme se o intenzivní spolupráci s průmyslem, se sdružením podniků v železničním průmyslu ACRI, aby finanční prostředky, které jsme schopni uvolnit do obnovy vozidel, pomohly firmám udržet zaměstnanost. Čím více peněz na to budeme mít, tím více pracovních míst zachráníme. Pomáhá se automobilkám s jejich tisíci zaměstnanci, ale České dráhy přece také zaměstnávají desetitisíce lidí.

To zní jako šance pro modernizaci našich vozidel.

Pozitivní zprávou je, že se masivně rekonstruují tratě. Sice nám to nyní komplikuje život mimořádnostmi, výlukami, přestupy nebo náhradní dopravou. Ale nikdy v historii tady takový masivní „upgrade infrastruktury“ nebyl. Na druhé straně však máme vozidla, jejichž větší část je stále velmi zanedbaná, a to se zlepšuje jen pomalu. Potřebujeme spolupráci krajů, státu a Evropské unie. Tak můžeme dosáhnout na další prostředky, které pomohou obnově vozů. Zejména přílivem finančních prostředků cestou Regionálních operačních programů na obnovu kolejových vozidel.

Irena Pospíšilová


ODBORNÍK.
Antonín Blažek úspěšně vedl VUZ.
Foto: MICHAL MÁLEK